Hur hade ni rengjort lagren utan att skada dom?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Byt - för några år sedan........ Stötdämparlänkage? Finns säkert standardlager som passar, men undrar om inte axeln har fått skador - den rostgeggan borde fungera som grovt slipmedel på axeln så antagligen läge att byta den också

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Byt - för några år sedan........ Stötdämparlänkage? Finns säkert standardlager som passar, men undrar om inte axeln har fått skador - den rostgeggan borde fungera som grovt slipmedel på axeln så antagligen läge att byta den också
Svingarmslagret. Jag insåg att det hade rostat så det blir definitivt att byta ut. Axeln verkar ha varit sned för på andra sidan på svingarmen såg det ok ut. Menads på den rostiga sidan så kunde inte lagret rotera.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Svingarmslagret. Jag insåg att det hade rostat så det blir definitivt att byta ut. Axeln verkar ha varit sned för på andra sidan på svingarmen såg det ok ut. Menads på den rostiga sidan så kunde inte lagret rotera.
Axeln behöver inte ha varit sned, det räcker att det varit en liten skada på tätningen på ena sidan så startar rost o slitage där - kan du lägga upp en bild på axeln? Hur den ser ut när den är rengjord?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bild på axeln?
Edit; Tyckte tydligen inte det räckte med @Surtees förfrågan. Sån är visst jag…

Det skulle vara ett slags rekord om axeln överlevt det där.
Tycker det är alltid slut när man kollar svinglagringen. Byter rubb och stubb, sen tittar jag aldrig på den igen. Satt smörjnippel på någon hoj, (men sålt innan jag hunnit ha glädje av åtgärden).

Last edited:

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Axeln behöver inte ha varit sned, det räcker att det varit en liten skada på tätningen på ena sidan så startar rost o slitage där - kan du lägga upp en bild på axeln? Hur den ser ut när den är rengjord?
Absolut kan lägga upp imorgon då jag lämnat garaget nu. Svårt att se på bild om den är sne dock. Men provade att lägga en tumstock på den och lysa och såg att den inte var helt rak. Verkade som att den var ungefär en mm sne.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det till RMZ:an finns det ingen anledning att leta runt efter lösa lager då det finns kompletta kit till sving och länkage för småpengar till alla vanligt förekommande crosshojar.

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Inte det mest optimala sättet att se om axeln är krokig. Men verkar som den har blivit lite buklig på vissa ställen. Jag antar att den bör bytas ut? Packboxarna var hela så tippar på att det är axeln som orsakat att vatten trängt in.

Bifogat

• 1000000803.jpg
    1000000803.jpg
    1.1 MB · Visningar: 46
  • 1000000804.jpg
    1000000804.jpg
    982.4 KB · Visningar: 45
  • 1000000805.jpg
    1000000805.jpg
    1.1 MB · Visningar: 44

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Varför ska du byta axeln när det är lagren som rostat sönder?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Inte det mest optimala sättet att se om axeln är krokig. Men verkar som den har blivit lite buklig på vissa ställen. Jag antar att den bör bytas ut? Packboxarna var hela så tippar på att det är axeln som orsakat att vatten trängt in.
Axeln ser inte ut att ha så fin yta som den borde ha där den vilar mot lagerbanor så bara det gör att den borde bytas ihop med nya lager, sedan kan den vara böjd också att döma av dina bilder. Tänkte att det kanske var mindre diameter mitt på där den inte stöder mot lager, men den ser inte helt rak ut även ute vid lagerbanorna. Ett bra sätt att kolla om något är krokigt är att rulla det mot en plan yta, ex. en glasskiva

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Axeln ser inte ut att ha så fin yta som den borde ha där den vilar mot lagerbanor så bara det gör att den borde bytas ihop med nya lager, sedan kan den vara böjd också att döma av dina bilder. Tänkte att det kanske var mindre diameter mitt på där den inte stöder mot lager, men den ser inte helt rak ut även ute vid lagerbanorna. Ett bra sätt att kolla om något är krokigt är att rulla det mot en plan yta, ex. en glasskiva
Grym du är på analysera! Tackar så mycket som klargjorde det för mig. Blir att beställa en ny ikväll med nya lager.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år