Hur farligt är det att köra hoj egentligen...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
...om man jämför med andra faror i livet man utsätter sig för. Bara at leva är ju en fara. Vad tror ni? Jag ger lite exempel på vad jag funderar över. Äta dålig mat vs köra hoj. Röka vs köra hoj. Syssla med droger vs köra hoj. Cykla i trafiken utan cykelbelysning. Bli misshandlad på stan, syssla med dykning, fallskärmshoppning, segelflygning mm mm.

Själv kan tanken slå mig att visst är det skoj att köra hoj, ju mer gasande desto roligare, i princip. Men är priset rullstol eller på något sätt ett hinder för fysisk aktivitet i framtiden så tycker jag inte det är värt det.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
..så kör inte hoj..?

Och vad har det här med filmer och bilder att göra?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker det är värt det. All glädje, all adrenalin, all njutning jag har fått ut av det. Visst, det hade vart tråkigt med invalidiserad kan man bli av allt och blir man det på hoj hade man ju skoj under tiden i alla fall... ;)

Det är farligt att leva. Man kan dö. Med lite flyt hade man kul tills dess.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
priset för dumdristighet i trafiken kan bli högt.
kör med insidan och sänk risken markant. gasa av dig på bana där det är relativt säkert.

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Åka hoj är inte farligare än att sitta på en cykel eftersom det är ditt eget omdöme och koncentrationsförmåga som avgör de situationer som du hamnar inför.

Helt klart är väl dock att desto högre hastigheter du uppnår så ökar kraven på det jag nämnt men vilken typ av fordon du färdas på har ingen betydelse.

Samma gäller ute i samhället men där kan du inte i samma utsträckning påverka eller agera på samma sätt för att undvika faror i miljön omkring dig..

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Rökning, dåliga matvanor och droger är ju sånt där du inte kan göra på ett bra sätt.. inget positivt överhuvudtaget.

Åka hoj däremot kan du göra på både bra och dåliga sätt. Kör förståndigt, försök göra det du själv kan för att undvika att förolyckas, anta att alla andra kör som pappskallar. :)

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Värt?

Det beror på hur pass roligt man personligen tycker att det är. Även beroende på hur mycket ens livsstil skulle förstöras med funktionshinder, och om man då har lätt för att sadla om till en ny hobby med mildare krav för funktionalitet. Det sistnämnda, om man har lätt att sadla om, kan ju vara svårt att veta innen dock.:tummenupp

Torrfarfar

Torrfarfar
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Svart Kawa
Hur farligt de är beror väl på vad man gör de till, lungt= mindre risk, bus= större risk för olycka! Anledningen att jag kör hoj är för att glömma alla vardags problem, bara känna att jag å hojen är de enda som är viktigt just då:tummenupp

janne71

Ninjariders.se
Gick med
28 Aug 2004
Hoj
Ktm 640 Prestige
Lite statistik
1/1 2007- 21/8 2007 omkomm 48 mc förare

1/1 2007-31/8 2007 drunknade 83 personer

antalet personskador / 1000 fordon är snarlikt mellan bil och mc

statistik hämtad ifrån SLS, NTF,samt SMC

och med detta vill jag ju få fram att det är roligare att köra mc än bil och inte farligare om man vet vad man gör och tänker lite åt andra med :)

men ge för guds skull katten i o bada det är livsfarligt:rolleyes:

Obesitas

c;)
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
-
Lite statistik

och med detta vill jag ju få fram att det är roligare att köra mc än bil och inte farligare om man vet vad man gör och tänker lite åt andra med :)

Den där statistiken är väl tyvärr ändå ganska skev, med tanke på att det förmodligen är några miljoner människor varje år som badar.

janne71

Ninjariders.se
Gick med
28 Aug 2004
Hoj
Ktm 640 Prestige
:tummenupp visst är den skev men det är ju fördelen med statistik att du kan tolka den efter eget tycke och förvränga den för att nå ut med ditt eget budskap o mitt budskap är ju kör hoj och njut av livet om det är det man trivs med

det enda helt säkra i livet är ju att du kommer och dö se för katten till att njuta innan dess:)

IronMike

Guest
Det blir väl vad man gör det till - utöver riskerna att krocka med vilt, köra av pga olje/glykolspill eller möta rattfyllo..kör man bil har man bättre odds mot en älg, så ingen kan påstå att det är säkrare att köra hoj än bil, men jag ger mig tusan på att de mest "odödliga" här inne (som förklarar bort alla risker med hojåkning) säkerligen kan hitta flera anl tillatt det är säkrare med hoj än bil, t ex omkörningar mm.

Ett par säsonger är en sak...

Men ställ frågan till 100 pers på forumet, som åkt sporthoj i 10 år eller mer, samt minst 1000 mil per säsong - så kanske det dyker upp lite mer givande svar än bara blaj & bortförklaringar...

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Den dag man inte längre kan köra MC i svea rike närmar sig känns det som, men så länge det går, kör!! kör!! Kör!!
Det finns mycket annat som är farligt men skit i det och kör din hoj och njut av varje kolvslag!!!!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Efter 20år på hoj kan jag lista

En saknad tå
Avslitna korsband
Avslitna ledband till nyckelbenet
Ett brutet nyckelben, fotled, revben (men dom kanske inte räknas för dom har ju läkt nu...)
Stukningar och blåmärken fler än jag hållt räkningen på
En omkommen hojkompis

Å andra sidan har kanske hojen gjort att jag bara är halv- istället för hel-alkoliserad. Ger mig anledning att hålla igång min fysik. Vem vet hur jag skulle ha mått annars?! Gett mig en stor del av mina kompisar.

Jag skulle antagligen glidit runt i en Porsche istället för en racebuss också. När hojkompisen gick bort så funderade jag på vad jag höll på med men har accepterat riskerna. Den funderingen borde alla ta sig lite tid för. Har man gjort det så slutar man inte köra pga att man skadar sig. Den som gör det visste nog inte vad han/hon gett sig in i.

sportbike

Guest
Det är inte alls farligt att kora hoj.

så länge ingenting kommer i vägen.

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
Lite statistik

:fakta
Statistiskt sett så är det alltså farligare att vistas i anslutning till vatten än att köra hoj...köra hoj är iaf roligare än att bada

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM