Hur funkar det här med besiktning av hojar?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Hej, jag vet att man ska besikta hoj vart annat år, och jag vet att det har inget med sista siffran att göra....hur är det då? Hur bestäms besiktning period då?

Vad kollar de mest på på besiktningen?
Finns det något spesiellt man bör kolla på sin hoj innan man ska ålka till besiktningen?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det brukar stå när man har besiktningsperiod hos bilprovningen, på deras hemsida.

Dom kollar allt, alla lampor, lager, kedja, läckage, bromsar mm. Sen provkör dom hojen för ett litet livetest.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
angående perioden så är det besikning senast 2år efter, så besiktigar du idag 19nov 2010 ska du senast besiktiga den igen 19nov 2012, får alltid besiktiga tidigare om man vill

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Alla mina hojar har haft April som sista besiktningsmånad oavsett slutsiffra. Så jag skulle GISSA på att första besiktningen är samma månad den togs i trafik första gången fast 4 år senare då så klart och sen varannat år samma månad. Det borde ju stämma eftersom de flesta hojar tas i bruk där runt April.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
4år efter ibruktagardatum därefter 2år efter senaste bes.

Åker du i en flygande för miniblinker eller felaktig skylt första säsongen och får ombes. på det så skall den besiktas senast 2 år efter det.
Besiktar du i nov månad så skall den besiktas senast nov om 2 år.

Gör en säkerhetskontroll innan,är allt bra så är det lugnt,den fullständiga som man gör på uppkörningen alltså.

Henrik

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Eftersom man ändå inte kör på vintern så spelar det ingen roll om det blir körförbud heller. Bara att besiktiga när säsongen börjar... :)

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Åh katten, jag har alltid haft varma månader. Trodde transportstyrelsen var så listiga att de hajar att ingen vettig människa vill besiktiga en hoj på vintern.
Just så tänkte jag också första gången jag skulle besiktiga hojen, feb/mars, men så slog det mig, om jag har körförbud när jag ändå inte kör så är det bara av akademiskt intresse :D

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Vad händer om man missar det datumet som man senast ska besikta hojen? Kommer det någon straffavgift för de dagar den är obesiktad?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
lånar tråden lite.

kan man besikta en avställd hoj?

"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/

Jag har gjort det med bil,inga problem.

Henrik

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende