Åsa
Triumph I am
Någon påstod att man häver en wobbling med att gasa, så passa mycket så att framhjulet lyfter.
Stämmer detta
Stämmer detta
Mattias skrev:Har man inte så mycket pulver blir det ju svårt... Det skulle säkert funka, men vem gasar MER när det blir läskigt?
Chrille skrev:Glöm Wobbel Åsa. Till och med den billige, skramlige styrdämparen som satt på Sukkan tar bort alla tendenser till fladder och ska du köra bana så tyckar jag att du ska ha dämpare på. Hojen är lite nervig om ni kör med samma chassi-inställningar som jag gjorde
Kullberg skrev:Nu har fassan lagt sig i diskussionen om wobbel.
Han säger att de som inte har kört Hondor och Kawor från tidigt 70-tal inte vet vad wobbling är.
Det uppstår ofta på cyklar med vek ram och för lite tryck på framhjulet.
Det yttrar sig i okontrollerade kraftiga styrutslag.
Öhh jag har inte kommenterat vobbel ännu, men åkej då: Teori x(t) = xm cos (wd t + f)oFFkeFF skrev:Gixxer1100 farsas har en poäng(kan en så gammal man leva förresten )
Wobbel är självsvängningar, och inte samma sak som styrslag, även om tendenserna och lösningarna är ungefär detsamma.
Problemet är att ett wobbel är i stort sett omöjligt att häva, när det sker kommer hela cykeln i svängning, något moderna cyklar inte gör, chassina är så stabilt byggda helt enkelt.
Styrslag kommer av väldigt branta gaffelvinklar för att man ska få snabbstyrda cyklar, givetvis påverkas en brant gaffelvinkel enklare av underlag och hård körning, för även moderna chassin har ju inte helt stela/styva/stenhårda ramar.
Wobbel innebar vurpa i 99% av fallen, i dag innebär styrslag oftast på sin höjd i blå tummar och lite ont i skrevet om det är ett rejält slag, ytterst få fall av vurpor iaf.
R1 fenomenPD skrev:wobbel och syrslag är väl inte samma sak men ett tips vid rejält styrslag är att pummpa tillbaka bromskolvarna före man ska bromsa! har hänt mig ett antal ggr att styrslagena har tryckt iväg bromskolvarna så att man kommit in i nästa kurva helt utan bromsar!
Mattias skrev:Har man inte så mycket pulver blir det ju svårt... Det skulle säkert funka, men vem gasar MER när det blir läskigt?
Kullberg skrev:Nu har fassan lagt sig i diskussionen om wobbel.
Han säger att de som inte har kört Hondor och Kawor från tidigt 70-tal inte vet vad wobbling är.
micke.a skrev:Då har han inte kört GSXR750 85-86 för de wobbla
något jävulskt helst på flygrakan i Anderstorp
Jag tävla mellan 84-90 så jag vet
men det var bara till att Gazza så försvann det
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari