Hur går jag vidare? Bilköp/bilhandlare

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Hej alla glada! Skulle behöva lite rådgivning innan jag tappar orken helt till att fortsätta bråka.
Sh är kanske inte rätt forum för detta, men enda forumet jag hänger på :tungan

Köpte en bil i början av Juni, en vw transporter -07 med drygt 15000mil på mätaren, av en bilfirma.
Var och kollade på bilen med en polare. Fin som tusan var den, dock med en lysande servicelampa. Bad om att få kolla i serviceboken, vilken säljaren då inte kunde hitta. Han lovade dock att den fanns, och att den var fullstämplad då dom inte bytte in bilar utan.
Offert skrevs, och jag var noga med att det skulle finnas skrivet att det skulle finnas servicebok, och bilen skulle levereras nyservad.

Några dagar senare åker jag dit för att skriva papper och göra betalning. Serviceboken hade fortfarande inte dykt upp, men den skulle finnas vid leverans. Förlitade mig på detta då jag bara har hört gått om denna firma, och har många i bekantskapskretsen som handlar bil där. Var dock noga med att det skulle finnas med i även detta avtal, komplett servicebok.

När jag sen hämtar bilen en vecka senare, visar det sig att förra ägaren, som påstås vara en stor kund till dom, inte hittat serviceboken. Får beskedet att en ny servicebok ska vara beställd, och ska skickas runt till verkstäderna som servat den. Han har lyckats hitta dom senaste protokollen som jag får med, och det protokoll på den serivce dom skulle göra åt mig innan leverans.

Nu börjar det jobbiga. När jag ringer och frågar om boken kommer bortförklaring efter bortförklaring, när dom väl svarar i telefon.
Nu var det dags för nästa service, och då påpekar verkstaden jag anlitat att enligt senaste protokollet har det hoppats över en ganska dyr punkt som ska göras vid 15000mil, den service som skulle göras innan leverans. Detta påstår försäljaren inte kunna förklara förrän han har en servicebok!?

Är där någon som har erfarenhet av hur jag går vidare med detta? Kan jag häva köpet? Är ju egentligen nöjd med bilen, men vill ha vad jag betalat för! Anmäla till ARN? Valde ju att köpa bil av en ”seriös” firma för att slippa sånt här skit… :gråta

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Häv köpet skulle jag säga. De har inte fullföljt avtalet inom rimlig tid.
Trollar de sen fram en ny servicebok så gå dit och köp bilen igen men för en lägre summa om inte boken är fullstämplad.

Själv köpte jag en inbytesbil där takluckan inte fungerade som den skulle. Blev lovad att den skulle lagas såfort verkstaden fick tag i delarna (var en äldre Golf) men när jag någon månad senare ringde och hörde hur fan det gick för dom så hade de bytt ägare och nya ägaren hade inget intresse att laga min bil. All personal var densamma, både säljare och verkstad, men icke sa nicke.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om serviceboken var väsentlig hade jag nog brutit köpet redan när det uppdagades att den var försvunnen. Att beställa en ny servicebok och få den stämplad i efterhand är inte riktigt samma sak som om du hade fått originalet. Vad jag vet är det inte så enkelt att få boken stämplad korrekt i efterhand. Det förutsätter ju att den varit servad hos en märkesverkstad där allt finns samlat i deras datasystem och de är villiga att utföra den tjänsten. Lite oetiskt om du frågar mig att stämpla upp en ny servicebok. Däremot hade man ju kunnat skaka fram kvitton på att service är utförd och kompensera dig för att boken var försvunnen om du i övrigt är nöjd med bilen.

Angående servicen som ingick enligt avtalet. Specificerade ni att det var en viss typ av service det var frågan om? Nyservad betyder olika saker har jag själv märkt. Någon som precis är på väg att sälja sin bil kanske bara utför det absolut nödvändigaste. En firma är nog heller inte så villig att lägga ner allt för mycket kostnader. Som köpare gäller det att ha läst på lite och påpekat för säljaren att man är medveten vad som ingår. Det hade i det här fallet varit ärligare att ge dig ett reducerat pris på servicen om man nu ansåg att det tog för mycket på deras marginaler.

Kontakta en konsumentrådgivare så kan de tala om hur du kan gå vidare om du vill försöka häva köpet. Ni har ju trots allt skrivit avtal att servicebok ingick och man har missat att utföra en punkt på föregående service inför leveransen. Om det är tillräckliga skäl för att häva köpet kan jag inte bedöma. Säljaren borde ju i och med avtalet känt till att serviceboken var av väsentlig betydelse för den del. Jag tror du har ett case.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det finns fan inga seriösa bilhandlare vad det verkar :(
Jag köpte också nyss bil ,av en större vw handlare i stockholmstrakten, bilen kostade ca 175K.
4mån garanti skulle det vara, inga problem bla bla
Efter första tvätten upptäckte jag att ena strålkastaren fram fick fukt på insidan av glaset.
Ringde säljaren och ville hävda att det var en garantisak att få det fixat.
(Nu visste jag att det var bara att ta bort gummiskyddet bakom lampan och låta det vädra för att få bort fukten, men hade ingen lust att göra så varje gång jag hade tvättat den.)
Men det skulle dom inte alls åtgärda, så länge ljusbilden var bra och bilprovningen inte sade något om det.
Jag försökte argumentera att fukten kommer ju förstöra insatsen i förtid, men det sket dom fullständigt i.
Kom senare på vad felet var och det kostade inget att fixa det dock.
Framvagnen stod fel så framdäcken hade fått klackar.
Hjulinställning + 2 nya däck behövdes.
Då ville dom inte ersätta däcken med likvärdiga utan några noname kinadäck, annars skulle jag få lägga pengar i mellan.
Så mitt förtroende för bilhandlare är ju inte på topp :arsele

Men till din fråga, kolla med kommunens konsumentrådgivare, dom brukar ha bra koll hur man ska göra!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Angående servicen som ingick enligt avtalet. Specificerade ni att det var en viss typ av service det var frågan om? Nyservad betyder olika saker har jag själv märkt. Någon som precis är på väg att sälja sin bil kanske bara utför det absolut nödvändigaste. En firma är nog heller inte så villig att lägga ner allt för mycket kostnader. Som köpare gäller det att ha läst på lite och påpekat för säljaren att man är medveten vad som ingår. Det hade i det här fallet varit ärligare att ge dig ett reducerat pris på servicen om man nu ansåg att det tog för mycket på deras marginaler.

Men om jag köper en bil som ska vara nyservad med komplett servicebok, så förutsätter väl det att servicen ska vara gjord enligt bok/schema?

Kontakta en konsumentrådgivare så kan de tala om hur du kan gå vidare om du vill försöka häva köpet. Ni har ju trots allt skrivit avtal att servicebok ingick och man har missat att utföra en punkt på föregående service inför leveransen. Om det är tillräckliga skäl för att häva köpet kan jag inte bedöma. Säljaren borde ju i och med avtalet känt till att serviceboken var av väsentlig betydelse för den del. Jag tror du har ett case.

Dom har ju så pissiga telefontider som jag alltid missar. Därför jag frågar här om det är något jag själv kan gå vidare med.

Men har jag rätt att häva köpet? Tänkte jag skulle dit efter jobb och se vad dom säger.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det står i serviceprogrammet att en viss åtgärd skall göras vid 15kmil så behöver man ingen servicebok för att ta reda på det. Det finns telefoner som går att använda för att kontakta en firma som bör veta (läs, aukt vw). Annars finns Internet...

Har de underlåtit sig att genomföra den åtgärden har de heller inte utfört servicen och därmed inte fullgjort sitt åtagande enligt avtalet..

Plätt-lätt. (i min svart-vita värld)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är den servad på VAG så går det att begära ut alla papper från dem och få det svart på vitt om vad som har skett under åren.
Är det en seriös handlare så häver han köpet, åk dit när det är som mest folk där och kollar på bilar och förklara att du inte åker därifrån förrän köpet är hävt och han har hittat en likvärdig bil för pengarna alternativt betalar tillbaka dem.

Nej, bilhandlare är fula som få. Inte ens jag skulle klara av att jobba som bilnasare...

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Var där igår, och dom hade fortfarande inte fått fram någon servicebok. Begärde då att häva köpet. Säljaren tyckte det var helt ok, men att jag var tvungen och göra det genom försäljningschefen, som inte kom tillbaka förrän på måndag. Så får väl köra dit igen på måndag... :gnissla

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Köp ALDRIG någonting med löften om ditt och datt , inte ens av handlare.... ingen servicebok men bilen "känns" ok endå , köp å pruta utavhelvete , eller skit i det , det finns/dyker upp fler bilar

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Var där igår, och dom hade fortfarande inte fått fram någon servicebok. Begärde då att häva köpet. Säljaren tyckte det var helt ok, men att jag var tvungen och göra det genom försäljningschefen, som inte kom tillbaka förrän på måndag. Så får väl köra dit igen på måndag... :gnissla

Jag tror att du gör rätt i att häva köpet, bilar finns det gott om. MEN gå inte och arbeta upp en ilska mot bilhandlaren, det hjälper inte dig ett dugg. Försök istället som sagt att vara tillmötesgående, lite omvänd psykologi typ. Tänk dig att du "förhandlar" med din sambo, få honom att tro att det är han som gör dig en tjänst.
Be om att få köpet hävt men att du gärna ser att bilhandlaren tar fram ett annat exemplar åt dig för samma peng eller liknande. Går det inte så tar du gärna pengarna tillbaka men återkommer så fort han ringer dig när han har ett nytt exemplar. Då kanske du redan har hittat en bil förvisso.

Jag har själv köpt en bil ganska nyligen och jag fick 2 års garanti på bilen och har haft användning av den garantin då det har varit en del fel. Förvisso skitfel men eftersom jag har garanti med gratis hyrbil så använder jag mig av den. Men nu börjar det bli lite väl mycket skitfel så jag kommer nog lämna igen bilen med premissen att jag tar förlusten på mellanskillnaden som blir när de säljer den, vilket bör bli noll då jag fick den väldigt billigt, och sen får de ge mig en ny istället. En bilhandlare som är seriös är mån om sitt rykte och de vet att av 100 omdömen så är 90% dåliga så lite goda omdömen vill de gärna ha.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
En uppdatering!
Fick häva köpet, utan några större protester. Försäljningschefen var skeptisk till att jag hade rätt att häva köpet, och ville först kolla upp detta dagen efter. Efter kortare diskussion skulle han kolla med ägaren också vad han sa. efter en stund kom han tillbaka och undrade om jag kunde lämna bilen direkt. :tummenupp
Så på sätt och vis löste det sig. Slipper bekymra mig mer över det, men nu står jag utan bil. Tur man bor i skåne och kan köra hoj lite till :tungan

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Om serviceboken var väsentlig hade jag nog brutit köpet redan när det uppdagades att den var försvunnen. Att beställa en ny servicebok och få den stämplad i efterhand är inte riktigt samma sak som om du hade fått originalet.

En VAG handlare i NÖ Skåne beställde hem ett gäng nya serviceböcker.
Undrar vad de skulle med de till!!!!!!!

Kan det vara en handlare i en liten "hör"sam by med bla en hall full med Volvobilar som de skryter om i reklamen?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Kan det vara en handlare i en liten "hör"sam by med bla en hall full med Volvobilar som de skryter om i reklamen?

Hehe, vet vilken handlare du tänker på. Som sagt, jag valde en bilhandlare med gott rykte, och den du tänker på känner jag allt för många som blivit blåsta av :gnissla

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO