Hur lågt får en helikopter flyga?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag antar att det har att göra med vem som flyger den, och naturligtvis måste den flyga ganska lågt när den ska landa :rolleyes:
Men jag syftar på när den framförs i hög hastighet rakt fram.

Anledningen till att jag frågar är för att både idag och igår så har samma helikopter passerat ovanför villaområdet där jag bor på ca 30 meters höjd i jävligt hög hastighet och den är ju såpass lågt så att man kan läsa registreringsnumret men den flyger så fort att man inte med.
Och vad är anledningen till att dåna fram så fort klockan 07.40 lördag/söndagmorgon?

Inte polis/militär/ambulans utan en blå helikopter utan reklam, bara ett nummer på bakre delen.
Jag bor förvisso nära en militäranläggning där många höjdare, bland annat ÖB, anländer med helikopter titt som tätt men då brukar det vara stora militärhelikoptrar och dessutom brukar de aldrig flyga över villaområdena, vilket känns ganska logiskt om något skulle inträffa.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Både buller och säkerhet borde göra det förbjudet att flyga så, bland annat finns följande regel


TSFS 2010:145
2 kap. Allmänt
[...]
Lägsta tillåtna flyghöjd
2 § Ett luftfartyg får inte framföras över ett tätbebyggt område eller över
en större folksamling på lägre flyghöjd än att det i händelse av nöd kan
landa utan onödig fara för person eller egendom på marken.
Första stycket gäller inte när det är nödvändigt för start eller landning
eller när vederbörande myndighet lämnat särskilt tillstånd.
9
Vederbörande myndighet inom svenskt område är Transportstyrelsen


Läger motorn av så behöver man mer än 30 meters höjd för att hitta lämpligt fält och autogyra ner dit säkert.

Lyckas du läsa regnummer så tror jag faktiskt det går utmärkt att klaga hos lämplig myndighet. Har man inte regnummer så borde det ändå finnas registrerat vilken farkost som framfördes i ert område vid aktuell tid, även om det kräver lite mer grävande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Alltså, den FÅR ju landa. :fakta

Nähä? :D

Tro mig, den skulle INTE landa med tanke på att den lätt flög över 100km/h, säkerligen uppåt en 150km/h igår åtminstone. Det kändes väldigt olustigt med en helikopter i den hastigheten så lågt över hustaken och då är inte jag den som brukar bry mig nämnvärt.
Fast värre var det för två år sedan när några stridspiloter fann nöjet i att hålla nästintill överljushastighet ca 100 meter över vår sommarstuga, jag kan lova att man höll på att skita ner sig när vi satt och fikade i trädgården då.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det händer här där jag bor ibland också, tror det är vattenfall som inspekterar elledningarna som går genom skogen några meter bakom huset.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag bor centralt så det lär inte vara fallet. Dessutom flög den på exakt samma position två dagar i rad, lite märkligt. Någon rik snubbe som pendlar till jobbet kanske :va
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Man använder ofta helikoptrar för snöröjning, inspektera kraftledningar, skogsröjning. Hängde det någon pryl under helikoptern? :D
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Nu måste vi tänka utanför lådan:Helikoptern tror jag flög på rätt höjd,är helt enkelt som så att ert villakvarter ligger för högt.Finns oxå en enkel lösning:bara gräva en stor grop å putta ner husen i rätt höjd.Busenkelt :yoparty
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Lägsta tillåtna höjd är 500 fot. Över tätbebyggt område gäller 1000 fot. Vill man flyga lägre än 500 fot så behöver man ett lågflygtillstånd.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Ligger det vid militären så har de ju stenkoll på vilka som flyger där. Är det däremot på andra ställen flyger de i okontrollerad luftrum å de kan ju vara jä?#~igt farlig då bland annat UV-flygare sällan har flygradio och kan ploppa upp var som hellst helt oannonserat och flyga högervarv vid landning mm. utan skrupler..

Så mitt tips är att klaga på flottiljen eller tom till luftfarsverket..flottiljen vet EXAKT vilken helekopter du menar.. Det kan ju vara så lätt som att några fältflygare busartill det lite innan muck eller liknande...
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
När jag flög segelflyg fick vi inte flyga lägre än 300m förutom vid start och landning. detta gäller troligtvis all luftfart.
annat är det ju om det tex är kontroller av högspänningsledningar etc, då flyger helikoptrarna på väldigt låg höjd.
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Ligger det vid militären så har de ju stenkoll på vilka som flyger där. Är det däremot på andra ställen flyger de i okontrollerad luftrum å de kan ju vara jä?#~igt farlig då bland annat UV-flygare sällan har flygradio och kan ploppa upp var som hellst helt oannonserat och flyga högervarv vid landning mm. utan skrupler..

Så mitt tips är att klaga på flottiljen eller tom till luftfarsverket..flottiljen vet EXAKT vilken helekopter du menar.. Det kan ju vara så lätt som att några fältflygare busartill det lite innan muck eller liknande...

Satsa på luftfartsverket, inte Flottiljen (Flottilj i Arboga?????). Hkp var civilreg vad jag förstod. Flottiljen "äger" inte hela luftrummet. Runt banan delar man in luftrummer i bla CTR och TMA (http://www.lfv.se/sv/Tjanster/Flygh...etens-hos-LFV/Luftrum-Klassning-CTR-och-TMA-/).

PS Fältflygarbegreppet "dog ut" 1986..... DS
 
Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Sorry.. Läste inte var det va nånstans.. Sorry igen för fältflygare.. Nu lär det väl heter helekopterchufför/förare eller liknande..
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Lägsta tillåtna höjd är 500 fot. Över tätbebyggt område gäller 1000 fot. Vill man flyga lägre än 500 fot så behöver man ett lågflygtillstånd.

Precis så här är det faktiskt.
Och för enkelhet skull så är 500 fot ca 300 m.

Man kan dock undvika moln som ligger lågt genom att tillfälligt flyga lägre.
Så vad var det för väder när den passerade?

Men går det så försöker man undvika att flyga över tätbebyggt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Klart väder båda gångerna och jag hade inte reagerat vidare nämnvärt om han hade hållit sig på säg 200 meters höjd men det här var SJUKT lågt. Hur hög är en helikopter, max 3 meter? Jag avgjorde höjden med att den var ungefär på MAX 10ggr sin egen höjd över hustaken som i sig är ca 5 meter.

Ungefär 3km från mitt hur har vi ett skyddobjekt med tillhörande flygfält, försvaret äger området men det arrenderas ut till det civila numera tror jag. Men fortfarande så är det skyddsobjekt men däremot har de hävt förbudet mot att vistas på flygfältet som jag har förstått det. Där har jag blivit jagad många gånger av 3 lingon när man har busat med hojar och bilar.
Och 3km fast lite mer norrut så ligger ett av Sveriges "viktigaste" skyddsobjekt, försvarets huvudlager som är alldeles nybyggt. Det är där det brukar vara en del militär lufttrafik när höjdare ska dit eller om de ska hämta/lämna något via luften.

Nej, ingen kamera eller dylikt var monterat på denna helikopter, en vanlig enkel blå Bell typ. Imorgon är tjejen hemma och jag har bett henne ta ett kort när/om den dånar förbi igen vid samma tidpunkt.
Man hörde den ca 15-20 sekunder innan den passerade och det lär väl tyda på en hel del gaspådrag.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Precis så här är det faktiskt.
Och för enkelhet skull så är 500 fot ca 300 m.

Man kan dock undvika moln som ligger lågt genom att tillfälligt flyga lägre.
Så vad var det för väder när den passerade?

Men går det så försöker man undvika att flyga över tätbebyggt.

500 fot = 150 m?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top