Hur göra stoppie??

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Kan nån förklara för en som aldrig testat..

Har snokat runt lite i trådarna med får inget helhetsgrepp.. :rodnar

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det är i stort sett bara att bromsa.... :rolleyes: Inte för mycket och inte för lite... ha bra däck också.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Tja... för att det inte bara ska bli ett svart streck när du bromsar kanske...? Tycker frågan var lite luddig... vad exakt är det som inte funkar? Bromsar du tillräckligt kommer ju baken upp, m,en det är ju inte så lätt som det låter. Vad har du problem med egentligen?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Rigge skrev:
Tja... för att det inte bara ska bli ett svart streck när du bromsar kanske...? Tycker frågan var lite luddig... vad exakt är det som inte funkar? Bromsar du tillräckligt kommer ju baken upp, m,en det är ju inte så lätt som det låter. Vad har du problem med egentligen?

Ok, har aldrig ens testat att göra stoppie..
Så lite info om hur jag ska börja min kärriar inom området så att säga..
Vad man bör tänka på..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Kör 60-70 typ... bromsa mer och mer tills arslet kommer upp. Du kan ju inte läsa dig tll hur man gör. Ut och prova!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Rigge skrev:
Kör 60-70 typ... bromsa mer och mer tills arslet kommer upp. Du kan ju inte läsa dig tll hur man gör. Ut och prova!

Jag vill inte vara en bessemisser men jag tycker det e mycket bättre att börja me at kanske köra i 20-30kmh o nita bromsen då får du dessutom veta om däcken släpper eller om det går bra

skulle däcket släppa så e de ju inte några stora hastigheter det handlar om, om det skulle gå åt skogen

Om framhjulet släpper släpp bromsen snabbt som fan
(kör gärna en mil innan så däcket får lite värme)

sen så efterhand som du tycker det funkar så ökar du farten o sen när du böjar få det o flyta så e de bara o öva på längden på dem me :tummenupp

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
AleX skrev:
Jag vill inte vara en bessemisser men jag tycker det e mycket bättre att börja me at kanske köra i 20-30kmh o nita bromsen då får du dessutom veta om däcken släpper eller om det går bra

Bessmervissa så mycket du vill :D Jag tycker att det blir mer okontrollerat att åka så sakta, risken att man tippar omkull blir mycket större... dessutom är du nere i ganska låga farter, typ 20-30, innan baken lyfter bara det att den går upp mycket lugnare än om man vrålnyper från krypfart.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Iceman1975 skrev:
Ok, har aldrig ens testat att göra stoppie..
Så lite info om hur jag ska börja min kärriar inom området så att säga..
Vad man bör tänka på..

Först måste du byta till en 929:a med ruggigt feta bromsar.
Helst då en som kommer från vagnhärad. ;)

Bromsa hård och förflytta kroppsvikten framåt, uppåt så kommer häcken upp i luften.
men gör det med känsla så att det inte går över styr. :tummenupp

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Rigge skrev:
Bessmervissa så mycket du vill :D Jag tycker att det blir mer okontrollerat att åka så sakta, risken att man tippar omkull blir mycket större... dessutom är du nere i ganska låga farter, typ 20-30, innan baken lyfter bara det att den går upp mycket lugnare än om man vrålnyper från krypfart.

Jo nu när man e vann så håller jag me
men om man ska börja o något går fel så ... :crash
Men sen beror de ju på hur mycket man vågar :rolleyes:

tedebest

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Gixxer 1000 i scala 1:24
hehe....

ja gör stolt 12m stoppie me min cykel :D

du kan juh fråga mej om råf :p

tedebest :rolleyes:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tvärnyp inte från låga farter, blir grymt okontrollerat. Som Rigge sa, börja bromsa vid 60-70 och nyp mer och mer. Flytta dig så långt fram du kan och ha lätt böjda armar, blicken mot horisonten och ett svart visir ifall det skulle gå snett och nån ser det ;) värm upp däcket innan också såklart, touringdäck kan man få kämpa lite med för att få upp baken, så ha helst bra däck som du kan lita på.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Vem lyssnar på ett moppefucko men iaf, Har försökt lära min kompis lite, kan ltie själv, är inte duktig men ibland får jag till rullstoppies, dom är ju inte 300m precis, men 10 meter eller nått sånt om jag får till det bra, så jag är ganska kass.

Men jag har märkt en sak på min kompis, han bromsar o bromsar, o sen i slutet precis innan han stannar så flyger baken upp lite, vilket gör att han inte riktigt vågar nypa till o hoppa till ltie precis när man ska komma upp i början, jag hade samma problme själv, så jag romsade o försökte, sen mot slutet när man tappade farten så släppte jag bromsen, för då slipper man det sissta, det hjälpte mig mkt, hade jag inte gjort så hade jag troligtvis inte kunna göra specielt bra rullstoppies.

För mig funkar det bäst om jag bromsar hårt, sen när man broomsat lite, så hoppar man till ltie lätt ch nyper till ltie extra i bromsen, då brukar den gå upp, sen gäller ju det att hålla den uppe, vilket jag tycker är lite svårt, blir ofta att man får upp den rätt så bra och kontrolerrat, men sen när man börjar komma upp i någorlunda höjd så släpper man helt av feghet,, så man faller ner ltie, sen brommsar man igen, så det blir ofta ltie upp o ner hela tiden...

Sen vet jag nite om man har samma teknik på en sporthoj. Skrev bara vad jag kommit fram till...

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Har du probz med greppet så ställ dig upp o luta dig framåt så mycket det går så du får mer tyngd på hjulet tänk bara på o hålla i dig uta helvete

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
jag började i 30 och det funkar jätte bra man kommer upp en 40cm sen så när man väl kan det så kan man göra en 3-4 m och ganska höga från den hastigheten. nu kör jag full gas asså 50 och kommer en 9-10 meter och ligger högt upp så jag e helnöjd,sen kan jag ju göra utan fötter åsså och det e ju ännu bättre

//Niklas

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...