Hur kompetenta är stora adventure-hojar?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att de flesta sin kört hoj ett tag är överens om att kompetensen sitter i föraren och inte i hojen. :)

Men kul att se att det sällan är hojen som begränsar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Pol Tarres drar runt teneren 700:an rätt bra i skogen! ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har själv en Tenere 700, inte den största adventurehojen.
Men, den har en grym motor, fantastisk fjädring, bra bromsar och är otroligt kompetent "out of the box"!
Jag har hittils under mina år med den aldrig upplevt någon som helst begränsning.....eller....jo....föraren är flaskhalsen :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle tro att man uppgraderar fjädringen på alla för att köra på det viset, annars blir det trasig hoj ganska fort. Möjligen med undantag av KTM-en då. :)

Jag orkade inte titta på hela men några såg ut att ha väldigt mjuk fjädring som slog igenom hårt och någon såg ut styv men dåligt dämpad, tror det var Yamahan. Så kanske andra fjädrar på den.
Just bara KTM jag såg där fjädringen verkligen jobbade som den skulle.

Jag kan tänka mig att även KTM behöver styvare fjädrar för körning på den där nivån. Gubbarna som ska köper dem för att köra från Tyskland till Nordkap kanske inte uppskattar fjädrar som tillåter 20 meters hopp. Men byte av fjäder ser jag inte som en uppdatering utan mer bara som en justering.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Begränsningen på en Ävenyrshoj är ofta däcken. ( eller föraren)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Men klippet visar ju bara sånt som adventurehojar INTE är till för?

Är inte hela grejen med segmentet att man ska kunna åka bra/långt i stökig terräng? Enligt de trådar och berättelser jag har hört så får alla adventurehojar stryk på de riktiga äventyrsvägarna (road of bones etc) av lätta 400cc hojar som inte väger som en lätt lastbil.

I videon har ju heller ingen av hojarna packväskor vilket väl mer är regel än undantag? Jag vill se dom göra samma stunts med tre packväskor, tankbag och tält...
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Som denna, en överlastad tenere med kassa däck, kanske lite oerfaren förare och rejäla surhål på andra sidan Östersjön


Skickat från min SM-G780G via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hela grejen med Adventurehojar går nog snarare ut på att man skall kunna åka med packning och passagerare från A till B nästan oavsett var A eller B ligger någonstans.

"Terräng" är för det första olagligt att köra i på de flesta ställen, och där det är tillåtet kör man inte med packning och passagerare...

Äventyret ligger i att upptäcka nya platser bortom allfarvägarna, inte i att "köra terräng".
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
116967656_10223924289804923_350005117437336748_o.jpgHar aldrig förstått grejen med hårda lådor om man ska utanför asfalten. Mjuka känns mer följsamma. Går att rulla på bra utanför asfalten med min setup. Men tycker inte GSen är någon rolig hoj för riktigt grusbus. För stor och tung, och för dålig fjädring för min smak. Men är en bra touring och allroundhoj.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tycker att både hårt och mjukt har sina fördelar, ungefär som tacoskalen en fredagkväll.
Fördelen med hårda väskor är att jag känner mite säkrare när jag lämnar hojen på en färja eller parkering, tycker att stöldrisken känns mindre.
Sedan kan man naturligvis behöva laga dom om man skulle råka ut för en rejäl, marksyning, men en hel del tål dom i alla fall.
Första hojen jag har hårda lådor på, men trivs faktiskt riktigt bra med dom.

Ödehus_resize.jpg
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top