Hur fan svänga på bakhjulet??

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Hur gör man? Jag har bra höjd på tvåan, inte riktigt riktigt balanspunkten men väldigt nära, men tyvärr kommer det alltid nån kurva i vägen, eller så driftar jag. Detta förstör ju mina desperata försök :huvet
Jag lärde en kompis å köra på baken, å nu kör han "långt" å börjar stå upp, å framförallt så svängar han snyggt när vägen gör det.

:mad: Men hur jag än hänger å klänger så går min hoj inte dit jag vill, jag vrider styret å flyttar på röven... nada... den går rakt fram som en tysk stridsvagn på anabola :mad:
HUR??? :va

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
freding skrev:
Hur gör man? Jag har bra höjd på tvåan, inte riktigt riktigt balanspunkten men väldigt nära, men tyvärr kommer det alltid nån kurva i vägen, eller så driftar jag. Detta förstör ju mina desperata försök :huvet
Jag lärde en kompis å köra på baken, å nu kör han "långt" å börjar stå upp, å framförallt så svängar han snyggt när vägen gör det.

:mad: Men hur jag än hänger å klänger så går min hoj inte dit jag vill, jag vrider styret å flyttar på röven... nada... den går rakt fram som en tysk stridsvagn på anabola :mad:

Jag lägger mer eller mindre vikt på fotpinnarna åt de håll jag vill svänga plus att har styret åt motsatt håll jag vill, de funkar kanon....hajjar du? :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
freding skrev:

Hur gör man för att åka rakt?? :va

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
freding skrev:

:) Jag vet :)

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Svårt svårt.. Lyckas inte riktigt heller, men det närmar sig...

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Sväng styret åt motsatt håll som du vill svänga åt, och fäll ut benet så mycket du kan åt det håll du vill.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
det där med styret gör nog ingen funktion mer än att det är skönt att ha styret åt motsatt håll som man vill svänga.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ravetrancer skrev:
det där med styret gör nog ingen funktion mer än att det är skönt att ha styret åt motsatt håll som man vill svänga.

det har en jävla betydelse, särskilt om du har bra rotation på hjulet.
det vet väl du, du kan ju dina hjulis.

man ändrar ju på hojens tyngdpunkt så att den lutar åt motsat håll.
På rettan spelade det ingen större roll om framhjulet roterade eller ej men på offroad hojarna jag kört har jag märkt att det blir mycket svårare att hålla kursen/svänka när framhjlet slutar snurra.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
MrDaytona skrev:
Jag lägger mer eller mindre vikt på fotpinnarna åt de håll jag vill svänga plus att har styret åt motsatt håll jag vill, de funkar kanon....hajjar du? :)
Hur lägger man mer vikt på fotpinnarna när dom är i samma höjd som röven ( nästan iaf ), då blir det ju tvärdrag mellan röven och sitsen :D Jag är såpass högt så jag knappt ser över kåpan iaf. Och hänger jag ut med knä och kropp tittar jag i höjd med framlampan... :va Men den är ändå som stridsvagn S :hihi :hihi :hihi

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Som de andra skrev, vinkla framhjulet åt motsatt håll och kläng dit du vill.
Jag har aldrig tryckt nåt på pinnarna eller vinklat nåt ben.
Ha hög vinkel! Ju högre vinkel, desto mer lättsvängt.
Har du plattslitet bakdäck kan det vara tungt + att den börjar svänga väldigt plötsligt när den går över "kanten"

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
freding skrev:
Hur lägger man mer vikt på fotpinnarna när dom är i samma höjd som röven ( nästan iaf ), då blir det ju tvärdrag mellan röven och sitsen :D Jag är såpass högt så jag knappt ser över kåpan iaf. Och hänger jag ut med knä och kropp tittar jag i höjd med framlampan... :va Men den är ändå som stridsvagn S :hihi :hihi :hihi

Du kan väl trycka på fotpinnarna hur högh/lågt du än e? :va

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
-PLM- skrev:
Jag har aldrig tryckt nåt på pinnarna eller vinklat nåt ben.
Ha hög vinkel! Ju högre vinkel, desto mer lättsvängt.

Fan du, jag tycker precis tvärt om.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Gnomis skrev:
Går det bra på bakhjulet freding?
Hallå Micke!
Jo det går rätt bra, har inte växlat till trean än, men har inte behövt än, antingen svänger hojen när inte jag vill eller så svänger vägen...men inte hojen... :va Själv då? Hoppas ni är nöjda, själv är jag helnöjd och har idag monterat styrdämpare, så i helgen ska jag öva mer :tummenupp
mvh Fredrik

Gnomis

Ny medlem
Gick med
16 May 2004
Hoj
R6-01, ZX6r-97
kul att du är nöjd! det är samma här!

Har bara kört 20 mil.
Leovinc helsytem och en "Ölinare styrd" har jag monterat!
Ser fram mot nästa säsong.

Ta det lungt på slangen!

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC-07
freding skrev:
Sluat tycka tvärt om nu hjärtat å ge en bra teknisk redovisning, du kan ju! :)

Inte lätt att förklara. Man bara gör det utan att tänka på hur riktigt :D
Men som PLM skrev så tycker jag det är lättare att få den att svänga ju högre man ligger. Och jag brukar inte heller pressa nåt direkt på fotpinnarna, utan brukar vinkla styret åt motsatt håll och hänga ut lite åt det hållet man ska svänga...Får väl tänka lite mer på hur jag gör nästa gång jag är ute och kör.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring