Hur f-n ska jag göra, cross eller sporthoj? (nybörjare)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Såhär ligger det till..

Jag är 21 år, har varken a-kort eller knappt någon mc-vana (kört moppe, 250cc cross ett par ggr, 4 hundra meter RD 350 Streetfighter, samt åkt bakpå sporthoj nån gång..).
Dock har jag ju varit intresserad all motorsport (framför allt hojar) sen jag började gå, så om inte den "praktiska" vanan finns där så finns den iaf här i "teorin" :rolleyes:
Jag skrev iaf in mig på skola för att ta a-kort i sommras, men pga jobb och andra omständigheter så är det uppskjutet tills i vår.

Så nu när man sitter med en snöskoter i garaget för ca: 50k, men saknar just den där snön, så kan man ju inte låta bli att börja längta efter sommaren...sälja den där skotern som bara stå där och investera i en ny leksak..så nu känns det som att jag måste välja mellan cross eller sporthoj.

Att dela upp sommaren och börja med den ena hojen, sälja och sen köpa den andra..det har jag ingen lust med. Att skaffa bägge kommer heller inte på fråga.
Så om det finns nån här som har suttit i samma situation, kom med tips på hur ni gjorde, för jag kan fan inte välja! :S Eller kommer jag att bli nöjd oavsett vad jag väljer :confused:

Jag har själv radat upp några punkter som talar både för och emot varje typ av hoj..

Cross (250cc 2T -01-02):
* Billigare (både inköp samt försäkring). Får pengar över till andra små leksaker och sånt..ja en mycket bättre ekonomi helt enkelt.
* Tycker att en svensk sommardag på en crossbana med regn, grus och lera verkar vara hur kul som helst
* En solig dag på banan vore dock nog ännu roligare :hihi
* Har 3-4 st crossbanor i närheten av hemmet
* Bor i en by där folk faktiskt inte bryr sig så mkt om man kör cross på gatorna, så att ta vägen till favoritstigen i skogen en skön sommarkväll efter jobbet är i stort sett inga problem...Dagtid också för den delen.
* Bra träning att latcha runt med en cross en sommar, skaffa sig lite erfarenhet om både att meka med hoj, hur den kan bete sig i olika underlag, väder och vind..och satsa på sporthoj nästa sommar?

Sporthoj ( 600cc 4T -99-00, typ R6)
* Har egentligen inte så mycket motiveringar här, förutom att jag får gåshud varje gång jag ser, hör, eller känner doften av en sporthoj en ljuv sommarkväll vid stadens gator och torg.. Sen resten med känslan av acceleration, fart, ljud, knäskrap och allt det där..ja ni vet nog vad jag menar :)
* Har på långt till närmaste bana.
* Dyyyyyyyyyyyyyyyyyrt. Leva på vatten och bröd tills sommarens sista dag. Men det känns helt klart värt det! :yoparty

Så som sagt, vad ska jag välja? Vad hade du valt?
Det finns ju ett tredje alternativ också. Skaffa en stor 4T-cross inkl motardkit..

Just nu lutar det åt cross i alla fall, men imorn så kan jag lika gärna sitta och sukta efter den där R6an på blocket igen. Liksom, varför ska man ha en skitig cross i garaget när man kan "glida omkring" på en fet R6:a?
Men så kan man vända på steken, varför ska man betala en massa pengar för en R6:a, när crossen har mycket mer "bpk" (bus per krona).

Så, kom med lite god rådgivning nu! ;)

Observera dock att all text här ovan är i stort sett rena spekulationer från min sida om varje sak, för jag har ju som sagt egentligen ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra.. :)

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
skoteridioten skrev:
* Har egentligen inte så mycket motiveringar här, förutom att jag får gåshud varje gång jag ser, hör, eller känner doften av en sporthoj en ljuv sommarkväll vid stadens gator och torg.. Sen resten med känslan av acceleration, fart, ljud, knäskrap och allt det där..ja ni vet nog vad jag menar :)
Enda argumentet du behöver. Kunde nästan inte sagt det bättre själv
:)

Fixa A-kort och Köp en sporthoj! :tummenupp

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Eftersom jag gav upp min "crosskarriär" för att köpa landsvägshoj kan jag bara säga följande: Det är drygt som fan den 30:e gången man måste dra upp crossen på släpet, masa sig till banan, dra på sig alla skydd.

Sen kör man några varv och är helt slut. Då ska man plocka av sig alla skydden o lasta upp hojen på släpet och köra hem.

Det är inte ens hälften så fysiskt ansträngande att köra landsvägshoj! Förutsatt att du inte kör på bana.

Köp R6:an! Eller köp cross först och skaffa dig en egen uppfattning.

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Hmm... jag skulle nog råda till att försöka provköra båda och se vad som ger dig mest... en sporthoj är ju laglig att fräsa runt med, en cross är ju inte det... är cross å andra sidan är jävligt ball och "fri", men sporthoj kan du bara köra på gatan och då kan du inte gasa satan ur maskinen jämt... en cross SKA ju gasas... äh fan, jag hade köpt crossen tror jag! :hihi

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
cross är helt klart kul... men man måste hela tiden ligga på gränsen att köra i om man ska försöka prestera nått... och kondition måste iaf ja träna för att orka med. visst kan det va kul som f att piska lite grus å köra ett par varv...

gatåka väger helt klart tyngre om man måste välja.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Du kan ju faktiskt få lite av båda världarna med en motard.
Sedan kan ju ekonomin vara nog så stor faktor, vatten och bröd är väl ok sålänge du har råd med soppa med, annars kan du ju lika väl skita i hojen och käka file varje dag.
Min röst går för en motardkittad hoj med offroadhjulen kvar så kan du ut i skogen och busa lite med.
Sporthoj är kul, men svider det för jäkligt i pluskan är det fortfarande roligt bara med en liten smak av ångest när det är mycket månad kvar till lön.
Men å andra sidan så styr väl sällan förnuftet? :D
//Tobbe

Gasglad&Full

$€$€$€$€$€$
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
8=====D
Neb Jones skrev:
Eftersom jag gav upp min "crosskarriär" för att köpa landsvägshoj kan jag bara säga följande: Det är drygt som fan den 30:e gången man måste dra upp crossen på släpet, masa sig till banan, dra på sig alla skydd.

Sen kör man några varv och är helt slut. Då ska man plocka av sig alla skydden o lasta upp hojen på släpet och köra hem.

Det är inte ens hälften så fysiskt ansträngande att köra landsvägshoj! Förutsatt att du inte kör på bana.

Köp R6:an! Eller köp cross först och skaffa dig en egen uppfattning.

skit i tävlingar ta crossen på nån jogging slinga eller kör lite enduro i skogarna!

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Kan lägga till att just den jobbiga, fysiska biten med att köra cross kommer isf inte att bli någon nackdel, snarare tvärt om.. ;)

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Well, har man inte råd med bägge så :( Skämt åsido min 250 köptes just för att jag började minnas hur kul det var att köra cross i sommarstugan i Sundsvall. Väl inköpt har den varit igång 1 gång i cirka 1h, jag tycker det blir för jobbigt att ta sig till och från skogen / banan. Dock så skall den ställas i S-vall i sommar (brorsan ville lattja lite). Även om du nu bor i en liten by, så om händer något i trafiken / utanför banan så har du noll försäkring som täcker, det drar ner nöjet en del. Min röst ligger på sporthojen! Blir man sugen på att köra lite cross, kan man oftast låna / hyra en för en skälig peng. Sporthojarna som lånas / hyrs ut är en utrotningshotad art.

//D

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Gasglad&Full skrev:
skit i tävlingar ta crossen på nån jogging slinga eller kör lite enduro i skogarna!
Eller ge fan i att köra överhuvudtaget om man ska ge sig in att köra på joggingspår! :kocko
//Tobbe

Chaser

Tampere/Suomi
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
CBR600F
Har både sporthoj och en gammal enduro...
Tycker du ska köpa din R6:a först och sen senare när du har råd köpa dig nån annan leksak...
Givetvis ta kortet med :tummenupp

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Kevorkian skrev:
:felämne

Sorry OT, men jag måste bara få säga att din avatar är bland det roligaste som skådats. Sicken lirare...jag dör av skratt varje gång jag ser den :rofl

Edit: Köp R6:an. Du kommer att bli bitter och sur om du gör något annat. :tummenupp

OT: Han är kungen! http://www.tronguy.net/ :hihi

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
KTM 525 SM -05
skoteridioten du ska följa hjärtat och lev livet, låter på dig som om du vill ha en sporthoj :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC