Hur länge orkar man ha slipon?

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Är det åldern eller är det bara jag? Jag har haft originalsystem på hojen hela tiden, men blev för ett tag sen sugen på att bullra lite så jag köpte ett Jardine slipon. Skönt ljud och inte så där jättehögt. Nu har jag åkt i en vecka och börjar bli less. Saknar den nästan ljudlösa gången med originalsystemet, så nu har jag bestämt att i morgon på jobbet åker det på igen. Känns lite som jag kastade bort pengar, men nu har jag testat i alla fall. Frågan är om jag ska spara sliponet eller sälja iväg det...jag kan ju bli sugen nästa säsong.. Ni som åker med öppnare system, hur motiverar ni det? Hojen går ju inte bättre, det bara låter. Jag tycker det är skönt att kunna smyga omkring på landet eller i villaområden utan att någon retar upp sig.
Börjar jag bli för gammal?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
det skall höras att man kommer...smyga omkring på landet är ju mindre skoj när en bonde i traktor missar att man kommer

Jag kör med proppar så ljudnivån stör mig inte...men jag hade kört utan proppar om jag inte blivit döv av vindbruset allt för att höra hojjen underbara ljud.

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Ja, du är ju 50 år enligt din profil, så visst är du gammal. Skämt åsido, kan förstå hur du resonerar. När jag körde hoj med originalblås så tyckte jag att den lät mesigt. Min andra hoj hade slip-on och det var ju betydligt roligare att lyssna på den. Men man känner sig som en marodör när man kommer in i t.ex. just villaområden. Då får man hålla varvtalet lågt för att inte göra folk ilskna känns det som. Men det tycker jag man kan offra för det underbara ljudet när man drar på på ödsliga landsvägar :) Sälj ditt slip-on, gubbe. Köp bensin för pengarna istället.

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Hängde på mitt originalsystem i morse för att jämföra motorgången. Riktigt skönt utan bullret! Men jag börjar ju också blir gammal. Dock gör det ganska stor skillnad i mellanregistret på min hoj så bullret tänker jag stå ut med,

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Ljudet är en stor del... Finns inge tråkigare än orginal symaskins system. Som sagt de ska höras att man kommer

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
lite effektskilnad kan det väl ge enligt vissa..

Men jag har mitt för att folk tror att en F1 kommer farandes på vägarna.. Och då slipper man fotgängare :p

Nummer två är att man kan sitta och lyssna på det hela vägen till tyskland och fortfarande vara kåt på ljudet när man är framme :D

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Jag kan på sätt och vis hålla med dig, har dock aldrig kört med originalsystem på min hoj. Jag fick samma "gubbsjuka" med min bil, som från att alltid ha haft fullflödesdämpare och rör i dimension större så insåg jag det sköna med att ha en bil som inte låter som en magsjuk elefant.

Vad gäller hoj så är dock läget lite annorlunda, eftersom man sällan kör nattetid. Men visst kan jag känna mig lite dum när jag glider omkring sent på kvällarna och väsnas, dessutom är det ju svårt att hålla igen på gasen och det låter ju dessutom mer bakom än vad det gör för dig som kör, så man stör rätt rejält när man drar på (tro mig, jag vet, jag bor precis vid en hårt trafikerad krosning och en rondell. Folk tar ingen hänsyn alls, varken volvo-raggare, customåkare eller sporthojsraketer.)

Tyvärr så är det inte allmänt accepterat att köra med originaldämpare, för då är man en tönt. Jag menar, VEM klarar sig utan de 3 hk som hojen ger vid 13 000 rpm när man har en slipon?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Peterlan skrev:
2391576 Är det åldern eller är det bara jag? Jag har haft originalsystem på hojen hela tiden, men blev för ett tag sen sugen på att bullra lite så jag köpte ett Jardine slipon. Skönt ljud och inte så där /snip/
Börjar jag bli för gammal?

Man får andra värderingar med tiden - känner likadant själv.

MrRoos skrev:
2391589 det skall höras att man kommer...smyga omkring på landet är ju mindre skoj när en bonde i traktor missar att man kommer/snip/.

Jag är helt säker på att han inte hör dig ändå. Det enda du gör är att reta upp folk som bor längs vägen.

Fast sporthojjar låter inte så mycket - speciellt inte de som har avgasventil typ EXUP.
Franshojjar med raka rör låter däremot extremt mycket och jag kan själv bli fly förbannad på dessa gubbar som står och tom-gasar bara för att de gillar ljudet...

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Min hoj låter som en dammsugare med originalburk och den går sämre. Basta! I bilen däremot uppskattar jag att åka till jobb med behaglig ljudnivå.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
jayjay skrev:
2391670
Tyvärr så är det inte allmänt accepterat att köra med originaldämpare, för då är man en tönt. Jag menar, VEM klarar sig utan de 3 hk som hojen ger vid 13 000 rpm när man har en slipon?
Förstår man inte att det är ljudet och inte effekten, då kommer man aldrig att förstå och borde stänga matluckan :tummenupp

Sen måste man ju ha slip-on om man ska höra hojen i inspirerad fart :tomten

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
klart det ska låta! ljudet e ju halva grejen med hoj! låter såååå underbart!:D
Bilen ska dock vara tyst!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Loud pipes saves lives? Njae, kanske inte.

För mig har jag helst ett avgas som låter "lagom" tills man når det röda. Då får det gärna yla som en F1-bil. Men de kan vara skönt att kunna köra i stealth mode ibland.

Men jag håller med om att gubbarna på läderbojsänkena som låter som fiskebåtar är bara f ö r jobbiga. fy fan

Fraz

Varå då, då é la re så!..
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
Blå/Gul HUSA liten Svart min kina
Jag satte på ett exil titanium på min gsxr o jag tycker inte att den lät mer på låg mellan registret men lite mer på högvarv (8 -12000rpm)
Jag vet inte men e de så att min hoj låter mycket standard eller e exil ett "tyst" slipon?
Kan faktiskt va rätt skönt att slippa höra ett konstant högt ljud när man ligger o transport kör.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Fraz skrev:
2391797 Jag satte på ett exil titanium på min gsxr o jag tycker inte att den lät mer på låg mellan registret men lite mer på högvarv (8 -12000rpm)
Jag vet inte men e de så att min hoj låter mycket standard eller e exil ett "tyst" slipon?
Kan faktiskt va rätt skönt att slippa höra ett konstant högt ljud när man ligger o transport kör.
Gissar att ditt är ganska tyst, körde med en kille med en fzr600 med V&H slipon igår,
blev förvånad över hur tyst det är.

Men det är bara för mitt Micron bullrar och låter härligt som fan ;):arsele

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
kan man köra med orginalsystemet? :va Trodde att det enbart var till för att få skiten igenom något EU-tramskrav....

Fraz

Varå då, då é la re så!..
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
Blå/Gul HUSA liten Svart min kina
Oddjob skrev:
2391814 Gissar att ditt är ganska tyst, körde med en kille med en fzr600 med V&H slipon igår,

Ja det e nog så. jag hade ju Micron på min GSX-R 1100 -91 kom jag på nu, o den lät jävligt rått o gött!:yoparty

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Glöm inte att man ofta bränner upp ullen efter några 1000 mil och då låter det ju mer ihåligt och inte alls lika kul längre. Kanske har det hänt något och ulle in dämparen gått tidigare än normalt?

Annars håller jag med om att det finns situationer då man skulle vilja kunna vara riktigt tyst: När jag hade gathoj på inner gården mellan 7-8 våningshus så var det lite pinsamt att stå och varmköra på morgonen .... :rolleyes:

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Oddjob skrev:
2391814 Gissar att ditt är ganska tyst, körde med en kille med en fzr600 med V&H slipon igår,

Gissar att du menar min hoj. Japp, det är rätt så tyst, men sen så går den igenom besiktningen med slipon:et på! :banana

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln