Hur har ni inrett ert garage?/ Garage-inrednings-tips/ Vad är viktigt i garaget?

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kawasaki Z800
Hej allihopa! :banana

Hade tänkt att inreda garaget nu så tänkte fråga er om hjälp hur det ska bli.
Har ni tips så får ni även skriva det! :tummenupp

Garaget, ca 3.5-4m brett, ca 13m djupt, och ca 3.5m på högsta stället (dock balkar och lite sluttande tak så 3.5m på högsta punkt och en bit, ca 3m på lägsta). Golvet är betong så funderar om man ska måla det för att få det att se ljust och bra ut.
Det är till för hojar, inga bilar, dock kanske en minitraktor/fyrhjuling så det ska vara ganska brett i början på golvnivå. Kommer väl hålla på och svetsa (tig) lite så en arbetshörna med möjlighet till att svetsa vid skulle vara bra. Det kommer väl komma in en metallsvarv, metallfräs, pelarborr, verktygstvätt och blästerskåp så småningom.
Funderar på att bygga in kompressorn i ett "litet rum" så att den inte låter så mycket, men får luft!

Vad hade ni gjort med den ytan? :dummer

Arbetsbänkar? Hojbänkar? Verktygsskåp? Lysen? En (rejäl) stereo har jag. :hihi
Nå träningsgrejer skulle jag behöva också. Typ chins/dipsställning
Och då det inte ligger vid huset utan vid ett industriområde så funderar jag på grill samt kylskåp/elektrisk kylväska, vid behov. ;)
Vad tycker ni är viktigt att ha i garaget? :va

Allt ni kan komma på får ni skriva. :)

Last edited:

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Det som är viktigast i ett garage är att det finns minst en bra hoj. :yoparty:D

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det viktigaste är att där inte är möss.
Chips och dipställning kombineras med fördel med ett kylskåp för öl.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lyft för hojen sen arbetsbänkar så det blir över.
Svetshörna med skynke så att det inte skvätter in där det inte skall. Så djävla jobbigt att få bort stänk annars.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Mitt tips är att ha två grupper av lysrör i taket, alltså möjligheten att släcka dem individuellt. Se till att ha många strömuttag också. Väl isolerat om det inte redan är det. Jag har gått miste om mycket garagetid på grund av kyla under vintern. Kylskåp och microvågsugn är trevligt att ha. Om toalett inte finns så spann+tillhörande påse för nödsituationer.:D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Viktiga saker utan prioritetsordning:
Ljudanläggning. Inget garage utan en rejäl anläggning där man kan pumpa hårdrock. Gillar man annat än hårdrock så kanske man ska hålla på med balett...

Kyl. Ska vara fylld med Coca cola och romflaskor, och några sketna öl för polare med dålig smak.

Verktygsskåp på hjul. Allt utom skiftnyckel ska finnas där. Skiftnyckel är för rörmokare och inget annat. Sen verktygstavlor ovanför varje arbetsbänk och sådana bör man ha flera olika för olika ändamål.

Svets. Gärna en Esab med stativarm och sånt men det går ju i värsta fall med en mindre variant.

Tv-hörna. Gärna i samband med kylen. 42"-tv minst där man kan spela upp diverse motorrelaterade filmklipp medan man arbetar.

Kompressor. Som du säger, avskärmad från lokalen i övrigt. En rejäl pjäs med avskiljare så man kan lackera med den.

En lackhörna. Man behöver alltid lackera saker, det optimala är ju en lackbox men det är få förunnat.

Själv har jag ett garage i huset som är fullt med skit men sen har jag ca 200kvm i företagets lokaler där det mesta man kan behöva finns. I grannhuset finns 4-pelarlyft, lackbox och ca 20 olika fräs- och svarvmaskiner. Även en plasma-skärare som duplicerar efter mall :crash Inte för att jag vet hur man använder allt det där men det är kul att kolla på när andra gör det åt mig när jag behöver hjälp...
Dock saknar jag ett garage här hemma som man kan gå ut i efter att ungarna har lagt sig, få saker är så avkopplande som att få olja och skit under naglarna efter en hård arbetsdag.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping