Hur hänger watt,ampere etc ihop egentligen

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Eftersom jag allt för ofta inte förstår saker som har med el att göra så startar jag denna tråd.
Skulle vilja veta vad watt, ampere, amperetimmar, kilowatt är för mått.

Tex om det på en lampa står 60 watt, vad menas med det egentligen :va
eller om det står 4x 40 watt på bilstereon, har stört mig ett tag på att jag inte vet.

Skratta, spotta på mig men jag har verkligen no clue hur nyss nämnda hänger ihop och står faktiskt för det. Seså upplys mig
// erik,

4x40 watt på bilstereon är vad den klarar av att lämna under en viss last, förmodligen 2 eller 4 ohm.

Manne skrev:
Eftersom jag allt för ofta inte förstår saker som har med el att göra så startar jag denna tråd.

eller om det står 4x 40 watt på bilstereon, har stört mig ett tag på att jag inte vet.

Skratta, spotta på mig men jag har verkligen no clue hur nyss nämnda hänger ihop och står faktiskt för det. Seså upplys mig
// erik,

Så här ligger de till

All el är upp bygg på denna formlen

Ohms lag: U=R x I där U är spänningen, R motstånd och I ström

Med effekt räknar man så här (p = effekt (watt) ):

Effekt: P=U*I ex. 6W=12*0.5

Effekt: I=P/U ex. 0.5A=6/12

Effekt:U=P/I ex.12V=6/0.5

en lathund för fomlerna är

ohm.gif

Så ligge de till! :banana

Manne skrev:
vad menas med det egentligen :va
...om det står 4x 40 watt på bilstereon
Det menas i princip inget alls. Det viktiga är att stereon låter bra :tomten

honkiie skrev:
U = I * R
P = U * I

P=Watt
U=Volt
I=Ampere
R=Ohm
ajabaja ;)

P = Effekt
U = Spänning
I = Ström
R = Resistans

Energi(Ws, Joule, mfl) = P * T

dvs. Har du din 60wattslampa påslagen i 10 timmar bidrar den med 600Wh på elräkningen.

Manne skrev:
så vad fan är ohm då?

Ohm är det elektriska motstånd en komponent erbjuder, även kallat resistans
Ampere är strömstyrkan alltså hur mycket ström/flöde
Volt är spänning, ungefär detsamma som elektriskt tryck
Watt är effekt och en produkt av volt*ampere (ungefär hur långt strålen sprutar alltså både beroende av tryck och flöde)

Dessa hänger sedan samman i två grundläggande formler som du kan flytta runt och se vad som påverkar vad.

Watt=Ampere*Volt och den berömda Ohms lag: Volt=Ampere*Ohm

Mer än så är nog svårt att förklara utan mera tid o en whiteboard, men jag hoppas att det klarnar om du kikar på det en stund

Manne skrev:

// erik,

Watt är ett mått på hur mycket energi som går åt varje sekund, d v s effekten. Hög effekt = lyser mycket, låter mycket eller uträttar mycket på kort tid.

Newtonmeter, kilojoule och wattimmar är mått på hur mycket energi som gått åt totalt. Lyfter du ett kilo en meter uppåt har du bränt tio newtonmeter energi. Detta gäller oavsett om det tog en sekund eller två dagar.

Edit: Eldar du med fem watt konstant i tio timmar har du bränt femtio wattimmar, eller samma energi som hade gått åt för att lyfta ett kilo fem meter rakt upp.

Lyfter du däremot ett kilo på en sekund har du gjort det med en effekt av tio newtonmeter per sekund, eller tio watt. Tog det dig fem sekunder var effekten istället två watt.

Ampere mäter hur stor ström som passerar, eller hur många elektroner som susar genom ledningen per sekund. Volt är hur mycket spänning som krävs för att trycka dem genom ledningen. Jämför med en vattenslang som går nerför en backe. Hög backe = hög spänning. Mycket vatten = hög ström. En stor resistans kan då ge liten ström även vid hög spänning, ett motstånd är alltså ungefär samma sak som en strypbricka i slangen. Motstånd mäts i ohm.

Amperetimmar blir då alltså hur många elektroner som susar genom tråden per sekund gånger hur länge de susat förbi, kort sagt antalet elektroner som swischat genom delat med 3600 (eftersom det går 3600 sekunder på en timme).

Last edited:
Tack alla för att ni tog er tid. NU ska jag bara förstå vad ni skrivit(lär väl ta ett litet tag). Fan, helt fantastiskt vad man kan ha sporthoj.com till :banana :banana

Bengan skrev:
ajabaja ;)

P = Effekt
U = Spänning
I = Ström
R = Resistans

Energi(Ws, Joule, mfl) = P * T

dvs. Har du din 60wattslampa påslagen i 10 timmar bidrar den med 600Wh på elräkningen.

Mer ajabaja :mattias
Nu är det så att det där bara stämmer för likström, eller för växelström där spänning och ström går i fas. Det gör den ofta inte, eftersom det brukar finnas induktiva eller kapacitiva laster lite här och där. Därför finns också enheten VA (VoltAmpere) som vid likström (eller när ström och spänning ligger i fas) blir samma sak som effekt. För effekt i vid växelström så måste man ta hänsyn till hur mycket ström och spänning ligger ur fas. :fakta

"Det kan verka enkelt, men vänta tills jag har förklarat" :tomten

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa