Hur häva wobbling

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Någon påstod att man häver en wobbling med att gasa, så passa mycket så att framhjulet lyfter.
Stämmer detta :confused:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Har man inte så mycket pulver blir det ju svårt... Det skulle säkert funka, men vem gasar MER när det blir läskigt?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Glöm Wobbel Åsa. Till och med den billige, skramlige styrdämparen som satt på Sukkan tar bort alla tendenser till fladder och ska du köra bana så tyckar jag att du ska ha dämpare på. Hojen är lite nervig om ni kör med samma chassi-inställningar som jag gjorde

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Chrille skrev:
Glöm Wobbel Åsa. Till och med den billige, skramlige styrdämparen som satt på Sukkan tar bort alla tendenser till fladder och ska du köra bana så tyckar jag att du ska ha dämpare på. Hojen är lite nervig om ni kör med samma chassi-inställningar som jag gjorde

Det var egentligen inte så mkt för egen del jag frågade. Herr Kullberg på KMet fick en rejäl wobbling (läs här) och det kan ju bara intressant att veta. Är ju ganska så vetgirig av mig ;)

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Min kompis Stiffy hade stora problem med styrfladder under hela helgen på Sviestad, så jag ringde Cralle för att få lite tips. Han sa att vi skulle kolla styrlager och att hjulen spårade. Om det var okej, skulle vi sänka hojen bak. Dessutom sa han åt mig att titta från bankanten, är det inget som syns från bankanten så är det inget att bry sig om... Nu syntes det ju iofs tydligt ifrån bankanten, så hojen sänktes fem millimeter bak. Det blev bättre, men inte bra. Cralle sa också att man inte skulle försöka hålla emot med armarna, utan greppa tanken med benen och låta den skaka färdigt, typ.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Men visst ska du gasa mer om du får wobbel?
Har inte själv råkat ut för det men det fanns trådare innan SH kraschade innan som lät trovärdiga. Om du släpper gasen blir det väl bara värre?
Vill minnas det finns en "fysisk" förklaring till det hela.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Det handlar om att du ska flytta tyngdpunkten om du råkar få wobbel.

Gasa eller bromsa med fotbromsen brukar funka bra.

Kullberg

........
Gick med
11 May 2003
Hoj
DM Brutale
Nu har fassan lagt sig i diskussionen om wobbel.
Han säger att de som inte har kört Hondor och Kawor från tidigt 70-tal inte vet vad wobbling är.
Det uppstår ofta på cyklar med vek ram och för lite tryck på framhjulet.
Det yttrar sig i okontrollerade kraftiga styrutslag.

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Kullberg skrev:
Han säger att de som inte har kört Hondor och Kawor från tidigt 70-tal inte vet vad wobbling är.
Det uppstår ofta på cyklar med vek ram och för lite tryck på framhjulet.
Det yttrar sig i okontrollerade kraftiga styrutslag.

Alternativt den första generationen GSX R

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
pw50
2000 fick jag ett sjukt wobbel
efter en lång wheelie så slog det så jävligt att jag bröt båda handlederna mot tanken. (r6:a)
sen efter att ha gått ner i diket i 160km/h kom jag 100 meter sen stod där två träd. (nu står där bara ett :D )
det märkligaste va dock hur jag fick blåklockan runt ögat??? :confused:

usch ja där hade man ängla vakt.... :fakta

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gixxer1100 farsas har en poäng(kan en så gammal man leva förresten :D )
Wobbel är självsvängningar, och inte samma sak som styrslag, även om tendenserna och lösningarna är ungefär detsamma.
Problemet är att ett wobbel är i stort sett omöjligt att häva, när det sker kommer hela cykeln i svängning, något moderna cyklar inte gör, chassina är så stabilt byggda helt enkelt.
Styrslag kommer av väldigt branta gaffelvinklar för att man ska få snabbstyrda cyklar, givetvis påverkas en brant gaffelvinkel enklare av underlag och hård körning, för även moderna chassin har ju inte helt stela/styva/stenhårda ramar.
Wobbel innebar vurpa i 99% av fallen, i dag innebär styrslag oftast på sin höjd i blå tummar och lite ont i skrevet om det är ett rejält slag, ytterst få fall av vurpor iaf.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Gixxer1100 farsas har en poäng(kan en så gammal man leva förresten :D )
Wobbel är självsvängningar, och inte samma sak som styrslag, även om tendenserna och lösningarna är ungefär detsamma.
Problemet är att ett wobbel är i stort sett omöjligt att häva, när det sker kommer hela cykeln i svängning, något moderna cyklar inte gör, chassina är så stabilt byggda helt enkelt.
Styrslag kommer av väldigt branta gaffelvinklar för att man ska få snabbstyrda cyklar, givetvis påverkas en brant gaffelvinkel enklare av underlag och hård körning, för även moderna chassin har ju inte helt stela/styva/stenhårda ramar.
Wobbel innebar vurpa i 99% av fallen, i dag innebär styrslag oftast på sin höjd i blå tummar och lite ont i skrevet om det är ett rejält slag, ytterst få fall av vurpor iaf.
Öhh jag har inte kommenterat vobbel ännu, men åkej då: Teori x(t) = xm cos (wd t + f)

Om en yttre drivkraft med vinkelfrekvensen (wd) verkt på ett oscillerande system med naturliga vinkelfrekvensen (w), svänger ststemet med vinkelfrekvensen wd. Hastighets amplituden (Vm) för systemet är som störst då
wd = w
ett tillstånd som kallas resonans. Amplituden (xm) för systemet är (ungefärligen) störst under samma förhållanden.

Om du knuffar en gunga i takt med dess naturliga frekvens, ökar hastighetsamplituden till stora värden. Detta faktum lär sig snabbt barn som gungar. Knuffas gungan med högre eller lägre frekvens blir amplituden och hastighetsamplituden mindre.

Alla mekaniska strukturer har en eller flera naturliga frekvenser, och om föremålet utsätts för en stark yttre drivkraft som sammanfaller med en av dessa frekvenser, kan den resulterande oscillationen få det att brista. Ett vanligt resonansfenomen är vibrationer som orsakas av roterande maskindelar.

Mao sä är uppstår vobbel av resonansfrekvensen.

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
wobbel och syrslag är väl inte samma sak men ett tips vid rejält styrslag är att pummpa tillbaka bromskolvarna före man ska bromsa! har hänt mig ett antal ggr att styrslagena har tryckt iväg bromskolvarna så att man kommit in i nästa kurva helt utan bromsar!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
PD skrev:
wobbel och syrslag är väl inte samma sak men ett tips vid rejält styrslag är att pummpa tillbaka bromskolvarna före man ska bromsa! har hänt mig ett antal ggr att styrslagena har tryckt iväg bromskolvarna så att man kommit in i nästa kurva helt utan bromsar!
R1 fenomen :crash

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Det där som R1 åkarna kallar för wobbel är bara blaha blaha. Fassan har så rätt när han menar att de som inte har åkt sporthojar från hedenhös inte vet vad ett wobbel är för något.

Vid ett äkta hederligt gammaldags ramwobbel så skakar hojen så kraftigt att man sprider packväskor, tält och flickvän över hela Karlstad :fakta Inte gick det fort heller!
Har man aldrig varit riktigt skitnödig på hoj förut så kan jag rapportera att det blir man vid dylika fenomen!

micke.a

Japp
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AS 3 125:a 1973,GSXR750 2006.
Kullberg skrev:

Då har han inte kört GSXR750 85-86 för de wobbla
något jävulskt helst på flygrakan i Anderstorp :skrämd
Jag tävla mellan 84-90 så jag vet
men det var bara till att Gazza så försvann det :crash

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
micke.a skrev:
Då har han inte kört GSXR750 85-86 för de wobbla
något jävulskt helst på flygrakan i Anderstorp :skrämd
Jag tävla mellan 84-90 så jag vet
men det var bara till att Gazza så försvann det :crash

Ahhhh, så det är där minerna kommer ifrån från början??? :D :tummenupp

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag hade en äldre gsxr förut och den fick styrfladder om man körde i hål på vägen eller liknade, dock var det sällan så allvarligt att man flög av. Iaf så provade jag vad som hände ifall man slog av gasen, då blev slagen värre och värre tills styret mycket väl hade kunnat slå i tanken, men gav man på gas så lugnade den ner sig.
Att försöka hålla igen med armkraft var if väldigt svårt och om man skulle det så var det omedelbart när tendenserna uppkom, var det redan lite slag i grejorna var det hopplöst.
Inte värst seriöst utprovat givetvis utan bara en liten tanke.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping