Min mor var sjukskriven första halvan av förra årtiondet. Hon var fulltidssjukskriven i två, tre år men sen ville hon börja provjobba för att se hur mycket hon orkade. Men det gick inte. Antingen var hon sjuk eller så var hon inte det och gå direkt in på heltid vet jag att hon inte hade pallat. Efter valet 2006 fick hon helt plötsligt lov att arbeta deltid och vara sjukskriven deltid och testa hur mycket hon orkade jobba.
Om det var så innan så låter det knäppt och det har blivit en klar förbättring. Vill man försöka jobba så ska man få det, ifall läkaren "godkänner" det. Vissa vill mer än de kan och är läkaren säker på att det kan leda till en försämring så är det ju en dålig idé att ens försöka.
Grattis till att hon blev bättre!
Förhopningsvis lär du dig att ifrågasätta.
Socialdemokraterna har en enastående förmåga att komma med lättfattliga debattinlägg som låter ovedersägliga.
Betyder ofta något helt annat.
Exempelvis uttalade sig Mona om att hon ville skapa hundratusentals nya jobb om rödgröningarna vann valet.
Det betyder inte att de tänker göra det.
Bara att hon vill.
Det gör väl alla politiker oavsett läger från och till? Säger saker de vill, men inte är säkra på att de kan genomföra? Det kallas väl för visioner?
Tänk att jag som arbetstagare tjänar 1000kr/dag. 350kr av dessa pengar används till att betala skatt. Om skatten sänks så jag istället betalar 200kr i skatt så innebär det inte att jag har fått det bättre ekonomiskt på någon annans bekostad. Det innebär bara att jag har fått behålla en lite större del av det som jag själv har tjänat ihop och som redan är mitt.
Mina pengar är inte dina pengar !
En stadig ekonomi är inget man får utan något man som person skapar sig genom tex. arbete.
Låter jättebra för alla dem som inte kan arbeta, eller har ett arbete.
Och nej, det finns fortfarande inte oändligt många arbeten att söka.
Finns det mindre pengar i statskassan, till exempel genom en skattesänkning, så finns mindre kapital att omfördela = Du får det bättre på någon annans bekostnad genom skattesänkningen.
Dina pengar är dina pengar, förutom en liten del som är allas pengar.
Inget direktcitat. Blev kanske rörigt. Men låt mig klargöra då.
100 nya sjukpensionärer på fulltid varje dag.
40 nya sjukpensionärer på deltid varje dag.
Dessa siffror är beräknade på 7 dagars vecka.
Nu förstod till och jag vad du menade.
Jag kan inte säga om det är mycket eller lite. Självklart låter det mycket, men hur ser det ut idag och på vilka grunder sjukskrevs de? Hur stor andel av dem var "fusksjukskrivningar"?
Du röstar alltså rött för att det gynnar dig genom din familj och de runt omkring dig?
Vem är det som tänker på sig själv?
Jag röstar blått för sveriges bästa. Att jag är bekymrad för sveriges plats i världen. Skulle det drabba min pappa eller syster som båda är sjukskrivna / sjukpensionär (de röstar rött såklart) så är ju det synd men smällar man får ta.
Du verkar, tyvärr, ganska korttänkt och egoistisk och med det sagt, återigen tyvärr, ganska representativ för den röda väljarkåren.
Tack för ett gott skratt!
Jag kan ta fram många inlägg i den här tråden som påvisar egoistiskt tänkande från den blåa sidan.
Till och med det inlägget du skrev visar en viss egoism.
Egoister finns i alla färger och kulörer, inte bara i rött, men även i rött.