Hur gör jag nu?

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag har ett ilandsproblem.

Hade bestämt mig för att ge mig på ett supermonobygge. Sagt och gjort så började jag leta chassi. Var sugen på att ta nästa steg i mekandet och det här skulle bli en riktig utmaning.Rullande chassi hittade jag inte så i början på veckan ramlade den här in på garageuppfarten.
20110331144.jpg

20110331145.jpg

Men ärligt talat så vet jag inte om jag klarar av och ge mig på en så fin cykel. Den fungerar ju som den är. Knivskarpt chassi (TM) och allt.
Fick en konstig ide att kanske skulle jag köra den som den är istället.

Är inte nästa Rossi utan gör det mest för mysfaktorn. Ser framför mig träning, bandagar någon tävling. (Samma gäng på tävling då mono och 250 kör tillsammans). Supermonon hade jag tänkt ett moderat effektuttag på då tillförlitlighet kommer före. Gissar då på en motorgenomgång varje vinter. Går det att få motsvarande kostnad på en tvåtakt tro. Är fullt nöjd med och trimma ned den för att få det att sitta ihop. Ledsnar jag på allt munstyckbytande mm. Och en super mono är ju underhållsfri:rolleyes:

Alltså:

A:
Noll erfarenhet av tvåtakt. behåll din religion ,ur med motorn och sälj för att finansiera supemono. Bygg ihop. Får lära mig massor om att bygga cykel.

B:
Släng dig i på djupt vatten utan armar och ben och paddla. Konvertera till andra sidan. Ta utmaningen att lära sig köra riktig 2takt racer. Just nu vet jag knappt vad jag fått hem.

C:
Sälj hela cykeln till någon som kan utnyttja den. Hojen tycker du är för långsam så den slänger av dig och dina urkalkade ben går av.

Hjälp:confused:
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Varför inte prova den som den står på en bandag?


Börjar du med en renoverad motor ska du utan större problem kunna köra en säsong, kanske byte av kolvar i halvtid.

Blir nog billigare att köra den som den står, ett vevlagerhaver (eller ramlager) kostar nog ungefär samma lika i delar, billigare kolvar till 2takt och ingen dyrt topplock med svampstuvning... :näsblod

Följer du bestyckningsanvisningarna i manualen så får du väl byta munstycken 4-5 ggr på säsongen.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Den första frågan du måste ställa dig är om världens mest optimala räserredskap blir bättre av att man stoppar i en jordfräsmotor.
Nästa steg i tankekedjan är väl om du orkar ladda om och hitta inspiration och nya mål i livet efter att du gjort det fetaste som världen av idag har att erbjuda (om du kör den som den är alltså).

En lätt o en svår fråga..
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Du MÅ ICKE slakta RS250:n!!!

Det är hemska fasoner att våldföra sig på en fin räser för att stoppa i en blytung stånka som inget hellre vill än att vibrera sig själv rakt in i evigheten. Encylindriga fyrtaktare hör hemma på crossbanan, inte i ett RS250-chassie!

Jag garanterar att du kommer att bli mycket belåten när du testar den som den är.

Lycka till!

/Lasse
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Helt underbar hoj:Bugar lova mig att inte stoppa i en
prut,prut,prut motor i den! hehe.
Det står JHA på avgas dämparna det kan tyda på att
den är kitad med trimm?Ta reda på allt av förra ägaren
o skriv ner det.För är det så kan manualen(om du har det)
vara missvisande.Lycka till:tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Finns det tävlingar för 250 2t fortfarande? (är det classic racing då eller?)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En sådan skönhet får man bara inte såga/skära i för att stoppa i mindre effektivt maskineri!

Nix perpeetum, aldrig någonsin - som att fylleskråla i kyrkan, bränna koranen, pissa stående på bordet på Berns!!!

Outcast forever om du gör det!

Edit: Hä bidde fel
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
:tummenuppTack för alla svar

Antar jag behövde lite moraliskt stöd för att ge mig på det här.
När jag fick se hojen på riktigt kändes det lite våldtäkt att ge sig på den. Är ju redan så mycket racer det kan bli. Så det blir till att prova det här med två-takt.
Livstids banning verkar allvarligt så egentligen var det ju inget val:hihi

Mycket frågor blir det. Får hänga i Mattias eminenta tråd under tvåtakt forumet.

Till att börja med får jag försöka hitta en manual till en 99:a.
Har letat efter både papper och pdf men inte hittat.
Någon som vet?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
:tummenuppTack för alla svar

Antar jag behövde lite moraliskt stöd för att ge mig på det här.
När jag fick se hojen på riktigt kändes det lite våldtäkt att ge sig på den. Är ju redan så mycket racer det kan bli. Så det blir till att prova det här med två-takt.
Livstids banning verkar allvarligt så egentligen var det ju inget val:hihi

Mycket frågor blir det. Får hänga i Mattias eminenta tråd under tvåtakt forumet.

Till att börja med får jag försöka hitta en manual till en 99:a.
Har letat efter både papper och pdf men inte hittat.
Någon som vet?

Allt du behöver och behöver veta kan Henrik"din glassbar i öknen"Nordgren förse dig med. henrik@nordgrenracing.com

Trevlig och hjälpsam kille.

Och grattis till det enda rätta valet. Jag har kört RS 250 de två senaste säsongerna och det är inget jag ångrar, däremot att jag nu har sålt den. :gråta

Vidare så är det ingen magi med tvåtakt, bestyckning är plättlätt och inte alls så svårt(jag körde på bara två olika hela förra säsongen).

Skaffa dig orginalmanualen och läs den så är saken biff,
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det undrar jag med, herregud vilken vacker hoj ! Berätta mer om den tack
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top