Hur kraftig batterikabel behöver man?

sjohan

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Hej
Hämtade hojjen på verkstan häromdagen efter lite svetsningsjobb.. Han hade lagt märke till att jag hade väldigt klena kablar från mitt batteri och tyckte att jag borde byta dem. Så jag hade vägarna förbi biltema idag och köpte på mig kabel. Köpte som va 4mm2. Har funderat lite. Är det att överdriva? Räcker det inte med 2.5mm2

Ur 4mm2 står det att man kan plocka 26A gör man någonsin det på motorcykel? Eller räcker det med 2.5mm2 och dess 18A.

Någon elkunnig som vill svara?

Tacksam för hjälp.

/Johan

nja 4mm2 e nog ganska lagom. Sedan skall man inte riktigt räkna med de värdena som du räknar med. du kan dra bra mycket mer än 18A kosrta stunder ur 2,5mm2 kabel. men jag vet inte vad en startmotor på en hoj drar. vet dock att på en bil så drar de runt 100A. Man skall inte bli lurad av att ett batteri är på tex 55Ah samma batteri akn tex vara kapabelt att kuna leverera 180A. Vilket då skulle betyda att batteriet tömms på ca 10 minuter. men 4mm2 blir en ganska perfekt kabel för en hoj. Tror jag använda Mk6 kabel till min hoj som jag plockade ihop me det var bara vad jag hadde på lager.

När du kör med startmotorn går det nog åt tillräckligt med ström för att ha 6mm2. Klena kablar ger spänningsfall och det är ju onödigt.

Jaha.. Dom som sitter från förra ägaren är nog max 2.5.. Och slitna. Jag googlade ämnet och då nämndes det att 2.5 va lagom på någons hoj.. Men jag vet ju inte vad han hade. Men då kör jag nog på den 4mm2 som jag köpte idag. Det är en gammal suzuki gsx 400 från 84. Tror nog inte att den har så jättekraftig startmotor. Eller är det dumt? Ska jag byta till 6mm2?

Jaha.. Dom som sitter från förra ägaren är nog max 2.5.. Och slitna. Jag googlade ämnet och då nämndes det att 2.5 va lagom på någons hoj.. Men jag vet ju inte vad han hade. Men då kör jag nog på den 4mm2 som jag köpte idag. Det är en gammal suzuki gsx 400 från 84. Tror nog inte att den har så jättekraftig startmotor. Eller är det dumt? Ska jag byta till 6mm2?

mellan start motor och batteri annvänd 6kvmm men tänk på att även byta jordkabeln till 6kvmm

Jag har börjat byta nu. Pluskablarna va inga konstigheter men jag blir lite förvirrad med minuskabeln. Den är kapad och skarvad flera gånger.. Men det som är riktigt konstigt är att den delen av kabeln som är bultad fast i motorn (antar att det är till startmotorn) har kabel som är ca 15mm2 tjock närmast motorn.. Är det orginal? Bör jag skaffa ny så kraftig kabel eller kan jag byta ut hela mot min nyinskaffade 6mm2 kabel som vi snackade om innan i tråden. Det som sitter nu är ca 15mm2 direkt vid motorn, sen är den skarvad med kabelsko till typ 6mm2 och längst närmast har någon lött på typ 4mm2 kabel. Antar att det va för att det batteriet som satt i hade polerna annorlunda mot orginalbatteriet.. (Jag har bytt till ett riktigt batteri igen) Kan jag byta hela kabeln mot 6mm2? Eller ska jag köpa 16mm2?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick