Hur göra för att regga .COM-adress?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Problemet med tk är ju att det kommer upp reklambanner varje gång man går in där, precis som sunkpassagen osv. Inte så kul :( Var så förut iaf!

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
YamahaJojje skrev:
Såg en mc-afärr nånstans i norrland som använde dot.tk. JÄTTE SERIÖST!!!

Varför skulle det inte vara seriöst? Iallafall jag kollar inte vad dem har för domän när man är på en hemsida för det skiter jag faktiskt fullständigt i. När jag går in på exemeplvis www.komplett.tk så får jag upp 1 popup ruta vilket tar mig ½ sekund att trycka på krysset.
Men är det någon stor affär så som www.siba.se osv så tänker man ju iofs inte direkt på och testa .tk om man inte hittar deras sida. men annars ser jag inga problem med den domänen därför att ska han ha den som egen hemsida och då kommer han förmodligen ge ut addresen till polarna osv så ser det bara som totalt onödigt och lägga pengar på en .com domän.

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Quaya skrev:
Varför skulle det inte vara seriöst? Iallafall jag kollar inte vad dem har för domän när man är på en hemsida för det skiter jag faktiskt fullständigt i. När ... bla bla bla bla
DotTk:s tjänst som dom kallar FREEDOMAIN.TK (den du babblar om) är inget annat är en simpel URL redirect-tjänst och saknar alla de funktioner som man får om man använder ett "riktigt" domännamn med en DNS-server, du kan inte peka en gratis tk-domän mot en servers IP-adress och alltså är det värdelöst om domännamnet skall användas till något annat än att enbart fungera som en enklare URL till ens befintliga hemsida med krånglig adress.

Exempel 1: Kalle har en hemsida om hans största hobby frimärkssamlande på sitt Teliakonto med adressen http://u129387.telia.com/98798/1222/frimarken.html, han skaffar en gratis tk-"domän" och på så sätt kan hans besökare användal www.frimarken.tk istället för den krångliga adressen, då frimarken.tk kommer att ladda orginalhemsidan i en s.k "hidden frame". -> FUNKAR

Exempel 2: Nisse har tre servrar hemma, med varsitt statiskt IP, en kör webb- och ftp-server, en kör mailserver och den sista kör en Counterstrike-spelserver. Nisse vill ha ett gemensamt domän för dessa, webbservern skall pekas ut av www.elitedude.com, ftp skall vara nåbar via ftp.elitedude.com, mailservern av mail.elitedude.com och counterstrike-servern av games.elitedude.com. Nisse reggar sig en gratis tk-adress och sitter sedan i skamvrån med dumstruten på huvudet och muttrar tyst -> FUNKAR ALLTSÅ INTE

En gratis DotTk-adress har man alltså själv ingen kontroll över och man kan inte modifiera dess DNS-pekare, alltså är en sådan värdelös för de flesta med större behov än att peka ut en enkel hemsida.

Med tanke på att ett com/net/org-domännamn med gratis DNS kostar runt 7 USD/år så förstår jag inte varför man skulle bry sig om DotTk och liknande.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife