Hur fungerar helsystem i teorin?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Som rubriken lyder är jag nyfiken på hur ett byte av avgasystemet kan göra att man får ut mer effekt från hojen. Det är väl eg bara "rör" :va
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Du minns väl hur moppen gick när man bytte från orginal till trimkrök:)

Och samtidigt tog bort pluggen ur insugsplattan och drevade upp en framtill. Och inte minst...låg slickad längs tanken:tummenupp .

Seriöst...

Efter vad jag kan förstå är det inte bara att hiva på ett helsystem och förvänta sig underverk. Det krävs att flödet förbättras hela vägen (inga flaskhalsar i systemet). Det innebär ofta högflödesluftfilter och sedan en bänkkörning för att mappa om hela kittet för optimal bränsleblandning.

Man landar lätt på 20 papp för att få kanske 15 bakhjulshästar till.

/D.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Originalsystemet är en kompromiss mellan effekt, ljudnivå och avgasrening. Ett eftermarknadssystem behöver inte bry sig om ljudnivå och avgasrening utan allt optimeras för maximal effekt vilket uppnås genom optimalt flöde genom systemet. Avståndet mellan avgasventilen och slutet på ljuddämparen ska vara så identiskt som möjligt för alla cylindrar (om fler än en), vilket kan vara lite besvärligt på till exempel twinnar. Sedan skapas det ett undertryck bakom avgaserna när dessa efter varje förbränning färdas genom avgasssytemet, när avgaserna når mynningen på ljuddämparen vänder undertrycket och rusar tillbaka in genom avgassystemet igen. Vid perfekt timing når undertrycket avgasventilerna i topplocket precis när dessa öppnas för att släppa ut avgaserna från nästa förbränning, då hjälper undertrycket till att dels tömma cylindern på avgaserna och dels att fylla på cylinderna så fort som möjligt med ny luft/bränseblandning för nästa förbränning.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Originalsystemet är en kompromiss mellan effekt, ljudnivå och avgasrening. Ett eftermarknadssystem behöver inte bry sig om ljudnivå och avgasrening utan allt optimeras för maximal effekt vilket uppnås genom optimalt flöde genom systemet. Avståndet mellan avgasventilen och slutet på ljuddämparen ska vara så identiskt som möjligt för alla cylindrar (om fler än en), vilket kan vara lite besvärligt på till exempel twinnar. Sedan skapas det ett undertryck bakom avgaserna när dessa efter varje förbränning färdas genom avgasssytemet, när avgaserna når mynningen på ljuddämparen vänder undertrycket och rusar tillbaka in genom avgassystemet igen. Vid perfekt timing når undertrycket avgasventilerna i topplocket precis när dessa öppnas för att släppa ut avgaserna från nästa förbränning, då hjälper undertrycket till att dels tömma cylindern på avgaserna och dels att fylla på cylinderna så fort som möjligt med ny luft/bränseblandning för nästa förbränning.

Guru :tummenupp :tummenupp :klappar :Bugar
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Originalsystemet är en kompromiss mellan effekt, ljudnivå och avgasrening. Ett eftermarknadssystem behöver inte bry sig om ljudnivå och avgasrening utan allt optimeras för maximal effekt vilket uppnås genom optimalt flöde genom systemet. Avståndet mellan avgasventilen och slutet på ljuddämparen ska vara så identiskt som möjligt för alla cylindrar (om fler än en), vilket kan vara lite besvärligt på till exempel twinnar. Sedan skapas det ett undertryck bakom avgaserna när dessa efter varje förbränning färdas genom avgasssytemet, när avgaserna når mynningen på ljuddämparen vänder undertrycket och rusar tillbaka in genom avgassystemet igen. Vid perfekt timing når undertrycket avgasventilerna i topplocket precis när dessa öppnas för att släppa ut avgaserna från nästa förbränning, då hjälper undertrycket till att dels tömma cylindern på avgaserna och dels att fylla på cylinderna så fort som möjligt med ny luft/bränseblandning för nästa förbränning.

Sir Yes Sir!!!! Fick ett fint smile när jag läste detta inlägget. TACK!
Men jag vill inte köra med kompromiss! 20papp att byta!! Om man redan har slipon då, kan man inte dra av den kostnaden?
 
Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Jag har en väldigt fin .pdf hemma ang grenrör till bilar och vad ett väl avstämt system hjälper till med, ska leta reda på det senare. Väldigt intressant läsning kan jag lova :)
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Originalsystemet är en kompromiss mellan effekt, ljudnivå och avgasrening. Ett eftermarknadssystem behöver inte bry sig om ljudnivå och avgasrening utan allt optimeras för maximal effekt vilket uppnås genom optimalt flöde genom systemet. Avståndet mellan avgasventilen och slutet på ljuddämparen ska vara så identiskt som möjligt för alla cylindrar (om fler än en), vilket kan vara lite besvärligt på till exempel twinnar. Sedan skapas det ett undertryck bakom avgaserna när dessa efter varje förbränning färdas genom avgasssytemet, när avgaserna når mynningen på ljuddämparen vänder undertrycket och rusar tillbaka in genom avgassystemet igen. Vid perfekt timing når undertrycket avgasventilerna i topplocket precis när dessa öppnas för att släppa ut avgaserna från nästa förbränning, då hjälper undertrycket till att dels tömma cylindern på avgaserna och dels att fylla på cylinderna så fort som möjligt med ny luft/bränseblandning för nästa förbränning.

Vi får inte glömma bort att hela kedjan påverkas dvs ett öppnare system behöver antagligen en annan bränsle/luft blandning....risken är ju stor att hojen börjar gå som bajs om man inte tunar efter att ha bytt avgas.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Sen kan ju tilläggas att antalet böjar och diametern på rören flyttar kraften på rpm kurvan.. Större diameter mer hästar högt upp men mindre vrid osv osv..
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Sir Yes Sir!!!! Fick ett fint smile när jag läste detta inlägget. TACK!
Men jag vill inte köra med kompromiss! 20papp att byta!! Om man redan har slipon då, kan man inte dra av den kostnaden?

Köp inte helsystemet i Sverige utan kolla i USA, mitt helsystem var 60% billigare där än vad det kostade i sverige!
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Hur många har användning av ett helsystem? Visst, jag tycker det är läckert, men det hör inte hit. Man får lite fler hästar på toppen och kan framförallt skryta med hur många hästar man har efter bänkningen(om mappning gjorts förstås). På många hojar sitter det en exup-ventil eller vad den kallas i mellangrenröret. Som jag förstår det så öppnar den succesivt och ser till att man får ett köttigt mellanregister. Helsytem är ju optimerade för maximal effekt och det har man nytta av vid tex banåkning. Jag tycker det är dåligt med tanke på vad ett helsystem kostar att de inte klämmer in denna ventil som förbättrar lågvarvs egenskaperna! Vid gatkörning prioriterar iaf jag snabba omkörningar och inte 5 hästar till på toppen.
-----------
Min poäng är -folk skiter i om dom kan använda effekten eller inte, bara det är tillräckligt många kusar i maskineriet. Jag hör ALDRIG folk intressera sig för en fin effekt kurva eller vridmomentet.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.....Min poäng är -folk skiter i om dom kan använda effekten eller inte, bara det är tillräckligt många kusar i maskineriet. .....

Det där stämmer klockrent in på mig:tummenupp
Hellre för mycket effekt än för lite, alla kan ju ta vilken motorvägsraka som helst och hålla "fullstum" (om man får citera ett gammalt Roller-uttryck).
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Hur många har användning av ett helsystem? Visst, jag tycker det är läckert, men det hör inte hit. Man får lite fler hästar på toppen och kan framförallt skryta med hur många hästar man har efter bänkningen(om mappning gjorts förstås). På många hojar sitter det en exup-ventil eller vad den kallas i mellangrenröret. Som jag förstår det så öppnar den succesivt och ser till att man får ett köttigt mellanregister. Helsytem är ju optimerade för maximal effekt och det har man nytta av vid tex banåkning. Jag tycker det är dåligt med tanke på vad ett helsystem kostar att de inte klämmer in denna ventil som förbättrar lågvarvs egenskaperna! Vid gatkörning prioriterar iaf jag snabba omkörningar och inte 5 hästar till på toppen.
-----------
Min poäng är -folk skiter i om dom kan använda effekten eller inte, bara det är tillräckligt många kusar i maskineriet. Jag hör ALDRIG folk intressera sig för en fin effekt kurva eller vridmomentet.

Så är det i.o.f.s inte, ett helsysstem förbättrar även mellanregistret. Kolla in kurvor på nätet.

/D.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag måste göra ett tillägg till mitt tidigare inlägg: naturligtvis finns det så gott som alltid inte bara effektfördelar utan även en hel del vikt att tjäna på att byta system eftersom det ofta används lättare, mindre och/eller tunnare material i eftermarknadssystem. På nyare hojar med katalysator tar man så gott som undantagslöst bort denna klump när man byter till eftermarknadssystem, eftersom katten väger en hel del så finns bara där en hel del vikt att tjäna.

brukar de inte använda rör med olika diameter då?

Jag kan på egen hand inte komma på några exempel på detta men det förekommer förmodligen, man kan ju ändra gashastighet med olika diametrar på röret, jag har även för mig att man kan få ett snabbare gasflöde med ovala rör men det låter jag vara osagt. Det vanliga brukar väl vara att man justerar längden på grenrören på radfyror och på twinnar brukar det väl vara en "knut" på det bakre röret för att få lite längre sträcka?

Kommer inte denna perfekta timing att råda endast vid ett visst varvtal?

Det vet jag faktiskt inte men det låter väl troligt. Förmodligen blir avgassystemet, som så mycket annat, en kompromiss om vart man vill ha effekten, eller rättare sagt vridmomentet :) Ett försök att kringgå detta på insugssidan är ju insugstrattar med variabel längd som på årets R1:a. Hur det fungerar låter jag vara osagt eftersom R1:an haft sämre mellanregister och inte alls lika mycket effekt på topp som GSX-R och ZX-10R i de bänkningar jag sett :)

Vi får inte glömma bort att hela kedjan påverkas dvs ett öppnare system behöver antagligen en annan bränsle/luft blandning....risken är ju stor att hojen börjar gå som bajs om man inte tunar efter att ha bytt avgas.

Naturligtvis, ändrar man på förhållandena på ena sidan förbränningen måste man ändra även på den andra sidan :) Att köpa ett helsystem utan att noggrant justera in hojen efter detta känns rätt meningslöst om du frågar mig, risken är ju dessutom att du skadar motorn vilket ju förmodligen inte var avsikten...

Sir Yes Sir!!!! Fick ett fint smile när jag läste detta inlägget. TACK!
Men jag vill inte köra med kompromiss! 20papp att byta!! Om man redan har slipon då, kan man inte dra av den kostnaden?

Ang. slip-on så beror det på. Ofta passar inte slip-on på de eftermarknadsgrenrör som används för helsystem även om det är från samma tillverkare. Förmodligen är avstämningen och optimeringen i en slutburk som används tillsammans med original grenrör helt olik den som används med optimerade grenrör.

Men du kan ju alltid sälja slip-onet på Blocket så kan du ju tillgodoräkna dig lite pengar i alla fall.

Det är lite meckande med att byta helsystem och justera om insprutningen inför t.ex. besiktning eller bankörning där de är noga att mäta ljudnivån så mitt tips är att hitta ett system med db-killer. Då är det bara en skruv om du vill sänka ljudnivån jämfört med att byta hela skiten.
 
Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Bara efter en veckas medlemskap på detta forum har man lärt sig en hel del om hojar. :tummenupp

Fortsätt skriv ni som kan så fortsätter jag att läsa. Sen en dag kan jag va den som skriver. :)
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Hur många har användning av ett helsystem? Visst, jag tycker det är läckert, men det hör inte hit. Man får lite fler hästar på toppen och kan framförallt skryta med hur många hästar man har efter bänkningen(om mappning gjorts förstås). På många hojar sitter det en exup-ventil eller vad den kallas i mellangrenröret. Som jag förstår det så öppnar den succesivt och ser till att man får ett köttigt mellanregister. Helsytem är ju optimerade för maximal effekt och det har man nytta av vid tex banåkning. Jag tycker det är dåligt med tanke på vad ett helsystem kostar att de inte klämmer in denna ventil som förbättrar lågvarvs egenskaperna! Vid gatkörning prioriterar iaf jag snabba omkörningar och inte 5 hästar till på toppen.
-----------
Min poäng är -folk skiter i om dom kan använda effekten eller inte, bara det är tillräckligt många kusar i maskineriet. Jag hör ALDRIG folk intressera sig för en fin effekt kurva eller vridmomentet.

Så du tror att alla hojar har denna "EXUP" ventil? Om så är fallet så får du nog ta och läsa på lite mer..

På min hoj så blev den största effektökningen i mellanregistret.
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
lånar tråden lite..
OM man nu vill bygga eget system för att få det att se lite snajdigt ut. Hur tar man reda på vilket strömningsmotstånd genom systemet som är det optimala? Går att räkna luftströmning i rör, det vet jag sen skolan och ventilationssytem, inte allt för krångligt. Men vad ska man sikta på att få för rätt läng/diameter dvs undertryck (pulser, kan det kallas så?) för att hjälpa ventilerna att öppna. Det krånglas till ännu mer eftersom jag mer är ute efter att få effekt genom registret än bara på topp... hmm. nån som pysslat med sånt här tidigare? Vore om inte annat en intressant teori att förstå.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top