Hur kan man köra MC i december i Sverige?

dronka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2011
Hoj
Kawasaki ZR 550 -93
Jag tror TS inte bott en vinter utanför Stockholm och inte förstår att snön så nära som i Uppsala ligger kvar osmält väldigt länge. Det innebär att man inte får den konstanta ishalkan som man har i Stockholm. Jag gissar att det beror på att Stockholm ligger så nära, eller faktiskt mitt på både en sjö och ett hav.
Jag kan tänka mig att samma problem finns i Göteborg. Dock inte i Uppsala, trampcykla med sommardäck där går utmärkt året runt, förutom några dagar när det har vart tö och ny snö inte packats ovanpå isskorpan.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Så här såg det ut i dag när jag hämtade
tramsan från sörvicen på Hela Hojen:

PC201027.jpg

Vinter?
I dunno. :va

Blev väl en 5-6 mil kors och tvärs i solen! :)

/e

Bifogat

• PC201026.jpg
    PC201026.jpg
    234.8 KB · Visningar: 118
Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Köra vinter!!! min första åkning var just på vintern.Nyss fyllda 18år så hämtades en jawa-68
(köptes) på combi motor på Valhallavägen,körde hem i snöslasket till Norrtälje i början på Januari.
Fan va roligt de var om jag frös!!!skoja inte!att mina knän var som fotbollar efter den resan.
På hela vinter så åkte jag omkull endast en gång faktiskt,hadde inga skidor på.
men en sporthoj det är nog inte att rekomendera även om jag några år senare
gjorde en markaber resa i 10cm snö med en honda VFR750F Strängnäs-Norrtälje en gång.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag tror TS inte bott en vinter utanför Stockholm och inte förstår att snön så nära som i Uppsala ligger kvar osmält väldigt länge. Det innebär att man inte får den konstanta ishalkan som man har i Stockholm. Jag gissar att det beror på att Stockholm ligger så nära, eller faktiskt mitt på både en sjö och ett hav.
Jag kan tänka mig att samma problem finns i Göteborg. Dock inte i Uppsala, trampcykla med sommardäck där går utmärkt året runt, förutom några dagar när det har vart tö och ny snö inte packats ovanpå isskorpan.
Just ishalkan är oftast problemet. När det pendlar mellan plus och minus under samma dag.

Ett exempel från november i år: tog hojen på morgonen (+6), var inomhus hela dagen. På kvällen var det +3 i stan, och klar himmel. Fuktig vägbana.

När jag kom hem efter 10 kilometer var det fortfarande +3 och klar himmel. Men ishalka! Gatorna var som beströdda av diamanter - det bara gnistrade av is. Snorhalt. Broddar, eller skridskor, hade varit rätt. Men att åka hoj var helt fel... Och så är det ofta här på västkusten. Det som på pappret verkar åkbart är förenat med livsfara några timmar senare.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nja, +3 är väl den temperatur som många system börjar varna för halkrisk vid?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är en hel del man bör hålla koll på om man skall åka hoj.

Är det tjäle i marken så kan +10 gradiga dagar med lite regn på bli snorhala fortare än en gris hinner blinka så fort solen går ned och så.

Fuktiga vägbanor som det avdunstar vatten ifrån kyls av enormt snabbt - energin till avdunstningen tas ju från vägen - smack blackice direKct

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tror jag ska ut och köra den 27:e och framåt.. Kommer vara 9 grader i skåne :D

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Wiiiieee.. hade en spekulant på hojen som ringde imorse. Tog ut pärlan ur garaget, efter nästan 3 månader startade hon nästan direkt :) Vilket ljud, hon brummade och jag körde henne upp och ner längs huset på baksidan. Drog på lite extra på 1:an så det skulle låta lite... mums

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
BMW M5
Det har du helt rätt i.

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
IMG_2532.jpg
Nyårstur, Malmö-Lund.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Var ute och körde några igår mil, lite kallt men inte mycket.
Hade kunnat köra idag också men har ingen stans och ta vägen hehe.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Min gissning är att du risken att du smäller är ganska hög :)

Nu står lillninjan och myser inomhus. ^^
attachment.php

Det är kanske så man lär sig?
:va
Kolla var gränsen går och
sedan ta det liiiite lugnare.
:rolleyes:

Eller bättre lyss till den kåpa som sprack än aldrig köra sin båge?
:hihi

/E

manneman

Guest
När ni vandrar in på svenska mässan i slutet av januari står min hoj utanför och veckan efter bär det av till Norge, kan bli - 10 men kan åxå bli mer.
Med rätt grejor är väder inget problem.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Körde året om när jag var yngre, men det var ju med dubbdäck och offroad-hoj. Helt annan sak är en odubbad framtung sporthoj med helvetesbromsar och framhjul med vespadiameter.
Ingen slump att budhojarna, som också körs året runt, oftast är offroadmodeller.
Bara tuffa på, rätt kläder och ha lite framförhållning.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är säkert kul att köra vintertid men i mitt eget fall så mådde varken jag eller hojen så särskilt bra av kylan eller vägsaltet.Stod och spydde på en mack en en mörk November kväll med minusgrader efter tio mils körning och förstod när tankarna började bli suddiga av kylan under denna kalla färd att det var rent livsfarligt.

Min morfar körde året runt på en Matchless Silver Hawk samt en Husqvarna i många år fram och tillbaka till jobbet där han till slut fick svår värk som han led av resten av livet.Något han själv hävdade var orsakat pga envishet och dumhet av att ständigt köra i minusgrader.Jag kommer ihåg som liten grabb att han brukade linda in armar och ben i tidningspapper innan den antika skinpajen åkte på och han försvann i ett moln av snörök.Han kör förmodligen fortfarande på sina hojar i himlen om jag kände han rätt. :)

manneman

Guest
Det har dock hänt lite på utrustningsfronten sedan din morfar var ung. Att du sedan själv inte förmår att använda de till buds stående medel som finns kan du tyvärr inte skylla vädret för...

Med rätt utrustning är det i många fall roligare att köra på vinterväglag än det är på sommaren, vätan är dock det som är svårast att skydda dig mot. Spolar man sedan bara av hojen efter de tillfällen man kört i salt så klarar grejorna sig, det saltas ändå bara runt nollan.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin