Hur fylla på luft i däcken på banan?

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Hoj
BMW F800ST
Hur gör ni för att fylla på luft i däcken på banan? Tar ni med er egen kompressor, luftpump eller har ni andra knep?

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Tar med egen kompressor.
Men det är inget måste, alltid någon som har med som man kan låna av vid behov.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har faktiskt sett en som använde luftpump. Men dom flesta kör med egen kompressor. I synnerhet slicksfolket som kollar trycket innan däcksvärmarna tas av. Annars går det nog att låna. Men i så fall med helst med egen tryckmätare eftersom mätaren på luftpåfyllarna visar olika.

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Använder cykelpump för att finjustera trycket.
Ska du byta däck själv så krävs en 'riktig' kompressor. Har du plats, satsa på en sådan på en gång.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har med mig antingen bara slangar om det finns luftuttag, annars tar jag med kompressor med.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Åker man hoj finns det alltid någon att låna av men har man buss är det trevligt att slippa låna saker i onödan. Jag har köpt in denna extremt tysta och smidiga maskin. Enda minuset är det utstickande och ömtåliga luftfiltret men den rekommenderas ändå starkt:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En flaska CO2/Kväve/Helium expanderar drygt 500 gånger från vätska till gas - om man inte vill palta och störa omgivningen med en kompressor. Helium kan man f.ö. ha jäla roligt med i en regnig depå.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En flaska CO2/Kväve/Helium expanderar drygt 500 gånger från vätska till gas - om man inte vill palta och störa omgivningen med en kompressor. Helium kan man f.ö. ha jäla roligt med i en regnig depå.
Av de tre alternativen
väljer jag alla gånger Kväve, reagerar dåligt med de flesta ämnen typ gummi.

CO2 har en otrevlig egenskap (i varje fall vid högre tryck typ 30 bar och högre) att gå in i gummi och när trycket sjunker "spränga" hål i gummit. Vilket resulterar i att slangen läcker. Har sett det i
Helium används till läcksökning. Vill man att småläckorna ska märkas genom snabbt sjunkande tryck kan jag rekommendera Helium.

Eget förslag Argon.
Med Molekylvikt 39,9 gram/mol, jfr Kväve 28 så bör det läcka lite långsammare och reagerar inte med något, Ädelgas.
Men faktum är att en vanlig cykelpump räcker långt för att pumpa luft i MC-däck.
Egen erfarenhet: 50 pumptag räcker för höja bakdäcket 190/55 17" från 1,5 bar till 2,9 bar.
Framdäcket mindre går ännu snabbare.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Finns ju små batteridrivna kompressorer i olika utföranden. Någon av dem kanske skulle funka?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har en riktigt bra däcktryckmätare.
Sedan har jag en 12V minikompressor med en pyttetank, den funkar bra att justera trycket med.
Men till nästa säsong ska en bra cykelpump, fotvarianten inskaffas. Går så mycket fortare än att dra sladdar o sånt.
Jag har inga andra behov är justering av trycket så ovanstående räcker för mig.

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
Falu rödfärg
Vi använder en sån här liten rackare:

Funkar perfekt för att fylla på lite under dagen men är inte tillräcklig för ett helt tomt däck.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år