Hur går ett tåskrap till?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har kört hoj ett antal år, och ändå har jag inte riktigt fattat hur folk lyckas skrapa i tårna i kurvorna. Min RD har kanske inte den mest extrema körtställning man kan tänka sig, och vid "aktiv körning", som Bike kallar det, dvs. fortkörning håller jag gärna tådelen på foten uppe på fotpinnen. Detta för att kunna sitta lite mer framåtlutad.
Enligt mina beräkningar skulle ett tåskrap i det läget vara ekvivalent med styr- och tankskrap, dvs. rätt så mycke nerlägg. :(

Det jag undrar e nu hur ni håller fötterna för att skrapa i tån...?

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Du har väl i princip svarat på frågan, dvs om man har foten mer "mitt" på fotpinnen så skrapar det i vid nerlägg...beror självklart på hoj / fotpinnearrangemang. På min förra hoj (SV650S) var man tvungen att "sitta på tå" vid aktiv körning för att inte skrapa i tåskydden. Det är ju ganska störande för rytmen tycker jag iaf.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Marcus skrev:
Du har väl i princip svarat på frågan.................

Jo, det var ungefär det jag misstänke, och ville ha det bekräftat. Det jag är lite förbryllad över är varför man vill skrapa i tårna, om man kan undvika det. Tycker det låter grymt obehagligt. :eek:

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Håller inte med att man måste ha tåspetsen på fotpinnen!

Och du som har en 748R borde väl knappast behöva det :confused: :confused:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag förstår inte hur man skulle kunna köra riktigt hårt utan att ha fotpinnen LÅNGT fram under foten dvs under tårna. Hur vass än hojen är så är en fot som hänger ner under pinnen rena mordet på nedläggsvinkeln...

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Instämmer med K-Micke.... är man ute på tur med fötterna placerade så att man har pinnen mitt i hålfoten och "glider" in i en kurva så gäller det att tänka på fossingarna...annars så åker lilla tån i backen...
Klart, har man strl 36 är det ju lite knepigare men med ett par 44..inga probs...

Måste ju erkänna att det ibland kan vara lite obehagligt när det händer, för oftast är det ju när man är ute på "slökörning" och man har glömt bort vart man har placerat fötterna..

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Hett tips!
Om tossingen skrapar i, flytta pinnen upp/bakåt, så slipper du tänka på hur du har foten och du kan ha bättre växelberedskap i och ur svängar.

(och ja ja, jag vet att det inte är så himla enkelt på alla hojar att flytta runt pinnarna...)

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SSie -98
Chrille skrev:
Jag förstår inte hur man skulle kunna köra riktigt hårt utan att ha fotpinnen LÅNGT fram under foten dvs under tårna. Hur vass än hojen är så är en fot som hänger ner under pinnen rena mordet på nedläggsvinkeln...

... och för foten om "tåa" skulle haka i något :skrämd

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har inte riktigt förstått det där med att hålla fötterna uppe i kurvorna. Men istället får man köpa skor allt oftare... :rolleyes:

Ska öva lite på att flytta upp fötterna i kurvorna eller kanske justera fotpinnarna lite. Någon ändring måste ju ske, detta kan inte få fortsätta på detta viset, skor är inte gratis. :rodnar

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
K-Micke skrev:
Inte en chans att det räcker att flytta pinnen en liten bit.
Att ha foten i växlingsberedskap UNDER spaken i en vänsterkurva är bara att glömma (gäller ju ej för racelägen på spaken).

Har man foten mitt på pinnen så har man ca 20cm fot som sticker ut, och eftersom pinnen sitter långt bak och högt så pekar foten rakt ner. Nej, tårna på pinnen, så är det.

20cm!!?!?? :skrämd Släng dig i väggen bigfoot....!!! HELA min fot är typ 23 cm...stl 41....

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
K-Micke skrev:
Inte en chans att det räcker att flytta pinnen en liten bit.
Att ha foten i växlingsberedskap UNDER spaken i en vänsterkurva är bara att glömma (gäller ju ej för racelägen på spaken).

Har man foten mitt på pinnen så har man ca 20cm fot som sticker ut, och eftersom pinnen sitter långt bak och högt så pekar foten rakt ner. Nej, tårna på pinnen, så är det.

Vem snackar om en liten bit, kör du med foten i linje med marken eller?
Kanske helt enkelt jag som har världens minsta 42 i storlek :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det beror ju även lite på vilken hoj man har. Jag har bakflyttade fotpinnar på min TRX ( ca tre cm bak och två upp) och kör alltid med tåspetsen på fotpinnen. Ändå skrapar jag i både fotpinne och tåspets vid bankörning.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man kan ju vrida upp foten, så att sulan ligger in mot hojen och lilltån vilandes på fotpinnen. Då kommer man ner ytterligare en del och när fotpinnen lyfts upp, så är inte foten lika mycket i vägen. Ungefär så som man kör på en pocketbike.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Det e ju gött att skrapa, allt som tar i visar att det e racing, skrapa allt som går.

Rubbing son, is racing!!!

(Rubbing = skrapa i detta fallet)

:crash :crash :crash

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
PacMan skrev:
Jag har kört hoj ett antal år, och ändå har jag inte riktigt fattat hur folk lyckas skrapa i tårna i kurvorna. Min RD har kanske inte den mest extrema körtställning man kan tänka sig, och vid "aktiv körning", som Bike kallar det, dvs. fortkörning håller jag gärna tådelen på foten uppe på fotpinnen. Detta för att kunna sitta lite mer framåtlutad.
Enligt mina beräkningar skulle ett tåskrap i det läget vara ekvivalent med styr- och tankskrap, dvs. rätt så mycke nerlägg. :(

Det jag undrar e nu hur ni håller fötterna för att skrapa i tån...?

på en RD350 nötte jag upp både avgassystemet och fotpinnar :)

så stå på tå så "slipper" du nöta skorna.....

det gnistrar fint på natten:)

fastwheeler

Terminator
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -96
Det är ju häftigt när det skrapar i lite :crash

Inte sitter det ju "puckar" på skorna för utseendets skull.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...