Hur gammal får en hjälm bli?

Ladde

Medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
Husqvarna 701 enduro 2019 & Ducati Scrambler Classic 2015
Jag har en Nolan X-lite som jag har haft sedan 2001 och vårdat ömt. Det är inte en repa på den.
Nu undrar jag om hjälmen blir mindre säker med tiden, mattas marterialet tex.?

Jag är ju rätt sugen på en ny..:hjälm oxå ..ska tilläggas..

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
:tummenupp Finns alltid en bra ursäkt att köpa ny hjälm...:nicka

En hjälm i polycarbonat eller termoplast är okej i 3-4 år har jag hört.

Glasfiber är okej nåt år längre.

en Nolan N94 Replica Stoner kanske...

Bifogat

• stoner.jpg
    stoner.jpg
    17.2 KB · Visningar: 105
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
:tummenupp Finns alltid en bra ursäkt att köpa ny hjälm...:nicka

En hjälm i polycarbonat eller termoplast är okej i 3-4 år har jag hört.

Glasfiber är okej nåt år längre.

en Nolan N94 Replica Stoner kanske...

Solljus är det som bryter ner plasten i första hand.

PC- Polycarbonat är en termoplast.
Glasfiber/kolfiber är en komposit, alltså ett "blandning" av material i det fallet ett armerande material som är uppblandat med en "härdplast".

Härdplast kan inte, som termoplast, återanvändas och smältas om. Pga tvärbiningar inne i plasten.

Finns alltså 2 huvudgrupper av plast, Termoplast och härdplast. Under varje huvudgrupp finns det en miljarrd olika sorter och typer av plaster.

Mats

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Solljus är det som bryter ner plasten i första hand.

PC- Polycarbonat är en termoplast.
Glasfiber/kolfiber är en komposit, alltså ett "blandning" av material i det fallet ett armerande material som är uppblandat med en "härdplast".

Härdplast kan inte, som termoplast, återanvändas och smältas om. Pga tvärbiningar inne i plasten.

Finns alltså 2 huvudgrupper av plast, Termoplast och härdplast. Under varje huvudgrupp finns det en miljarrd olika sorter och typer av plaster.

Mats

nu vet jag inte riktigt vilken nivå vi skulle diskutera plaster på, dessutom heter det egentligen polymerer.

De s k tvärbiningar du pratar om är just glasfiber eller kolfiber, som förstärker och därmed gör hjälmen mer hållfast.

Jag ville bara vara tydlig då en del handlar går ut med termen PC och en del termoplaster.....

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Själva ytan på hjälmen håller ju utan problem i många år om man tar hand om den. Solljus bryter dock ner platshjälmar, men inte fiberhjälmar. Men det är inte skalet som "blir gammalt" egentligen, utan det frigolit- och skummaterial under skalet som ska dämpa som blir gamla. Det torkar ut med tiden, blir hårdare och förlorar sin förmåga att dämpa en smäll. Det är dessutom något som inte syns, utan märks först när du ligger där med en total hjärnblödning efter en krasch. Jag skulle aldrig vilja köra med en sju år gammal hjälm, hur fin och fräsch den än är, den kan helt enkelt vara totalslut i dämpmaterialet.

Så spring och köp dig en ny och fin rejshjälm så att du ser snabb ut :yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
nu vet jag inte riktigt vilken nivå vi skulle diskutera plaster på, dessutom heter det egentligen polymerer.

De s k tvärbiningar du pratar om är just glasfiber eller kolfiber, som förstärker och därmed gör hjälmen mer hållfast.Jag ville bara vara tydlig då en del handlar går ut med termen PC och en del termoplaster.....

Nej det var nog inte riktigt de tvärbindningarna han talade om :D

Ladde

Medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
Husqvarna 701 enduro 2019 & Ducati Scrambler Classic 2015
En ny hjälm alltså..

Själva ytan på hjälmen håller ju utan problem i många år om man tar hand om den. Solljus bryter dock ner platshjälmar, men inte fiberhjälmar. Men det är inte skalet som "blir gammalt" egentligen, utan det frigolit- och skummaterial under skalet som ska dämpa som blir gamla. Det torkar ut med tiden, blir hårdare och förlorar sin förmåga att dämpa en smäll. Det är dessutom något som inte syns, utan märks först när du ligger där med en total hjärnblödning efter en krasch. Jag skulle aldrig vilja köra med en sju år gammal hjälm, hur fin och fräsch den än är, den kan helt enkelt vara totalslut i dämpmaterialet.

Så spring och köp dig en ny och fin rejshjälm så att du ser snabb ut :yoparty

Neeej, inte en ny hjälm:banana

Tack för alla tips och åsikter från panelen av plastdoktorer :tummenupp

Jag antar att jag får sticka iväg och köpa mig en ny kruka.. funtar på en Shoei XR-1000 för dom är ju så jäla snigga :)

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Har haft en Shoie XR1000 från 2004 ungefär, när är det dags att bytta ut den? är det 2009 som jag ska inandla ny hjälm?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Hur ska man räkna ut när man ska byta hjälm.
Är det hjälmens tillverkningsdatum som gäller, eller är det tidpunkten när jag köpte den som räknas?

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Jag pratade med handlaren när jag köpte min hjälm. Han sa precis som skrivet ovan att det är det stötdämpande materialet inne i hjälmen som torkar och bestämmer livslängden. Följdfrågan från mig blev då hur lång tid man kunde använda hjälmen. 4år ungefär sa han och det oberoende av vilket material som skalet är tillverkat av. (under förutsättning att man sköter om den...)
Det är det jag har fått höra.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Finns det tillverkningsdatumstämpel på hjälmen, så att man med säkerhet kan fastställa om det stötdämpande materialet har uppnått en ålder av 4 år?

Hur ska man annars veta att inte handlaren luras och säljer en redan gammal hjälm, som bara kanske kan användas ett år eller så?

Eller är det så att hjälmen inte åldras i butiken, utan åldrandet startar i samma stund som man betalar för hjälmen?

njelger

Guest
Eller är det så att hjälmen inte åldras i butiken, utan åldrandet startar i samma stund som man betalar för hjälmen?

precis när du kommer fram till hojen skall du vända in i butiken och köpa en till.

Jag skulle absolut inte byta hjälm efter 3 år för att polycarbonatet är gammalt för det är det inte.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Tyvärr så är väl inte handlarna de pålitligaste då de gärna vill sälja :) Frågar man dem så bör man även köpa en ny hojj varje år... :tummenupp

5år för en plasthjälm och 10år för glasfiber är nog det jag oftast har fått höra. Detta stämmer alltså inte? Har för mig Arai som jag kör med har någon warranty / rekommendation på max 10år?

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
precis när du kommer fram till hojen skall du vända in i butiken och köpa en till.

Jag skulle absolut inte byta hjälm efter 3 år för att polycarbonatet är gammalt för det är det inte.

Jag håller med.
Så länge hjälmarna inte är datumstämplade så blir allt snack om tiden bara flum.

Det är möjligt att åldrandet är superduperlivsviktigt?
Men då kanske en datumstämpling skulle vara på sin plats?

Men nej. det finns ingen datumstämpling, för jag tror att det, för handlare och tillverkare, är viktigast att sälja många hjälmar och hålla hjälmarna säljbara läänge i butiken.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Borde man inte kunna halvtidsrenovera sin dyra Arai hjälm tex genom att byta inredningen då? Det borde ju vara skalet som är den stora kostnaden?

Bara en reflektion, kanske inte så realistiskt.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Att UV-ljus bryter ner plasten stämmer, men är ingen faktor som man behöver bry sig om på moderna hjälmar då de oftast är lackade.
Däremot på enklare olackade hjälmar har det en viss betydelse.

rockagill

Våren är här!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
GSXR 750, 2 minimotosar och jetski =)
Hjälmar är färskvara... Det kanske kan vara värt att köpa ny hjälm efter 3-4 år, känns som hjälm är nästan det viktigaste när man åker hoj eller..
Fast det är ju lite surt när man gillar sin gamla hjälm.
Själv blev jag tvingad att köpa ny efter ett tråkigt inbrott..

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tyvärr så är väl inte handlarna de pålitligaste då de gärna vill sälja :) Frågar man dem så bör man även köpa en ny hojj varje år... :tummenupp

Precis min tanke. Nästan alltid kommer dessa uppgifter om 5-10 år direkt från någon handlare som nog gärna vill att man ska handla ny hjälm ofta.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy