Hur förvarar ni MC-lås när ni åker?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Både väskorna och ringarna är skitfula dock.
Den ringen jag har var en av de minst iögonfallande av alla jag hittade när jag köpte tankväskorna. Men de hade nån ring som sig it som en tallrik med om jag inte minns fel.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu vet jag inte vilket lås du har. Eller hur din hoj ser ut i detalj.

Men en av mina hojar har noll utrymme för lås under sadeln. Dock så har mitt Abus-lås ett tillbehörs-kit med vars hjälp man kan montera låset på ramen. Det ser ju egentligen förskräckligt fult ut med ett lås monterat på ramen, så jag spraymålade mitt lås svart och mot den svarta/mörka bakgrunden så syns det knappt.

Se foton. Inget vidare bra foton, men det kanske ger dig någon liten hjälp.

1729705720815.png

1729705605247.png

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har låset under sadel, i tankväska, i ryggsäck, i en ficka eller i garaget.

Det har hänt att låset har suttit kvar i bakhjulet när jag rullar iväg med. :gnissla

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Den ringen jag har var en av de minst iögonfallande av alla jag hittade när jag köpte tankväskorna. Men de hade nån ring som sig it som en tallrik med om jag inte minns fel.
Ja jag vet att det finns vettiga alternativ och att jag borde släppa sargen igen (har kört åtskilliga mil med tankväsks på min gamla zx10a) men jag är tydligen extremt fåfäng. :banana

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör med denna lilla tankväskan. Lagom till plånbok, mobil, lås.

5a2797a83b0102231b49ace2bfd49892.jpg

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur sitter den fast? Magnet eller något fäste i tanklocket?

Den sitter med två knäppen (den högra syns i bild), som knäpps över ett par skruvar med rundade skallar (tenax quick release)

Just denna passar BMW, men borde finnas till andra hojar också.

cdc0d913fffa5efccfb337784bf9304a.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nä! Försökte klämma ner det men det går inte. Bakdelen är lite omgjord, vet inte om det är därför?

Kan inte svara för skälet varför. Men lösningen är då att montera det externt eller kanske ha med det i en ryggsäck med annan packning. Möjligt att det finns ett ännu mindre lås än du har. Bara kolla hos någon mc-handel. Ett skivbromslås används bara för att uppfylla försäkringsbolagens krav. Räcker att det är godkänt. Inget skivbromslås kommer hindra en stöld oavsett hur dyr eller bra det är. Det är ju inte starkare än den svagaste länken. Det sitter fäst i en bromsskiva…

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har motorcykeln elektronisk startspärr och du låser styrlåset, så räcker det för att uppfylla försäkringsbolagens krav på stöldskydd. 2 godkända lås enligt ovan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har motorcykeln elektronisk startspärr och du låser styrlåset, så räcker det för att uppfylla försäkringsbolagens krav på stöldskydd. 2 godkända lås enligt ovan.

Bra påpekande. Är inte uppdaterad på den punkten. Är fortfarande kvar i den epoken där man kan starta en motorcykel med en glasspinne bildligt talat.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
För oss sörlänningar kan detta kanske låta underligt men första gången jag var uppe klagades det på att jag tog ur nyckeln. Att då dessutom låsa med två lås... :hihi
Ja, jag var ner till "schtorschtan" för några veckor sedan, och då blir man påmind om att det är helt olika världar.
Så det kan väl också vara bra för en bonnläpp som mig att få se hur det kan vara i andra delar av världen.
Jag är ju också van vid att nyckeln bästa plats är i fordonet, eller tändningslåset, då minskar risken för att tappa bort den.
Och ytterdörren är till för att skydda insidan mot väderleken.
Att man inte är hemma markerar man på ett tydligt sätt, som kan avläsas på håll.
Det är jäkligt synd att vi som människor har så svårt att skilja på vad man äger själv, och vad man ska ge fan i.

Kainulas_dörrlås.JPEG

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Ja, jag var ner till "schtorschtan" för några veckor sedan, och då blir man påmind om att det är helt olika världar. Så det kan väl också vara bra för en bonnläpp som mig att få se hur det kan vara i andra delar av världen.
- Så du har aldrig ertappat förortsgängens junioravdelning på bar gärning när de försökt stjäla (släpa bort) din låsta mc? Mitt framför ditt öppna fönster, så att du kunde se och höra dem.

- Aldrig fått ett telefonsamtal kl. 02.45 "pappa du måste komma hem, någon försöker bryta sig in i garaget"? "Det är sex stycken, fem vita och en brun" som tonårssonen så finkänsligt beskrev med lätt skräckslagen stämma. Det signalementet var inte så konkret tyckte polisen. Fast självklart hade polisen en uppfattning om vilken konstellation som hade varit i farten. De känner ju sina "kunder" rätt så bra.

- Aldrig kommit på ett gäng killar i grannens garage, blivit pepparsprayad av tjuvarna, och slutligen förföljt dem när de drar i väg med grannens KTM? Medan du springande och flåsande talar med 112 och berättar vad som håller på att ske? *)

Inget av detta? Lyllos dig! ;)
Grattis! På riktigt alltså. Stadsliv kan vara påfrestande...

*) PS. Polisen var där på några minuter. Min gissning är att orden "pågående inbrott" och "jag är pepparsprayad men jag springer efter dem" innebar att just mitt samtal fick prioritet hos dem. Kunde blivit farligt på riktigt. Det insåg jag efteråt... fast just då var det adrenalinet som bestämde över mig. Man blir ju sk*tförbannad på de j*vlarna!

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, jag var ner till "schtorschtan" för några veckor sedan, och då blir man påmind om att det är helt olika världar.
Så det kan väl också vara bra för en bonnläpp som mig att få se hur det kan vara i andra delar av världen.
Jag är ju också van vid att nyckeln bästa plats är i fordonet, eller tändningslåset, då minskar risken för att tappa bort den.
Och ytterdörren är till för att skydda insidan mot väderleken.
Att man inte är hemma markerar man på ett tydligt sätt, som kan avläsas på håll.
Det är jäkligt synd att vi som människor har så svårt att skilja på vad man äger själv, och vad man ska ge fan i.

View attachment 505653

Ja, olåsta dörrar var det första gången jag kom upp men efter att hittat en finne en morgon låste de. Han hade ingenstans att sova så han gick tills han hittade ett olåst hus med en ledig säng. Trevlig var han förvisso och nöjd efter att fått frukost.

- Så du har aldrig ertappat förortsgängens junioravdelning på bar gärning när de försökt stjäla (släpa bort) din låsta mc? Mitt framför ditt öppna fönster, så att du kunde se och höra dem.

- Aldrig fått ett telefonsamtal kl. 02.45 "pappa du måste komma hem, någon försöker bryta sig in i garaget"? "Det är sex stycken, fem vita och en brun" som tonårssonen så finkänsligt beskrev med lätt skräckslagen stämma. Det signalementet var inte så konkret tyckte polisen. Fast självklart hade polisen en uppfattning om vilken konstellation som hade varit i farten. De känner ju sina "kunder" rätt så bra.

- Aldrig kommit på ett gäng killar i grannens garage, blivit pepparsprayad av tjuvarna, och slutligen förföljt dem när de drar i väg med grannens KTM? Medan du springande och flåsande talar med 112 och berättar vad som håller på att ske? *)

Inget av detta? Lyllos dig! ;)
Grattis! På riktigt alltså. Stadsliv kan vara påfrestande...

*) PS. Polisen var där på några minuter. Min gissning är att orden "pågående inbrott" och "jag är pepparsprayad men jag springer efter dem" innebar att just mitt samtal fick prioritet hos dem. Kunde blivit farligt på riktigt. Det insåg jag efteråt... fast just då var det adrenalinet som bestämde över mig. Man blir ju sk*tförbannad på de j*vlarna!

Och jag som ska ner till Värstkusten... :(

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Och jag som ska ner till Värstkusten... :(
Fast jag bor i ett lugnt område. :)

Off topic (men ändå lite on topic eftersom tråden handlar om stöldskydd):

- Problem ett (tror jag) var att tjuvarna hade identifierat min dåvarande Aprilia-scooter som ett objekt de ville ha. Den var gammal och sliten och inte värd mer än några tusenlappar. Men den såg ut som en förvuxen moppe fast var på 200 cc, hade runt 20 hästar och bra väghållning. Ett perfekt fordon när man har polisen efter sig bland hyreshus och cykelbanor. En sorts ny "tjänstebil" åt buset. Tror jag. För varför skulle de annars göra två försök att stjäla en gammal, nött och småsliten scooter?

- Problem två var att grannen lagt ut sin KTM på Blocket - och uppgivit sitt eget namn. Lätt som en plätt att räkna ut var den stod parkerad för den som vill ha en KTM för sin brottsliga gärning, eller för att leka med i grönområdena i Tynnered. För det var i Tynnered den blev upphittad, spraymålad i svart (svart överallt...). Året efter hade han en ny KTM och nu visste tjuvarna var man skulle leta. Det borde ju kunna finnas en ny KTM i samma garage som man var förra gången, eller hur?

Annars så är det helt lugnt på vår lilla gata. Grannsamverkan hjälper förstås till som i alla sammanhang. Vi hjälps åt att hålla koll. Hämta post åt varandra, skottar lite snö så att det ser bebott ut, fast grannen är i Sälen och åker skidor. ....osv!

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...