Hur gör ni som säljar hojar - med provkörning å sånt?

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Har nu lagt ut min hoj men vill ogärna låter folk provköra (då min försäkring inte täcker ev. skador samt att jag inte kan stoppa någon om de bara kör iväg).

Hur gör ni?
 

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
Ducati 749
Jag förstår vad du menar men det blir nog lite svårt att få den såld om spekulanter inte får köra den. SKulle du själv köpa beghoj utan att ha kört en sväng?
Själv tar jag körkortet och hoppas på det bästa, har dock en kompis som blev av med sin cykel vid en provkörning. Inge kul.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
ksann skrev:
2107910 Har nu lagt ut min hoj men vill ogärna låter folk provköra (då min försäkring inte täcker ev. skador samt att jag inte kan stoppa någon om de bara kör iväg).

Hur gör ni?

Pengar som pant, beror på hur själva situationen känns... Låter en polare köra bredvid...

Den som ska provköra behöver inte pressa 200km/h utan oftast bara åka lite på gatan utanför för att känna på växellåda osv..

Jag vill inte ha en klotad hoj tillbaks även om de skulle betala självrisken, You break it, you buy it!

Har köparen problem med något av ovanstående krav jag har så kan han åka hem igen...
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
ksann skrev:
2107910 Har nu lagt ut min hoj men vill ogärna låter folk provköra (då min försäkring inte täcker ev. skador samt att jag inte kan stoppa någon om de bara kör iväg).

Hur gör ni?

Jag är kanske naiv, men jag litar på folk.

Man brukar se vad det är för folk, vissa sorter är inte välkommna...
 

P_Backe

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Ort
luleå
Hoj
Gsx-r 600-05
ksann skrev:
2107910 Har nu lagt ut min hoj men vill ogärna låter folk provköra (då min försäkring inte täcker ev. skador samt att jag inte kan stoppa någon om de bara kör iväg).

Hur gör ni?


ja man får väl chansa...ta en av hans polare som pant :banana

men det är ju som trist om dom bara drar..man jag har då slåt 3 stycken som dom provkört å det har gått bra... :tummenupp
 

jinnedal

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
KTM 640
ksann skrev:
2107910 Har nu lagt ut min hoj men vill ogärna låter folk provköra (då min försäkring inte täcker ev. skador samt att jag inte kan stoppa någon om de bara kör iväg).

Hur gör ni?

Informera, skriv en lapp "provkörning till självkostnadspris"
Sen brukar en del låna ens körkort när man testar som en liten garanti.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
jinnedal skrev:
2107932 Informera, skriv en lapp "provkörning till självkostnadspris"
Sen brukar en del låna ens körkort när man testar som en liten garanti.
Vad menar du med lappen?

Efter att jag läst allt ovan så låter det som om man ska be om hela köpsumman i pant.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Blir det prat om provkörning så är det ju bara säga som det är.

Försäkringen täcker inte om någon annan kör så vill du provköra får du lägga pant, för jag tar inte tillbaka den om du krachar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ksann skrev:
2107910 Har nu lagt ut min hoj men vill ogärna låter folk provköra (då min försäkring inte täcker ev. skador samt att jag inte kan stoppa någon om de bara kör iväg).

Hur gör ni?

När jag skulle köpa den så åkte jag och säljaren till yamahacenter så fick dom provköra den och göra ett utlåtande om vad som var galet. Sen åkte jag bakpå honom och tittade även någon gång sen när han drog förbi. Sen gjorde vi affären så fick jag testa den lite innan han åkte då också (Utan KK :3freak )

Tyckte de kändes bra, absolut de med att yamahacenter fick köra den. En tysk som gasade ur alla växlar och dom hade funkat fint:)
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ser allt fler annonser där säljaren har som krav kontanter eller postväxel som pant vid provkörning.Är köparen seriös men ändå det inte blir nåt köp får han tillbaka panten såvida skador inte uppstått.
Ta även och kolla upp körkort så det stämmer överens med köpare,alt ta det oxå i tillfällig pant.

Att åka bak på alt ha en kompis som kör sin hoj bakefter.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Polaren fick cashen i handen innan. Är man en seriös köpare är det inga problem.
Det ska man kräva.
 

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Brum...
Om du inte är helt vindögd och saknar känsla för allt annat i världen, så brukar det visa sig ganska snabbt vad det är för folk.

T.ex Har köparen rest långt för att titta på hojen (20 mil+). Har han pengar med sig o.s.v.

Snackare kan surra i en timme bara för att kolla vad det är för hoj, provköra och sen åka hem (sk däckssparkare)

Som sagt ta hans fru eller motsv i pant om inte pengar :hihi

Good Löök
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Har spekulanten inte betalningen med sig, så blir hojen heller inte såld vid det tillfället, hur mycket han än får provköra.

Är spekulanten seriöst intresserad av hojen, så kommer han tillbaka med stålarna, provkör och slutför affären.
Har han inte pengarna med sig, så kan provkörningen också vänta.

(Självklart så kan spekulanten backa ur efter provkörningen, om han hittar nåt som inte stämmer på hojen.)

En (privat) provkörning är ingen konsumenttest, för att folk ska få testa olika varianter av hojar.
Det är egentligen endast en sista koll att allt är som säljaren säger.
Testpiloter kan alltså hänvisas till handlarna, som är bättre försäkrade mot sånt.

Som jag resonerar: Jag behöver inte 20 pers som provkör min hoj, det räcker med en som köper hojen. :)

Funkade bra förra tidigare i veckan då jag sålde min gamla GPZ'a.

Hade två spekulanter, ena som inte ens tittade på hojen, ville provköra utan hjälm, och utan uppvisande av pengar.
Blev nekad av mig, kom då med ett skambud (30% prutning på ett redan bra pris).
Jag bara garvade åt honom. :lol

Nästa spekulant, seriös snubbe, hade stålar med sig, kollade noga, lämnade säkerhet, provkörde, och köpte hojen till normalt pris.

En provkörning, ett köp. :tummenupp
 
Last edited:

jinnedal

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
KTM 640
Se upp för falska postväxlar om ni ska sälja också, finns tydligen en del. Var o hämtade en ktm 640 med en kompis förra veckan o säljarna ringde o grejade. Hade tydlige blivit lurade vid en tidigare bilaffär.
Finns ett nr att ringa till banken där man kan kolla upp bankmannens namn som utfärdat postväxeln. :tummenupp Var försiktiga finns mö slödder som är spekulanter.
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Om det är en seriös spekulant så får han eller hon självklart provköra min hoj, men det är ju just att avgöra om det är en seriös spekulant som inte alltid är så lätt.
men om det kommer en som åka många mil och har pengar med sig så är det inga problem.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
War-psycho skrev:
2108044 Har spekulanten inte betalningen med sig, så blir hojen heller inte såld vid det tillfället, hur mycket han än får provköra.

Är spekulanten seriöst intresserad av hojen, så kommer han tillbaka med stålarna, provkör och slutför affären.
Har han inte pengarna med sig, så kan provkörningen också vänta.

(Självklart så kan spekulanten backa ur efter provkörningen, om han hittar nåt som inte stämmer på hojen.)

En (privat) provkörning är ingen konsumenttest, för att folk ska få testa olika varianter av hojar.
Det är egentligen endast en sista koll att allt är som säljaren säger.
Testpiloter kan alltså hänvisas till handlarna, som är bättre försäkrade mot sånt.

Som jag resonerar: Jag behöver inte 20 pers som provkör min hoj, det räcker med en som köper hojen.

Du har ju så jäkla rätt.... Tack för tipset!

Har haft värsta ångesten hur jag ska göra när hojen ska säljas. Mina tidigare fordon har jag lyckats få "rätt" köpare varje gång. Skötsamma 20-åringar med farsan och morsan med sig, hyffsat lång resväg och pengarna i fickan, då känns det ganska lungt. (Chansen finns ju att det blir liknande köpare när CBR:en säljs under kommande vinter, bra första hoj :D )

//Linus
 

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
jinnedal skrev:
2108636 Se upp för falska postväxlar om ni ska sälja också, finns tydligen en del. Var o hämtade en ktm 640 med en kompis förra veckan o säljarna ringde o grejade. Hade tydlige blivit lurade vid en tidigare bilaffär.
Finns ett nr att ringa till banken där man kan kolla upp bankmannens namn som utfärdat postväxeln. :tummenupp Var försiktiga finns mö slödder som är spekulanter.

Inge konstigt i att ringa utan en rekommendation.
En postväxel är ju endast ett papper, och inte svårt alls att förfalska så att det ser äkta ut. Jag har jobbat på ett av sveriges ledande valutaväxlingskontor och vi ringde alltid på postväxlar oavsett vilken summa de var på. Dock brukar det enbart vara under banktid man kan ringa.

//Daniel
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tänk på att det inte räknas som stöld (enl. försäkringsbolaget) om den som testkör inte kommer tillbaka med hojen, eftersom man frivilligt lämnat över nycklarna.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top