Hur kopplar jag förbi mitt tändningslås?

Status
Ej öppen för fler svar.

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Mitt tändningslås är utslitet, och jag misstänker att det glappar så att det "stänger tändningen" ibland.

Är det nån här som vet hur jag gör. Alltså vilka kablar som skall ihop, eller ej?

Det är en Yamaha DT125R -90

Tror knappast någon kommer berätta hur du ska göra för att tjuvkoppla en hoj här.. Men ett elschema är alltid bra att ha..

du kan köpa universial lås till den på bla lelles,typ 300 kr,det är jobbigt att parkera ett redan tjuvkopplat fordon eller hur.
du sätter troligen inte nycklarna i dörren hemma innan du går till jobbet....

Åk in till närmaste Yamahaåterförsäljare. Dom hjälper dig utan problem såtillvida att den givetvis inte är stulen eller dyl men så dum är du förhoppningsvis inte.

Jag vet att det finns utbytes för runt 300kr. Men det faktum att man kan starta med en glasspinne stör mig ej, har styrlås och kedjelås. Men om ingen vet, eller om ni anser att detta är "farliga uppgifter" så kan jag inget göra...

Hjälp killen någon. Fan måste ju inte vara stulen bara för att tändningslåset är dåligt. Jävla förebyggande Moralkärringar.:tummenupp

Jag vet att det finns utbytes för runt 300kr. Men det faktum att man kan starta med en glasspinne stör mig ej, har styrlås och kedjelås. Men om ingen vet, eller om ni anser att detta är "farliga uppgifter" så kan jag inget göra...

Hmmm.
Så du tycker att det är bättre att ha ihopkopplade kablar vid tändningslåset än att det går att starta den med en glasspinne vilket ingen vet föräns dom har testat? :va

Styr man till höger så är kopplingshandtaget längre fram än tändningslåset, då har man kopplat förbi tändningen.

:tomten

Hmmm.
Så du tycker att det är bättre att ha ihopkopplade kablar vid tändningslåset än att det går att starta den med en glasspinne vilket ingen vet föräns dom har testat? :va

Naturligtvis så kommer jag ej ha en massa synliga kablar vid tändningslåset.
Detta är en tillfällig lösning. För om problemen upphör när jag kopplat ur/förbi tändningslåset så vet jag att det är tändningslåset det är fel på!

Och jag har fått ett pm med ett förslag, men killen var inte helt säker att det funkade på min, så mer tips tas tacksamt emot.

allså är det nån skillnad mellan täningslås på dt 50 och 125an? för när man gick i småskolan så hade en polare sin dt ståëndes hemma på tomten (landsbo..) och den gick jag ut ibland och "lånade".. tror det tog mig 15 sec att nypa igång den.

Hej.
Lånar tråden. Dock så är detta till en Yamaha R1 av årgång 1999.
Mina barn har tappat bort min nyckel så nu står jag med Yamaha med Styrlåset i och ingen nyckel till tanklocket.
Dock så hade jag reservnyckel till kedjan och hänglåset.
Nu är min fundering på om jag ska slå en skruvmejsel i låset och bryta upp det.
Nu till frågan. Om jag köper ett tändningslås som ej är till en Yamaha R1 utan ett universal, är detta svårt att koppla in? Jag har pratat med Lelles och dom sa ett nytt tändningslås 3895 kr och tanklocket 389 kr, Det är inte en Yamaha R1 1999 knappt värd juh. Vill inte lägga dom pengarna på en hoj för 15000 kr!

MVH Andreas

Hej.
Lånar tråden. Dock så är detta till en Yamaha R1 av årgång 1999.
Mina barn har tappat bort min nyckel så nu står jag med Yamaha med Styrlåset i och ingen nyckel till tanklocket.
Dock så hade jag reservnyckel till kedjan och hänglåset.
Nu är min fundering på om jag ska slå en skruvmejsel i låset och bryta upp det.
Nu till frågan. Om jag köper ett tändningslås som ej är till en Yamaha R1 utan ett universal, är detta svårt att koppla in? Jag har pratat med Lelles och dom sa ett nytt tändningslås 3895 kr och tanklocket 389 kr, Det är inte en Yamaha R1 1999 knappt värd juh. Vill inte lägga dom pengarna på en hoj för 15000 kr!

MVH Andreas
Skroten?

Skapligt trådlyft f.ö.. Från 2007. Måste vara veckans bästa?

Varför inte? Jag tycker trådlyft är betydligt bättre än att starta nya trådar om samma ämne.

Jag har till stora delar tröttnat på att ge info i tex teknikforumet just för att samma frågor dyker ändå bara dyker upp igen i nya trådar. Påpekar man att svaret redan finns i andra trådar så är man otrevlig och blir raderad av moderator.

Tråd låst.
Även om den nyreggade trådlyftaren har rent mjöl i påsen, så vill jag inte att SH exponerar instruktioner för hur man tjuvkopplar om än gamla sporthojar. De stjäls trots allt i stor omfattning för joyrides i hooden.

Till 2T-man så kan jag känna likaledes, men så är de flesta forum. De som ställer frågor är inte sällan de som inte är så bra på att söka. Själv kan jag inte påminna mig om att jag har tagit bort några av dina inlägg pga av det du säger.
Dock tar jag tex bort inlägg som är OT och i synnerhet om de lockar till OT-tjafs, ditt inlägg ovan är ett bra exempel på det.

Känner man till en äldre tråd som svarar på en ställd fråga, så är det bättre att länka till den tråden åt TS, då blir nämligen inlägget on topic. Orkar man inte göra det, ja då är det bättre att knäppa läpp och delta i en annan tråd.

/Jörgen

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning