Hur långt ska ryggskyddet vara ?

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Har haft ganska lång ryggskydd ett par år nu men köpt nytt ställ där byxorna är hyfsat tajta i midjan .
( NEJ jag har inte gått upp ! Snarare tvärt om . )
Frågan är , hur långt bör ryggskyddet vara . Ska det vara längs nästan hela ryggraden eller räcker det med den biten som är ovanför brallorna ?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Det finns väl lite olika modeller? Det finns väl dom som täcker ända ner till svanskotan, och dom som inte gör det?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det som är bekvämast är det som är säkrast (för annars kommer du inte använda det lika mycket)
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Ur egen erfarenhet känns det som om det i princip bara är området mellan skuldrorna och några kotor ner som kommer i kläm när man far runt på ryggen.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Ur egen erfarenhet känns det som om det i princip bara är området mellan skuldrorna och några kotor ner som kommer i kläm när man far runt på ryggen.

Låter bra , så då köper jag ett kortare ryggskydd och kan knäppa brallorna . Nice ! :banana
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Säkert skitbekvämt med ett litet lämpligt skydd som bara sitter ovanför brallerna å knappt märks, men skaffa för fan ett ryggskydd som täcker HELA ryggen!! å se till å använda det!! Har själv brutit ryggen en snabbis, dock ej på hojjen men ja vet hur jävla oskönt de är...kör själv med ett Dainese som går hela vägen från nacken ner över svanskotan, å ja..de blir lite trångt å knäppa brallorna:D
Låter kanske moraltant men hjälm å ryggskydd ska man inte spara in på, minns alldeles för väl dom 6 titanskruvarna å 3 mån på morfin :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Säkert skitbekvämt med ett litet lämpligt skydd som bara sitter ovanför brallerna å knappt märks, men skaffa för fan ett ryggskydd som täcker HELA ryggen!! å se till å använda det!! Har själv brutit ryggen en snabbis, dock ej på hojjen men ja vet hur jävla oskönt de är...kör själv med ett Dainese som går hela vägen från nacken ner över svanskotan, å ja..de blir lite trångt å knäppa brallorna:D
Låter kanske moraltant men hjälm å ryggskydd ska man inte spara in på, minns alldeles för väl dom 6 titanskruvarna å 3 mån på morfin :rolleyes:
Och då hade du ändå tur som slapp rullstol och vårdare resten av livet! Att ha ett ryggskydd som bara skyddar en del av ryggen är ju som att skippa integralhjälmen och köra med jethjälm istället :mattias
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Men är ryggskydden till för att ta emot en sådan stöt som knäcker en rygg?

De är ju oftast bara i plast?

Visst i låga farter och måttliga smällar hjälper det såklart men full fart in i en stolpe så knäcks det nog som en tandpetare.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men är ryggskydden till för att ta emot en sådan stöt som knäcker en rygg?

De är ju oftast bara i plast?

Visst i låga farter och måttliga smällar hjälper det såklart men full fart in i en stolpe så knäcks det nog som en tandpetare.

då behöver du ju inte ha hjälm heller för 200 blås med huvet före in i en betongvägg hjälper hjälmen inte ett smack ;)

behöver knappast flyga med ryggen före in i en stolpe för att paja några kotor om man inte har ryggskydd
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men är ryggskydden till för att ta emot en sådan stöt som knäcker en rygg?

De är ju oftast bara i plast?

Visst i låga farter och måttliga smällar hjälper det såklart men full fart in i en stolpe så knäcks det nog som en tandpetare.
Vitsen med ett ryggskydd är dels att absorbera krafterna, dels att fördela dom över en större yta och dels att skydda från penetration, och dom gör alltid nytta, oavsett hastighet. Sen att andra saker tar skada i högre hastigheter må vara hänt, men ryggen skyddas alltid bättre med än utan, så varför chansa?
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Är du riktigt rädd så ska du inte heller köpa helställ med så'n där puckel, den kan göra en hel del skada på ryggen och får en att slå kullerbytor om man glider baklänges i gräs, samtidigt som man bara märker av dess effekt på raksträckorna, ful är den också :smasha
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Behövs inte sååå fantastiska krafter för å knäcka en rygg, jag landade på ändan å vips så hade man en sk burstfraktur alltså kompression, kota L1 small rätt av, så de blev fram me både borrmaskin, mutterdragare å finaste skruvasken dom hade på Akademiska:tummenupp
En polare klotade för många år sedan, även han landade sittande vilket resulterade i att ett antal utskott på insidan ryggen rök, då ville läkarna se ryggskyddet han använde för med tanke på själva flygturen inkl landning borde inte resultatet blivit det som blev, även här användes ett heltäckande ryggskydd som var riktigt fixerat, typ väst lr rejäla "njurbälten"
Så mycket handlar nog om att sprida ut krafterna över stor yta som Hostic sa.
Men som sagt, en bombarrepa rätt ut i sherwoodskogen fixar nog inga skydd:3freak
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Är du riktigt rädd så ska du inte heller köpa helställ med så'n där puckel, den kan göra en hel del skada på ryggen och får en att slå kullerbytor om man glider baklänges i gräs, samtidigt som man bara märker av dess effekt på raksträckorna, ful är den också :smasha

Jag landade nog förhållandevis skönt på min puckel efter en highsider, så det kan säkert finnas både för- och nackdelar beroende på situation.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag vet ingenting om sanningshalten i förklaringen jag fick, men när jag provade ut ryggskydd på MC-varuhuset och frågade vad som händer om just svanskotan är oskyddad och får sig en smäll - jag ville nämligen ha ett kortare skydd - så fick jag svaret: invalidisering av benen. Propaganda eller inte så hickade jag i alla fall till en gång, funderade en halv sekund över alternativen och slog sen till på det svanskotetäckande skyddet. Dainese Air. Det sticker ut under jackan och en liten bit ner på byxan (tvådelat ställ), men det skiter jag gladeligen i!:) Kör dagligen och har dagligen på mig det, även till konsum. Jag tycker till och med att det är kul med full stridsmundering på. Men sådan är jag, och det är ju mitt eget val.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vitsen med ett ryggskydd är dels att absorbera krafterna, dels att fördela dom över en större yta och dels att skydda från penetration, och dom gör alltid nytta, oavsett hastighet. Sen att andra saker tar skada i högre hastigheter må vara hänt, men ryggen skyddas alltid bättre med än utan, så varför chansa?

Ja det är klart ju mer skydd desto bättre är det ju alltid. Även om det bara hjälper till viss del är det såklart nytta ändå.
Jag chansar aldrig. Har alltid mitt ryggskydd på mig även vid snowboardåkning och vid några tillfällen även på trampcykeln (vid lite tuffare downhill körning)

Jag vill ju dock inte att det ska sitta ner på röven så man inte kan sitta upp på hojen eller ta i hjälmen. Så jag har också tänkt på det här med längden. I princip valde jag en sådan längd att på hyfsat platt mark kommer ryggskyddet och hjälmen ta i marken innan nacken når ner.
Svanskotan är nog inte skyddad om jag skulle landa sittande och det finns ju ett mellanrum mellan ryggskydd och hjälm.
Helt enkelt är det en kompromiss mellan skydd och möjligheten att åka bekvämt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Krascha med ett långt ryggskydd eller inte krascha med ett kortare ryggskydd. Jag väljer att inte krascha.
Köpte ursprungligen Biltemas längsta/största L2 ryggskydd enligt idén ju större desto bättre.
Men eftersom skyddet tryckte upp min jacka när jag satt på hojen och pressade upp hjälmen baktill så hjälmen tippade ner framtill mot ögonen så blev sikten begränsad. Kunde se ca 40 meter framför hojen.
Nu har jag ett ryggskydd som är 53 cm långt, egen längd 173 cm, med lång rygg, korta ben.
Och har inga problem se till horisonten.
Det är mycket säkrare kunna se dit jag ska än att bara se vart hojen är på väg. :)
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
När ni pratar om långa ryggskydd, exakt hur långa menar ni då?
Jag är sugen på att köpa Leatts skyddsväst för enduro-åkning, bild Här.
Är detta något ni skulle klassa som för kort eller lagom?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Och då hade du ändå tur som slapp rullstol och vårdare resten av livet! Att ha ett ryggskydd som bara skyddar en del av ryggen är ju som att skippa integralhjälmen och köra med jethjälm istället :mattias

Det där är lite si och så. Kör man integral utan nackskydd så ökar risken att bryta nacken rätt så mycket jämfört med jet. Dvs har man jet så mosar man kanske ansiktet men man bryter iaf inte nacken. Finns en stor undersökning om det där, kan leta reda på den när jag kommer hem och har en dator istället för en inte så smart telefon.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
När ni pratar om långa ryggskydd, exakt hur långa menar ni då?
Jag är sugen på att köpa Leatts skyddsväst för enduro-åkning, bild Här.
Är detta något ni skulle klassa som för kort eller lagom?

Jag skulle klassa den som kort .
Min är 67cm lång och jag är 182 med lång överkropp och korta ben ( snyggt ! :D )
Funderade på att som någon sade , ha den utanför brallorna men det låter inte så lyckat kanske . Gissar att det flyttar sig då om man klotar .
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top