Hur gör man en wheelie?

Rickii

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2008
Ort
Malung
Hoj
Aprilia SXV 550 -08
Hejsan, kört en slö Honda Varadero 125 -05a i två år nu, och bytt upp mig till en Ktm 640 lc4 supermotard -05 med effektsystem, som levererar runt 70 häst enligt papper jag fick med.

Jag undrar helt enkelt, hur gör jag får att få upp den på slangen?
Att bara gasa har jag testat och det fungerar urkasst, och det ser inte lika coolt ut som att åka sakta :confused:

Mvh Sebastian
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Kort svar
Ligg på tvåan runt 50km/h, bak lite med baken, raka armar, fullt vrid på rullen och vips borde den sticka till väders :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Prova kopplingen...nu har jag inte kört motard men lite gas på 2:an (du får prova dig fram försiktigt) och "dutta" på kopplingen så bör framdäcket lätta! Att bara gasa upp den gör ju att du når varavstoppen för snabbt och måste gå ner eller växla vilken du nog är lite för nybakad för(Jag med)! Det är även ett annat problem med att gasa upp den för om du lär dig göra på det sättet och sedan byter till sporthoj kommer du upp i väldigt höga farter snabbt!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hade det varit flejm hade det nog varit lite mer:
"Tja, jag har preciiis skaffat värsta kåtämmen lixom.
Och nu vill jag ut o impa på cheyerna på stan, och reta upp polisen lite ;), med några riktigt saftiga slangningar till våren.

Jag har inte hunnit köra hojen än, men jag lär mig skit fort du vet, så bara ni berättar hur jag ska göra så slangar jag som Evil Kneivel bara piss snön är borta :yoparty"

:hihi
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
du får lära dig och koppla upp den.. känns läskigt på början men det är den besta metoden!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har du en 640 som levererar 70 hk så är det bara att rappa till med gasen på 2 eller 3:an så kommer den.


Sen har jag aldrig sett en 640 med 70 hk.

:glädjemätning
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
kan inte annat än hålla med.. har du 70 häst på osten så e det bara o gasa.

själv använder jag aldrig kopplingen.. har provat men inte lyckats lyfta hjulet.. handhavandefel?
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Ligg i ca 45-50km/h på 2:an Dra in kopplingen typ halvägs sen gasar du till å släpper ut kopplingen då bör den resa sig Det mesta handlar om tajming mellan Gas/koppling
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Jasså.... vem säger det?

för då får du mest kontroll istället för å ba gaaaasa på å rycka i styret.. fast ni på supermotarder e ju så vana av att den går upp på bakan på alla växlar så ni kör ju den metoden.. prövva koppla upp den så får du se att det blir smidigare.. då får man snabbare upp hojjen till en fin höjd och kan göra slow wheelies.. istället för poooooooooooooow poooooooooows
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
låter inte helt hällsosamt för kopplingen... tror jag fortsätter med o gasa upp den =)

Men som kille sa så kan det vara svårt att gasa upp den.Å i början e det nog lättast att använda kopplingen Å gör man rätt så tror jag inte det sliter mer än när man använder kopplingen för att växla.Man ska ju bara dutta till lite på kopplingen inte åka runt ett par kilometer med den halvt indragen :)
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Men som kille sa så kan det vara svårt att gasa upp den.Å i början e det nog lättast att använda kopplingen Å gör man rätt så tror jag inte det sliter mer än när man använder kopplingen för att växla.Man ska ju bara dutta till lite på kopplingen inte åka runt ett par kilometer med den halvt indragen :)

.. men med 70 häst hade tom min mormor kunnat gasa upp den på slangen :rolleyes:
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Jag själv är jättekass på att wheela. Men mitt tips är att hitta det sättet som passar dig bäst, och sedan ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA!!!!!!
 

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Götteborg
Hoj
KTM 640
Ena knäet på sadeln, i med 3:ans växel, ca 60km/h, full rulle och en liten ryck. Då får du up hojen i låga varv och du kan lätt hålla balansen stadig i 70. ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA.
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top