Hur farligt är det att köra med detta bakdäck?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Blir lite jobbigt om det är stålcord ivf. Tänkte burna sönder mitt däck innan jag bytte det, men hade glömt bort att det är stålcord på Metzeler M3 däcken. Det rasslade bara till och sedan hade jag en massa stålcord intrasslad i drevet och hjulet.:3freak Kanske blir lite jobbigt om det börjar trassla sig när man rullar på vägen utan att man märker av det.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte att rekommendera naturligvis.

3000:- kostar det att köra omkring med skadat däck ifall man torskar, kanske det minsta att oroa sig över dock.
 

Smagatusk

Guest
Bara att köra alltså? Inte en chans att det händer något? Så då är det alltså idiotsäkert? :huvet


Så tänker han tydligen. Under 130 hinner man väja för vassa stenar.

Skämt åsido...
12 mil med så´na däck..? Nå´n måste skämta. En vass sten kan finnas tre steg efter utfarten från villan. Skärpning för fan...
Har du inte råd att byta till 180-däck i tid så är det kanske dags att överväga pedaldriven cykel.

EDIT: Du är smart. Du har fattat redan. Tänk om alla på SH inte behövde 183 inlägg för att begripa. :)
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Det dära var ju inte så farligt, går lätt o köra 12 mil i lungt tempo.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är ju bara att hänga ut på sidan ordentligt och luta hojen åt andra hållet så kör du ju på gummi. När korden kommer fram på den sidan hänger du bara ut åt andra hållet :D

Skämt å sido jag känner fler som kört 10+ mil på däck som sett värre ut. Bättre att byta tidigare men till en gummiverkstad kommer du antagligen. Ta det djävligt lungt bara och undvik wheelies och grusvägar.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag har kört 12 mil hem på ett lika nött däck en gång. Gick bra, men körde inte mer än 90.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Upptäckte när jag skulle hem från sundsvall att mitt bakdäck såg ut sådär.
Fanns inget riktigt val sådär en söndagskväll så åkte 56 mil hem ala motorväg, det höll :)
 

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Munkedal
Hoj
R6 -06
Fixa hem ett nytt däck. ta av däck o fälg. åk till närmaste krängare då blir allt så mycket lättare!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Vilken aha-upplevelse!
"vem fan har slitit upp mitt däck inatt?!" Jag byter sent, men väntar aldrig tills det är helt blank, och framförallt inte såhär långt.

Skruva av hjulet och byt, du skulle inte kört de sista 20milen heller på de där. Men som sagt så verkar du ha fattat det. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Eftersom du med all sannolikhet kommer behövaköra mestadelen av sträckan med hojen upprätt (dvs. på det stället där däcket redan är som mest slitet) är jag tämligen övertygad om att du kommer få punktering på vägen = stop!

Om det är farligt? Njae, det beror ju på omständigheterna (regn/torrt/panikbromsning/undanmanöver dvs. saker du inte rår över) så...ja det är en risk du tar! För övrigt är det ju dessutom olagligt varför du riskerar böter!

Finns inget bättre sätt att transportera fälgen till däckverkstaden? Ex. hojen på släp eller skruva loss fälgen och åka annat transportmedel till verkstaden!? Bara en tanke!

Mvh!
// Niklas
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vill inte trampa någon på tårna men det heter Korden och inte kolen.
:rolleyes:
 

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
Jag har kört längre på däck som sett värre ut, bara att köra.. håll under 130 bara :tummenupp

Håller med, det är ingen fara att köra 12 mil på det där om du håller dig under 130 knyck. Brukar ju vara 3-4 cord på bakdäcket, stål å sen 2 nylon har jag för mig plus gummi imellan. Nä 12 mil håller. Men visst, det är ju bättre att byta innan det har kommit så pass långt. :)
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Kan jag...

Kan jag åka en bandag med detta? :confused:
 

Bifogat

  • 15082009127.jpg
    15082009127.jpg
    211.1 KB · Visningar: 88
  • 15082009126.jpg
    15082009126.jpg
    219 KB · Visningar: 57
  • 15082009125.jpg
    15082009125.jpg
    233.8 KB · Visningar: 54
  • 15082009124.jpg
    15082009124.jpg
    226.2 KB · Visningar: 53

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Körde själv (dum nog..) på ett liknande däck mellan Linköping o Örebro ToR + 20 mil efteråt. Däcket höll men när jag skulle byta däck så skar sig däck-krängaren skapligt på korden....I dag skulle jag inte ha gjort samma sak...
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Jag skulle kört men det e bara jag :D

Men frågan är; do you feel lucky? well do ya?

//Tapper
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top