Hur kör snuten??

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Var på väg hem ifrån jobbet idag då följande utspelar sig,
Svänger av lilla vägen mot Alingsås från Mjörn och hamnar bakom 2 st V70 polisbilar, den första polisbilen drar om 2 bilar och den andra följer efter mitt i uppförsbacka och krön utan någon sikt.

Hänger på för att se vad som pågår och vid nästa raka gasar jag på och kommer ikapp polisbilarna igen (tack Saab turbo :yoparty )

Under milen kvar till Alingsås kör snutarna om varandra vid extremt dålig sikt vid kurvor och krön samt över heldraget.

Dom var inte på utryckning eftersom de saktar ner till 50 i stan och stannar för folk som går över gatan, dessutom skedde största delen av körningen i 30+ över hastighetsbegränsningen.

Rätt intressant att se hur dom beter sig själva på fritiden, synd att man inte hade DV-kamera i bilen....

/Felix

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Dom ska föregå med gott exempel, men det e inte allt för ofta dom gör det, det vet jag av egna erfarenheter...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
på väg hem från skolan en dag så efter en blygsam stoppie ser jag långt bakom en polis bil (50 väg) komma VÄLDIGT fort mot mig
Min enda tanke .. Oj..

utan blåljus utan sirener
han kör om...
när min mätare står på 100+ släpper jag(fortfarande 50väg och ingen stor väg)
sen ser jag dem snurra i rundellen och lugnt köra tibax på samma väg de kom ifrån.. :va

Skulle vilja ha en bra förklarning på va de gjorde då..

Men däremot så när man kör om en lång kör(mc) i tro det eller ej 50 kmh (traktor längstfram) nog fan får man en civilare i röven och ska spela stor :4skrika

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
-Lowrider- skrev:
Kan ju varit polisaspiranter som var ute och övade! :confused: :va

kan till 99% garantera det då jag har en polare som utbildas för tillfället. han sa att de sitter i princip och blir hettsade att köra snabbare!!!

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
ACAB :kocko

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
Visst har poliserna övning för just omkörningar & dyligt... Här i NV Skåne informerar dom detta oftast till allmänheten.. Vet inte hur dom gör i övriga sverige...

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
devetdu skrev:
kan till 99% garantera det då jag har en polare som utbildas för tillfället. han sa att de sitter i princip och blir hettsade att köra snabbare!!!

Man kanske skulle blivit Polis, betvivlar att de hade uppmanat mig att köra snabbare :hihi

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
AleX skrev:
på väg hem från skolan en dag så efter en blygsam stoppie ser jag långt bakom en polis bil (50 väg) komma VÄLDIGT fort mot mig
Min enda tanke .. Oj..

utan blåljus utan sirener
han kör om...
när min mätare står på 100+ släpper jag(fortfarande 50väg och ingen stor väg)
sen ser jag dem snurra i rundellen och lugnt köra tibax på samma väg de kom ifrån.. :va

Skulle vilja ha en bra förklarning på va de gjorde då..

Men däremot så när man kör om en lång kör(mc) i tro det eller ej 50 kmh (traktor längstfram) nog fan får man en civilare i röven och ska spela stor :4skrika

Kan vart utryckning, de behöver inte ha sirener osv för att få köra fort, sirener och ljus är för att varna andra om att det körs fort. Sen att de vända och körde tillbaka kan ha berott på att någon annan hunnit dit innan de och konstaterat att de va inge viktigt.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nisse Järnet skrev:
Äsch, skulle inte du också kört så?? :7peta

Jo, men jag tror inte Felix står med laserkamera sen och tar alla som kör 5 km/h förfort på en öde 90-väg.

edit: fast vetefan... krön utan sikt är ju inget ställe jag vill köra om på direkt... framförallt inte med bil...

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Man behöver inte ha nåra sirener eller blåljus på för att köra mot trafikreglerna med utryckningsfordon...

Kan berätta hur det kan se ut i verkliga livet.
Man får ett larm, och åker på detta med sirener o hela baletten... efter halva vägen så ringer SOS upp oss i bilen och säger att - patienten har nu vaknat till och lämnat platsen så ni behöver inte åka fram.

jaha tänker vi då.. bra de då. och trycker in sirenknappen , i samma ögonblick så tänker vi att , fan.. stanna där på kiosken så tar vi en glass nu när vi blev lediga ... svänger in och stannar . Nu har ju många av allmänheten sett det hela... och undrar ju såklart hur fan vi kan åka med sirener till kiosken . Saker är inte som det ser ut ibland.

En annan sak , När vi har en patient i bilen, som är vid medvetandet... och behöver snabbt komma till sjukhus... så använder vi aldrig sirenerna, Drar man på dom , så förstår patienten att det är allvarligt, och stressar upp sig ännu mera... vilket är sämre både för denne och för oss som ska försöka få ordning på vad som nu är fel med männniskan. Stresspåslag vid astma gör problemet många ggr sämre, likaså vid hjärtinfarkter.
Är patienten däremot medvetslös... ja då e de ju bara att spela med trumpeterna... och så görs åxå.

Mitt i natten använder vi aldrig sirener... det är ju för hänsyn till allmänheten som ligger o sover. inte såå roligt att ha tutor utanför fönstret när man ska upp och jobba.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Villee skrev:
Kan vart utryckning, de behöver inte ha sirener osv för att få köra fort, sirener och ljus är för att varna andra om att det körs fort. Sen att de vända och körde tillbaka kan ha berott på att någon annan hunnit dit innan de och konstaterat att de va inge viktigt.

jo så kan det vara....
Märk väl.. Kan.. :tungan

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...