Hur gör man egna miniatyr "luftballonger"?

  • Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Näh jag skall inte flyga i den :tungan

Har lurat på att göra sådana tidigare men det har aldrig blivit av.

Lurar på om man skulle kunna göra ballongen i pappemache (heter det så?)
och sen nått material/bränsle?

Se länk så förstår ni vad jag vill göra, behöver inte vara samma storlek.

Vore skitballt att göra till påskafton och man skulle bli kung bland båda sina egna och andras ungar på gatan!

Har ni gjort något liknade/ har ni några tips på hur jag skall gå tillväga?

Pappemacheklister är väll bara vatten och mjöl va?

Bränslet är ju lurigt me´man vill att det skall brinna länge så ballongen får bra höjd samtidigt om man inte vill att den skall dala ner och tända på grannes hus :näsblod

Film utlovas vid lyckat resultat!

d1d5e827fade2463fc363bfc8774f519_20368521.jpg


aac6f1743888a3a3de9aaeebb4679041_20368453.jpg


[YOUTUBE-ID]Cj2tTGbtqC4[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]c4eb0aDPwBY&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Använd en vanlig plastpåse, grillspettspinnar och ett värmeljus. Har för mig att det var receptet jag såg på hjärnkontoret för megalänge sen...:va

Eller en större påse, lite mer bastanta pinnar och en trasa dränkt i tändarbensin, borde ju också kunna gå...:hihi
 

Dominator-Rocks

Guest
Använd en vanlig plastpåse, grillspettspinnar och ett värmeljus. Har för mig att det var receptet jag såg på hjärnkontoret för megalänge sen...:va

Eller en större påse, lite mer bastanta pinnar och en trasa dränkt i tändarbensin, borde ju också kunna gå...:hihi

Det var som faan känns som att ett värme ljus är för tungt och att plastpåsen skall smälta :va

Det går ju faktiskt att prova inomhus, sambon är inte hemma :cdevil :hihi

Sen när hon kommer hem så stinker det brändplast i hela huset :näsblod
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Funderat på att söka jobb på dagis?

Har inga tips men har själv funderat tidigare på att göra något liknande någon gång. Köpa färdigt kitt är fusk...

Lycka till o en film vill vi se. :)
 

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Använd en vanlig plastpåse, grillspettspinnar och ett värmeljus. Har för mig att det var receptet jag såg på hjärnkontoret för megalänge sen...:va

Eller en större påse, lite mer bastanta pinnar och en trasa dränkt i tändarbensin, borde ju också kunna gå...:hihi

På min tid när jag var 11-12 år så gjorde vi av vanliga svartsopsäckar lite ståltråd och en aluminiumform att ha bränsle i. Men när jag skulle göra med ungarna så höll inte dagens sopsäckar för värmen!!!

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!:4skrika :4skrika

Kanske finns det lite dyrare kvalitets sopsäckar som håller för vämen, för varmt blir det! Och givetvis så utförs dessa expriment bäst på vintern förståss! Men i dagens tider så är det ju nästan samma temperatur året runt, så det kanske kvittar!!!

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!:4skrika :4skrika
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Funderat på att söka jobb på dagis?

Har inga tips men har själv funderat tidigare på att göra något liknande någon gång. Köpa färdigt kitt är fusk...

Lycka till o en film vill vi se. :)

Ha ha näh :3freak

Bygget är igång..

Steg1 "Sydde" tunn ståltråd runt påsen ;)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har gjort såna därna. Ballongen gör man av silkespapper som man klistrar ihop (Sånt kan man knycka i närmaste blomsteraffär, de har stora ark).

Själva "ljuset" bör vara lite större, för en värmeljuslåga räcker inte för att generera tillräcklig värme för lyftkraft. Vi använde "kopparna" från stora värmeljus som vi fyllde med olika grejjer. Testa en tjockare veke och lite fotogen i "koppen". Eller kanske en trasbit + fotogen så att det blir lite mer eld lixom.

Lycka till :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Testa en STOR och packad bomullstuss indränkt i aceton, det brukar fungera som energikälla.
 

GILBERT

Apotekarn
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
EX:XT 600-00, ZX6R-98, ZX9R-00, Nuvarande Ducce 750 Sport. Sexy Edition.
Va händer om man använder fotogen som energikälla?
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag har gjort såna därna. Ballongen gör man av silkespapper som man klistrar ihop (Sånt kan man knycka i närmaste blomsteraffär, de har stora ark).

Själva "ljuset" bör vara lite större, för en värmeljuslåga räcker inte för att generera tillräcklig värme för lyftkraft. Vi använde "kopparna" från stora värmeljus som vi fyllde med olika grejjer. Testa en tjockare veke och lite fotogen i "koppen". Eller kanske en trasbit + fotogen så att det blir lite mer eld lixom.

Lycka till :tummenupp

Hade det i bakhuvudet faktiskt, slängde väll 2000-3000 såna ark när jag hjälpte farsgubben att vindsröja får några veckor sedan :huvet

Hade ni ståltråd som skellet eller limmade ni bara ihop pappret?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Va händer om man använder fotogen som energikälla?

Fotogen brinner inte i vätskeform, det måste förgasas först. väl?:va

Det var som faan känns som att ett värme ljus är för tungt och att plastpåsen skall smälta :va

Det går ju faktiskt att prova inomhus, sambon är inte hemma :cdevil :hihi

Sen när hon kommer hem så stinker det brändplast i hela huset :näsblod

Jag skulle inte ta gift på att ljusen var just värmeljus och att pinnarna var grillpinnar, men att de använde plastpåsar och att det var ett "kors" i mitten på öppningen som värmekällan stod på är jag säker på:)

Kör hårt, vilken tidning ska man läsa om man vill se rubriken "Hus nedbränt till grunden, polisen misstänker mordbrand" i tidningen imorgon?:D

Det var som faan känns som att ett värme ljus är för tungt och att plastpåsen skall smälta :va

Det går ju faktiskt att prova inomhus, sambon är inte hemma :cdevil :hihi

Sen när hon kommer hem så stinker det brändplast i hela huset :näsblod

Jag skulle inte ta gift på att ljusen var just värmeljus och att pinnarna var grillpinnar, men att de använde plastpåsar och att det var ett "kors" i mitten på öppningen som värmekällan stod på är jag säker på:)

Kör hårt, vilken tidning ska man läsa om man vill se rubriken "Hus nedbränt till grunden, polisen misstänker mordbrand" imorgon?:D
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gjorde såna i min barndom, vi gjorde dom fyrkantiga över en trappstol som mall, en ram av tunn "spoltråd" som vi limmade rispapper på, utom ena sidan som vi klädde med aluminiumfolie...

Jag undrar om det är preskriberat nu?

Luftfartsverket gick ut i lokaltidningen och var (flyg)förbannade på den som skickade upp ballonger som syntes på radar, först fanns den där, sedan vred sig ballongen så att folien visade kanten mot radarn då försvann den en stund...

Som bränsle använde vi tamponger doppade i rödsprit, men man måste linda tampongerna med ståltråd först så dom inte expanderar in absurdum.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På min tid när jag var 11-12 år så gjorde vi av vanliga svartsopsäckar lite ståltråd och en aluminiumform att ha bränsle i. Men när jag skulle göra med ungarna så höll inte dagens sopsäckar för värmen!!!

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!:4skrika :4skrika

Kanske finns det lite dyrare kvalitets sopsäckar som håller för vämen, för varmt blir det! Och givetvis så utförs dessa expriment bäst på vintern förståss! Men i dagens tider så är det ju nästan samma temperatur året runt, så det kanske kvittar!!!

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!:4skrika :4skrika

Kanske för stor värmekälla?:va Det jag sett utfördes inomhus och med en liten nätt och lättkontrollerad värmekälla (vilket fick mig att tänka värmeljus), så man kanske inte behöver fläska på med diverse flytande bränslen?:va


Glömde säga att påsen måste vara stor och tunn i förhållande till värmekällan, den måste långt bort ifrån lågan för att inte smälta! De påsarna jag sett det här göras med var säkert en meter i diameter vid öppningen och kanske 1,5 meter "höga":)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förfyll ballongen med varmluft från en liten brasa på backen så behöver du inte så stor värmekälla under ballongen
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top