Hur gör ni för att hålla reda på skruvar?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Satte på nytt fränt avgassystem på hojen i helgen men fick oroväckande många skruvar över. Hur brukar ni göra för att hålla reda på var alla skruvar ska sitta?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
På Hondamotorn jag satte i hop i går efter byte av en kamaxel packbox hade jag lagt alla bitar i ordning under hojen på lyften.
När jag bytte kamaxelspännare på den för en månad sen hamnade delarna i olika plastlådor med små lappar var dom skulle sitta.
På grävmaskinen jag tog av toppen på i dag blev det plastpåsar med text till smådelarna.
Sen brukar jag ta mycket bilder under demonteringen.
Work shop manuals och part lists underlättar.
På dom åtta gamla engelska hojarna brukar problemet va att det saknas skruvar, inte att dom blir över.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
På Hondamotorn jag satte i hop i går efter byte av en kamaxel packbox hade jag lagt alla bitar i ordning under hojen på lyften.
När jag bytte kamaxelspännare på den för en månad sen hamnade delarna i olika plastlådor med små lappar var dom skulle sitta.
På grävmaskinen jag tog av toppen på i dag blev det plastpåsar med text till smådelarna.
På dom åtta gamla engelska hojarna brukar problemet va att det saknas skruvar, inte att dom blir över.
Vad skriver du på lapparna mer specifikt? Tar det inte väldigt lång tid att märka varje skruv?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det finns väl inga smådelar på en grävmaskin? :)

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vad skriver du på lapparna mer specifikt? Tar det inte väldigt lång tid att märka varje skruv?
T.ex. Topp (plastlåda innehåller 8 muttrar, 4 skruvar, 12 brickor)
H kamkåpa ( kåpan, 4 skruv, 2 mutter, 6 brickor, 1 packning)
V kamkåpa ( kåpan, 7 skruv, 2 mutter, 9 brickor, 1 packning)
Behövs inte mer än ett par ord. Går fortare att skriva än att att sortera en hög med delar.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Lite oklart vad som avses, men vid en demontering av något med olika skruvlängd som exvis en kopplingskåpa så brukar jag ha en kartongbit och trycka in skruvarna i, lite schematiskt så som dom sitter på hojen.

Visst, har man en lös packning så kan man mallrita på kartongen efter packningen och få det exacKt - men ungefär nära brukar funka fint ändå.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
När man hälsar på någon som skruvar så ska man i smyg lägga dit en skruv eller något shims i deras fina samling.
Ett halvår senare ska man fråga om dom fick något över :D
------------------------------------------------------------------------------------------
Foton är alltid bra för glömmer det gör man, och börja med att göra en plats där det du skruvar lös ska ligga och inte bara en plats där du själv ska vara.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Precis som Micke R brukar jag alltid dela upp i burkar och men även ta ett foto eller flera innan demontering. Det räddade mig ordentligt med kamaxelöverfallen till min VFR när jag gjorde ventiljustering. Jag hade lagt upp allt i snygg och prydlig ordning men trodde att överfallet närmast dreven var förväxlade enligt färgmarkeringen. Tack vare bilden kunde jag se att färgmakeringen inte betyder vart den ska sitta, utan det är en överstrykning..... Eftersom detta var första ventilkontroll vid 2400mil så är det inte någon tidigare mekaniker som gjort bort sig. Den vänstra kamaxeln är avgas.

Capture32.PNG

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Exempel på hur det såg ut när jag klöv en motor på köksbordet senast. Man lägger grejerna i ordning och tar kort. Sen ska man ha med sig att man inte alltid kan kopiera andras ordning. Man behöver hitta något som funkar för en själv.

B320B6D4-9442-4A7D-8359-42CDA1B3AE01.jpeg
0293B8FC-3566-4B7E-ADEC-86BA7723A37A.jpeg

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På moppetiden fick jag alltid skruvar över men numera händer det aldrig. Jag tror det mestadels är för att jag inte längre bara sliter isär allt så fort som möjligt utan faktiskt inspekterar slitage och annat medan jag skruvar isär.
Jag brukar mestadels samla delar/skruvar i mindre lådor utan märkning. Det gäller att samla lagom mycket prylar i lådan så man förstår vart de hör utan att det blir rörigt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det beror lite på vad jag skruvar isär, och hur länge. Är det tex kåpskruvar där alla är lika långa ser jag mest till att dom mest korroderade hamnar där dom satt/inte syns så mycket, men är dom olika långa brukar jag lägga dom nedanför hojen på den plats dom satt, om jag tex bara ska byta olja eller snabbpilla med något.

Annars är såna där plastbyttor som man köper kött i praktiska, för där kan man lägga skruvarna i småhögar utan att dom rullar omkring, eller kladdar ner omgivningen mer än nödvändigt. Att sätta tillbaka skruvarna där dom satt när man har lossat saker och ting är också en rätt praktisk metod om något ska vara borta en längre tid.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Nån tidigare ägare till firebladen jag köpte i somras, skulle ha nytta av tipsen i denna tråd.
Knappt en korrekt skruv någonstans, shims saknas, sönderdragna gängor. ?
Har nog köpt skruv och shims till den hojen för 1500 kr hittils. ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har alltid använt metoden Notrightrider förespråkar med en bit kartong att trycka skruvar, stötstänger och annat genom. Andra prylar kan man sätta tape på med text som man gör extra tydlig. När man har hanterat tapeade saker är man tacksam om texten går att läsa.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
När man hälsar på någon som skruvar så ska man i smyg lägga dit en skruv eller något shims i deras fina samling.

En klassiker...att lägga fram en extra kolvbultslåsring har genererat mer än ett skräckslaget ansikte hos någon som varmkör sin nyrenoverade motor...

En bidragande orsak till att mitt garage har totalt besöksförbud om en motor ligger isär på arbetsbänken...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ta bilder med telefonen på varje ”del” man skruvar isär. En plastlåda för varje ”del” sen när man glömmer bort kollar man på bilderna.

Är det ändå oklart så blir det sprängskiss men man har ändå rätt delar skruv / del.

Detta är Kurt-Olssons bästa mektips som bör implementeras av alla inom branschen både på privata sidan samt företag och fackanslutna intressen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år