Video Hur fort byter du bromsbelägg på din hoj?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Bytte bromsbelägg bak idag på gammelVaraderon. På den nyare Varaderon tjänar jag in ca 20 sek eftersom det sitter en gummiplopp istället för skruv innan jag kommer åt sprinten.

Samtidigt en liten vink att man behöver inte göra så stor sak av ett beläggsbyte bak(...med borttag av däck osv...gäller dom flesta hojarna)

Tjohooo....nu tar jag en bärs :)

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
synd att det inte går lika fort fram :4skrika:smasha

NS

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg fe650 04 husaberg 650 fs650 04
OJ Då.Det tar ca 20 sekunder på husan óm man har lagt fram verktygen :D dig deal

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
för mig brukar det ta 1-2 tim, tar lite tid att tag bort hjulet o sen pilla i beläggen underifrån. ja kanske inte gör på rätt sätt men bromsarna funkar iaf.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Långt ifrån alla motorcyklar som har så praktiskt utformade bromsok bak.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Skulle d där vara fort så skulle jag vara arbetslös idag, handjaga går aldrig fort! :krama

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någonstans i trakterna av den där tiden som snabbast. Men det är ju sällan det går så fort. Tycker att det alltid är någonting som djävlas. Att de nya beläggen är svåra att få in eller något.

Däremot så kan jag ju säga att jag har dåliga erfarenheter av såna skruvar det var på ditt bromsok. Alltså en täckskruv över en insexa med pinne på som håller beläggen. Antingen så fastnar täckskruven eller insexan med pinnen på. Och händer det senare kan det behövas en hel del svordomar och lite våld innan man fått loss den. Men det brukar finnas ersättningsskruvar som har en längre skalle med utvändig sexkant som hamnar utanför oket. Fastnar de så är de mycket lättare att få loss. :tummenupp

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Skulle d där vara fort så skulle jag vara arbetslös idag, handjaga går aldrig fort! :krama

Grattis till fin hoj, tittade på bilder i ditt garage genom att avataren såg intressant ut.

Är hojen helt klar eller blir det några fler åtgärder som t.ex. att förse den med respirator?

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Får vi se idag. Ska byta frammen på Greger.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Men vad nu en del var anti då :) Se detta som en film för oss halvdummies istället.

Kollade in i garaget där det står sex hojar. Två har trumbromsar bak, så dom kan vi då räkna bort. Tre har principen som på film, en kräver ett par moment till, men fortfarande behöver inte bakhjulet tas bort.
Tror ni inte ändå att vi tar ibland bort bakhjulet i onödan. Personligen tycker jag att demontera bakhjulet är ett jäkla skitgöra när man ska försöka lyfta hjulet, lirka in skivan mellan beläggen, samtidigt som dom där jäva distanserna ramlar ner :)

Hojen på film är 12 år gammal och använd, så det gäller ju också hålla cylindrarna i skick och inte minst....glidpinnen smord. Tror att vi missköter sånt en hel del?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bra att det går fort, men när jag gör något så TAR jag mig tid att titta så att det inte är skador eller på väg bli skador, och att det ser ut ordentligt, pilla lite, dammtorka, etc.

Men inte tar jag bort något hjul för beläggbyte heller, som du säger det är ett jäkla pillgöra, tycker det är tillräckligt bökigt bara då man skall byta bakdäck ibland med inpassning.

Samma sak när jag byter till sommardäck på bilen, visst kan man åka ner däcksnasare som bara byter snabbt, men jag vill ju kolla i lugn och ro, spola ur hjulhuset, kolla bromsbeläggen, smörja in hjulbultar.

I längden lönar det sig inte med snabbt byte, när jag mekar så vill jag ha tiden för det:)

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
App app app!

Tidstillägg på åtminstone tre sekunder för att pumpa ut kolvarna också!

Tur att någon är vaken...

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Bra att det går fort, men när jag gör något så TAR jag mig tid att titta så att det inte är skador eller på väg bli skador, och att det ser ut ordentligt, pilla lite, dammtorka, etc.

Men inte tar jag bort något hjul för beläggbyte heller, som du säger det är ett jäkla pillgöra, tycker det är tillräckligt bökigt bara då man skall byta bakdäck ibland med inpassning.

Samma sak när jag byter till sommardäck på bilen, visst kan man åka ner däcksnasare som bara byter snabbt, men jag vill ju kolla i lugn och ro, spola ur hjulhuset, kolla bromsbeläggen, smörja in hjulbultar.

I längden lönar det sig inte med snabbt byte, när jag mekar så vill jag ha tiden för det:)

Ja självklart, nog så viktigt at kolla att grejjorna är i skick, men ibland har vi bråttom :)

På tal om inpassning: Nu vet jag ju att du inte menar följande, men bara en sån grej....många lossar kedjespännarna när man tar loss hjulet. Tog mig tio år att upptäcka att det behövs ju inte :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

I en en utopi byter man alltid bromsbelägg i en varm och torr verkstad och har all tid i världen på sig.

Lever man i verkligheten kan det hända att man står i någon gudsförgäten håla och byter beläggen ute i spöregn och mörker med lånade Rusta-verktyg samtidigt som man försöker hålla mobiltelefonen i munnen för att lysa med. Vilket för övrigt är sånt som får pinnen eller täckskruven att fastna på grund av korrosion och framkalla svordomar vid nästa byte av belägg.

Last edited:
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...