Hur kul är det att köra mc? EGENTLIGEN?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tror som cawaspien. Att din hjärna är full med massa annat. Vad det nu må vara, och kanske känner du inte så här bara för mc-n. Utan allmänt. Hjärnan är lite som processor i datorn. Ju mer saker den har att arbeta med ju trögare blir den. Går man runt med saker ogjort/eller osagt ligger det o tar ifrån en konstant. Man e liksom inte på hugget. Säkert olika från perdon till person. Så är det iallafall för mig

Instämmer till fullo!

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ja, jag skulle lätt välja köra hoj alla dagar i veckan även om jag fick banga olika brudar alla dagar i veckan för jag har så jävla tråkigt varje gång när jag knullar så låter jag tjejen sköta det.:)

Jag tror faktiskt allt beror på vägar som du kör,hojval & kamratskapet, precis som de flesta nämner här i trådet! Att köra samma jävla vägsträcka varje dag gör att man tappar nog tillslut insprationen och lusten att köra hoj.:(

Så för min del måste jag åka bort en bra byt. Då blir det helst plötsligt en ny värld med nya vägar och det gör att hojköringen blir ännu roligare.:tummenupp

Hojvalet ja, det märkte jag direkt när jag skaffade Vtr Firestormen för helt plötsligt blev det också roligare köra de tråkiga vägsträckorna som jag har kört tidigare med min gamla hoj!:yoparty

En av anledningen till köra hoj är ju kamratskapet så utan tvekan det är också en bidragande orsak, så en hojpolare hade varit inte dumt.:)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hojval ?
Man har väl flera hojar?
Då man kan välja den som är minst olämplig för dagen.:tummenupp
Har man otur så har man en enduro med dubbdäck, då måste man åka på vintern även om det är jättemycket snö :huvet

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hojval ?
Man har väl flera hojar?
Då man kan välja den som är minst olämplig för dagen.:tummenupp
Har man otur så har man en enduro med dubbdäck, då måste man åka på vintern även om det är jättemycket snö :huvet

Det skulle va gött att välja mellan flera olika hojar :) :tummenupp

Det är nåt som jag drömmer om men tyvärr har jag inte råd med det än :(

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag håller med till viss del. Det var kul första och kanske andra året att köra hoj, spännande med allt som är nytt. Sedan svalnade känslorna när man glider runt på landsväg, men man intalade sig själv att "kurviga småvägar, jävlar vad kul det är ändå!", fast det inte var så fantastiskt roligt. Gick en säsong till som inte var så upphetsande i sig själv, men jag bytte hoj ofta och höll igång det roliga på så vis.

Våren 2015 hörde jag från en kollega om att man kunde köra bana på sviestad för en billig peng, så jag åkte ut och provade det. DÅ förstod jag vad hojåkning handlade om! Det var fan roligt på riktigt! Det var ju så här det skulle kännas att köra hoj, och med ens var allt sug efter landsvägsåkning totalt bortblåst. Blev flera bandagar den här säsongen och körningen blir bara roligare och roligare för varje gång. Lyckades även med att vurpa men inte fan tog det udden av körningen. Istället bytte jag upp mig till snabb grupp för att komma "upp på hästen" igen den sista körningen för säsongen. Och i snabb grupp öppnades mina ögon än mer för hur hojkörning ska vara, fritt på bromsklossar omkring en, full fokus framåt och stå på järnet - FY FAN SÅ KUL! Så 2016 förlorar hojen nummerplåten och får racekåpor - och mitt hojintresse har aldrig varit större.

Sen köpte jag även en enduro nyligen för att ha något att göra utanför RR säsongen, första gången jag tog ut enduron i sand, lera och grus så upptäckte jag ännu en otrolig del av hojkörning - samma känsla som första gången på roadracingbana!

Efter dessa upplevelser är jag fullkomligt övertygad om att hojåkare som ägnar sina hojliv åt att kuska runt på landsväg och intala sig själva om hur underbart det är med slingriga småvägar inte har en jävla aning om vad som är roligt med en hoj. :arsele

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Inte lika kul som förr, kör väl 3-4ggr om året nuförtin, förr körde man nästan varje dag...

Ducatin lär man behålla för den är snygg, KTMen ska säljas, ska "bara" slänga ut den på blocket fast jag slipper helst den jävla sidan.

Om nån känner sig manad att köpa den så är jag helt ok med det, så jag slipper blocket.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har nästan bara kul , solskensförare , lite knix samt fick upp gumman bakpå i slutet av sommaren åxå (det var iofs kul , men på ett annat sätt , samt att Brutalen är väl kanske inte den mest skjutsvänligaste hojjen , lite väl lätt i fram vart den)

Nästa år blir det nog ny hoj igen , lite mindre busig .... men lär nog inte ha trist på den endå :)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Att åka sporthoj för mej är ju inget alternativ detta talade ni ju om i tråden VARFÖR KÖR SPORTHOJAR SÅ LÅNGSAMT?? så tyvärr är ju det eventuella nöjet borta och en HD eller annan typ av chromesläde Njaaaaa:brinnerup:brinnerup det tror jag inte visserligen är jag ju medelålders men fan inte död ännu.

ducati ligger mej jävligt varmt om hjärtat och kanske är det detta som är meningen att göra ett bål med allt japanskt skrot på gärdet och köpa en duce och helt plötsligt känna att livet kommer i kroppen igen:banana.

En 2cyl bigg bore måste ju vara dubbelt så roligt som en en cyl bigg bore:yoparty kan ju bara säja att jag njuter när jag hör en högvarvig twinn fara förbi på stora vägen,, FAN TA BIKES skit tykna försäljare annars hade redan en 1098 stått i garaget,, en 1098/1198 är ju så sjukt små o hanterliga gämfört med det mesta i större hojar.

Jag har en sån där 2x550cc, bara att glida i typ 70-100 på rätt växel så bankar den hela tiden, som en kåt slagborr med dåligt batteri :yoparty. Jämför det med en radfyra som låter wiiiiiiii :död

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Personligen tycker jag att det är otroligt roligt att resa med hoj, både kortare turer över helgen och längre turer.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Med all respekt Gearbox...
En riktig biker startar inte en sån här tråd.

:D Faktum är min vän, att jag aldrig gillat ordet biker, jag får associationer till stora, skäggiga män med ölmage och västar med massa krafs på. Men en sak kan jag ge dig, hälsar du på mig och jag plockar undan skinnstället, hjälmen med handskarna, mc-stövlarna och ryggskyddet från hallen finns det inte ett spår av att det bor en hängiven motor-cyklist i min lägenhet. Du hittar inte ett foto eller affischer med mc-motiv. Den tiden är förbi. Du hittar inte en digitalbox späckad med Viasat Motor, fast jag saknar MotoGP. Du kommer inte ens hitta en enda mc-tidning skräpandes nånstans. Allt det där är passé.

Jag känner inget behov att vara en mc-typ dygnet runt året om. Min motorcykel är bara ett redskap jag absolut inte kan leva utan. Ett verktyg för att uppnå det jag gillar bäst och självklart får mig att må bra och precis som du, är jag väl livrädd att upptäcka en dag att jag innerst inne inte tycker att det är lika kul längre. Jag är inte där än trots mitt inlägg. Du om någon känner väl mig och vet att jag emellanåt gillar "att röra om i grytan", exakt som du själv gör ibland.

Eftersom jag har citerat just dig så har jag uppenbarligen tagit åt mig och det roar mig oerhört. Jag skulle kunna försöka förklara hur mkt mc-körning betyder för mig men det skulle ta för mycket plats, istället skall jag nämna en liten anekdot: Är på väg till Sthlm och kör från Jönköping på Vätterns högra sida, gillar den sträckan. Vädret är suveränt, det är sommar, tempraturen perfekt och det är sent på dagen så det är ovanligt lite trafik. Är på strålande humör och håller bra tempo. Kommer ikapp en Goldwing och jag saktar ner lite och lägger mig jämte i ytterfilen. Farten pendlar mellan 180-190 km/h och vi ligger bredvid varandra i några kilometer. Vad jag ser förundrar mig. Han sitter helt oberörd i sin soffa med stereon på högsta volym med ett flin på läpparna. Medan jag ligger i min fosterställning och med lätt värk i armbågar och rygg som vanligt. Vill jag byta? Är det vi som har haft fel hela tiden? Aldrig i livet, i min värld skall det göra ont att köra motorcykel, så har det alltid varit. Det finns en massa grenar av mc-ägandet. Jag dömer inte ut någon av dom men dom flesta som hänger här, hör och häpna, ser jag mer som idrottsmän och kvinnor än bikers.

Japp, inlägget är tydligen postat 04:43. Har inte ni dagar ni stiger upp innan ni går och lägger er? Jag har 4 datorer och alla är kass men på natten funkar en lite bättre. Självklart har jag en liten mikroskopisk minikris Ankan1, det har jag varje år efter säsongen tar slut.
Jag måste bara tillägga att är sjukt imponerad över era slutsatser och tips, tack alla men jag har provat Ducati, vacker som ett konstverk med fantastiskt ljud men det är inte min Ninja som är problemet, det är pajasen som sitter på. Vägval är heller inget problem, har också turen att bo strategiskt schysst med massor av rätta vägar.

Tills slut så råkade min fru läsa mitt inlägg och efter hennes kommentar bekräftade väl vad Old Badger redan listat ut, klart jag börjar bli gammal och jag hatar det, hur i helvete gick det till? Hennes enda ord var "Du får väl köpa dig en customhoj som alla andra gamla gubbar" Ironi som jag inte ens kommer i närheten av :hej :hej

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag bytte ner mig till en liten custom hoj i somras. Bästa jag gjort på länge. Nu behöver det inte längre gå speciellt fort för att man ska vara livrädd. Ordningen är återställd

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Oavsett om Gearbox startade tråden för att han var körtrött eller bara för att provocera.... så är det rätt kul att köra hoj, faktiskt! :)

Nästan oavsett säsong.

När jag körde hem idag så dag regnade det bara lite... ;)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Kolla här då, va fan köp en Ducce! Nu blev jag själv fanatiker, vintern är på G! :gnissla

https://www.youtube.com/watch?v=nOUCayrNMnI

Ska bli 15 grader om ett par dagar, då får man väl rulla ut hojen på en runda så man inte blir helt galen. Sist jag rullade ut hojen låg en civilare i röven på mig ett par mil och var jobbig.

Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
:D Faktum är min vän, att jag aldrig gillat ordet biker, jag får associationer till stora, skäggiga män med ölmage och västar med massa krafs på. Men en sak kan jag ge dig, hälsar du på mig och jag plockar undan skinnstället, hjälmen med handskarna, mc-stövlarna och ryggskyddet från hallen finns det inte ett spår av att det bor en hängiven motor-cyklist i min lägenhet. Du hittar inte ett foto eller affischer med mc-motiv. Den tiden är förbi. Du hittar inte en digitalbox späckad med Viasat Motor, fast jag saknar MotoGP. Du kommer inte ens hitta en enda mc-tidning skräpandes nånstans. Allt det där är passé.

Jag känner inget behov att vara en mc-typ dygnet runt året om. Min motorcykel är bara ett redskap jag absolut inte kan leva utan. Ett verktyg för att uppnå det jag gillar bäst och självklart får mig att må bra och precis som du, är jag väl livrädd att upptäcka en dag att jag innerst inne inte tycker att det är lika kul längre. Jag är inte där än trots mitt inlägg. Du om någon känner väl mig och vet att jag emellanåt gillar "att röra om i grytan", exakt som du själv gör ibland.

Eftersom jag har citerat just dig så har jag uppenbarligen tagit åt mig och det roar mig oerhört. Jag skulle kunna försöka förklara hur mkt mc-körning betyder för mig men det skulle ta för mycket plats, istället skall jag nämna en liten anekdot: Är på väg till Sthlm och kör från Jönköping på Vätterns högra sida, gillar den sträckan. Vädret är suveränt, det är sommar, tempraturen perfekt och det är sent på dagen så det är ovanligt lite trafik. Är på strålande humör och håller bra tempo. Kommer ikapp en Goldwing och jag saktar ner lite och lägger mig jämte i ytterfilen. Farten pendlar mellan 180-190 km/h och vi ligger bredvid varandra i några kilometer. Vad jag ser förundrar mig. Han sitter helt oberörd i sin soffa med stereon på högsta volym med ett flin på läpparna. Medan jag ligger i min fosterställning och med lätt värk i armbågar och rygg som vanligt. Vill jag byta? Är det vi som har haft fel hela tiden? Aldrig i livet, i min värld skall det göra ont att köra motorcykel, så har det alltid varit. Det finns en massa grenar av mc-ägandet. Jag dömer inte ut någon av dom men dom flesta som hänger här, hör och häpna, ser jag mer som idrottsmän och kvinnor än bikers.

Japp, inlägget är tydligen postat 04:43. Har inte ni dagar ni stiger upp innan ni går och lägger er? Jag har 4 datorer och alla är kass men på natten funkar en lite bättre. Självklart har jag en liten mikroskopisk minikris Ankan1, det har jag varje år efter säsongen tar slut.
Jag måste bara tillägga att är sjukt imponerad över era slutsatser och tips, tack alla men jag har provat Ducati, vacker som ett konstverk med fantastiskt ljud men det är inte min Ninja som är problemet, det är pajasen som sitter på. Vägval är heller inget problem, har också turen att bo strategiskt schysst med massor av rätta vägar.

Tills slut så råkade min fru läsa mitt inlägg och efter hennes kommentar bekräftade väl vad Old Badger redan listat ut, klart jag börjar bli gammal och jag hatar det, hur i helvete gick det till? Hennes enda ord var "Du får väl köpa dig en customhoj som alla andra gamla gubbar" Ironi som jag inte ens kommer i närheten av :hej :hej

Hur svarar man på ett sådant inlägg?
Jag känner mig ägd! :tummenupp:Bugar

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Hade samma känslor/tankar som dig. Så jag sålde skiten och köpte Enduro ist. Mycket roligare. Och så kan man åka året runt. :tummenupp

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag köpte en porsch Boxster, riktigt kul. Även en 150 cc scooter inhandlades för pendling till jobbet. Så nu är det inte lika ofta man kör hoj men lite mer kul när man väl gör det. Som vissa redan sagt så gäller det att i te ha huvudet fyllt av måsten och andra problem. Då är inget kul!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC