Hur kasst är Vista?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Köpte en sony vaio model: röd för några veckor sen som ju har windows vista förinstallerat.
Jag har inte andvänt den mkt än men man har fått höra från flera håll att jag bör byta till XP omgående.
Anledningarna jag har fått är: Vista är allmänt trögt, det buggar och det har problem med kompatibilitet samt att det hade blivit framröstat som årets sämsta mjukvaruprodukt av någon tidning..

.. Men Vista har väl ändå funnits ett tag nu så de flesta buggarna bör väl vara fixade? :confused:
Sen är inte jag en sån därn haxxor som ni kanske märker utan ska andvända denna främst till att surfa nätet, tjatta msn, spara bilder och videoklipp, ansluta diverse konstiga usbtillbehör såsom: mus, videokameror, mp3-spelare osv och på sin höjd spela ett fps spel nån gång ibland...

Får jag ha kvar Vista? :(

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Morsan har det på sin nya stationära dator och jag tycker att det fungerar bra. Det har väl varit vissa kompatibilitetsproblem, men i det stora hela så är jag positivt överraskad.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ha kvar Vista!

Har använt mitt ultimate sen i sommras utan några som hellst problem. Har inte fått blåskärm eller oväntade hängningar en enda gång.

Det är bara fuckos som klagar på Vista.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag gick över till Vista iom senaste datorköpet.

Ångrar inte att jag dumpat XP.
Vista fungerar bättre, krånglar mindre, säkrare, osv.

Enda jag irriterat mig på är att man ibland får fram lite rutor där man är tvungen att godkänna vissa åtgärder (flytta filer, osv.) Men det är ju priset för högre säkerhet. Dessutom så går det ju ta bort den funktionen ifall man vill.

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
SP1 till vista har släppts (engelsk version) så om ett tag lär den komma som uppdatering till "svenskt" Vista med.

SP1 skall tydligen innebära ganska märkbara förbättringar utav Vista.

Jag har kört med Vista ett tag nu och tycker det funkar alldeles utmärkt redan nu.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Ha kvar Vista!

Har använt mitt ultimate sen i sommras utan några som hellst problem. Har inte fått blåskärm eller oväntade hängningar en enda gång.

Det är bara fuckos som klagar på Vista.
Fucko kan du vara själv.

Har haft min Ultimate tre månader och hunnit med fler blåskärmar än jag gjort på fem år med XP. När den inte kraschar så super den bort mina mappade drivar, så att de ligger kvar i utforskaren som oanslutna, och de går inte att ta bort dem för då säger Vista att de inte finns, och jag kan inte göra om mappningen eftersom de finns. Enda lösningen är att starta om datorn, sedan kan man ta bort mappningen och skapa om den. Lysande.

Visst är det snyggt och så, men var det bara det jag var ute efter hade jag köpt en tavla, jag vill ha något jag kan jobba effektivt med.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Fucko kan du vara själv.

Har haft min Ultimate tre månader och hunnit med fler blåskärmar än jag gjort på fem år med XP. När den inte kraschar så super den bort mina mappade drivar, så att de ligger kvar i utforskaren som oanslutna, och de går inte att ta bort dem för då säger Vista att de inte finns, och jag kan inte göra om mappningen eftersom de finns. Enda lösningen är att starta om datorn, sedan kan man ta bort mappningen och skapa om den. Lysande.

Visst är det snyggt och så, men var det bara det jag var ute efter hade jag köpt en tavla, jag vill ha något jag kan jobba effektivt med.
Okejdå, jag är väl ett fucko då.

Men om det funkar som det ska, som på min dator, finns det inte mycket att klaga på.

Kör win 2000 tema..

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Okejdå, jag är väl ett fucko då.
Om det är ok med dig kan vi inte vara fuckon båda två, istället för att vi båda är det?

Men om det funkar som det ska, som på min dator, finns det inte mycket att klaga på.

Kör win 2000 tema..
Tror säkert att de kommer att få ordning på det, och då blir det nog bra, XP var ju också oanvändbart innan servicepack 2. De har ju tyvärr för vana att låta användarna testa bort de värsta buggarna istället för att göra det själva.

2000-tema rockar! :yoparty

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Om det är ok med dig kan vi inte vara fuckon båda två, istället för att vi båda är det?

Tror säkert att de kommer att få ordning på det, och då blir det nog bra, XP var ju också oanvändbart innan servicepack 2. De har ju tyvärr för vana att låta användarna testa bort de värsta buggarna istället för att göra det själva.

2000-tema rockar! :yoparty
:hihi

Men om det fungerar som det ska är det faktiskt ganska bra. Det enda jag har att anmärka på, som glad amatör, är att filöverföring via nätverket är fruktansvärt långsamt. Men det ska dom ju ha fixat i Sp1 så.

Håller med, just nu är Xp riktigt bra. Synd att det ska vara så svårt att få in på laptopen bara :gnissla

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alla talade om för mig att jag skulle köra XP..... så jag installerade Vista Ultimate X64. Fungerar hur bra som helst. Var lite trixigt med nån drivrutin, men det löste sig. Summa sumarum: inte mer problem än med XP om man har ett hyfsat uppdaterat system

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Kan bara hålla med övriga inlägg.

Kört Vista 64 i ett par månader och Vista 32 i något halvår innan dess. Inget problem alls.

Jo förresten, sånt där trådlöst bredband via usb till bärbar med Telia fungerade inte för något halvår sedan eftersom dom inte hade stöd för Vista. Men nu är det också fixat.

I övrigt har jag inte haft något problem alls med drivrutiner osv. Hade inga problem med XP heller men Vista känns fräshare plus att det har stöd för mina 8gb ram :yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kan bara hålla med övriga inlägg.

Kört Vista 64 i ett par månader och Vista 32 i något halvår innan dess. Inget problem alls.

Jo förresten, sånt där trådlöst bredband via usb till bärbar med Telia fungerade inte för något halvår sedan eftersom dom inte hade stöd för Vista. Men nu är det också fixat.

I övrigt har jag inte haft något problem alls med drivrutiner osv. Hade inga problem med XP heller men Vista känns fräshare plus att det har stöd för mina 8gb ram :yoparty

Ja jävlar. Man kanske skulle kosta på sig 4 GB till bara för sakens skull. Det är ju nästan gratis nu......

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
XP med SP3 är en dröm att köra jämfört med Vista. Bakom kulisserna i Vista märker jag att man bara har lagt på ett tjockt lager kosmetika - bakom allt finns gamla XP kvar, fast utan stöd för DX10. Extra säkerhet? Datorn är så säker man gör den, med eller utan Vista. Tycker man att Vista ser najs ut i kanterna finns det AeroGlass att installera på XP. Jag jämför det med Windows ME och Windows 98, nästintill lurendrejeri. Själv kör jag mer & mer Linux på mina burkar, Ati och Nvidia har skärpt till sig lite med skärmdrivarna. Kör t.o.m. "fakeraid" i både Linux och XP, dvs med dualboot på 2x36 Raptor raid-0 på två av mina burkar. Swoooosch! För mig finns det ingen anledning att köra Vista, än iaf.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
första installationen av vista fick jag inte nätverket att funka på, den tappade anslutningen hela tiden, men när jag installerade det igen efter några månader så funkade det erfekt, har suttit med det i nån dryg månad och är nöjd.

är väl lite smågrejer som stör bara, tex att sök funktionen inte hittar ett skit som jag söker efter, lite jobbigt när man ska markera grejer i utforskaren etc.
men jag gillar den nya startmenyn, sökfältet där är guld när man väl börjat använda det, bara skriva vilket prog man vill ha å trycka enter

så det har både för å nackdelar, men RAM är billigt så det är inte ett alternativ för att inte ha det

edit: tragglade mig igenom denna också
Beginners Guides: 99 Windows Vista Performance Tips and Tweaks
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2238

MikkE

Guest
Jag har iaf inga som helst problem med Vista, funkar fint. Dock är det ganska irriterande att det ska vara lite överbeskydande med tillåtelser när men t.ex. ska installera program mm.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Är inne på min tredje dator nu med Vista. Alla har fungerat klockrent och aldrig strulat.

Enda saken jag störde mig på var att drivrutinen till min Hp skrivare inte fungerade så bra i Vista, men tog typ en månad så kom en ny drivrutin, så nu fungerar även det prima.

Har man hyffsat fräsch dator så har man inte ont av att det tar lite RAM.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...