Hur laga rost på bil?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Har precis skaffat en skoda pickis (transportbil till hojarna :yoparty). Hur fixar man rosten på ett bra sätt som kommer upp under lacken på plåten? Hur får man bort rosten på ett vettigt sätt? Räcker det med grovrengörare (se bild) för att få bort ALL rost? Eller bör man ha på nå medel som tar bort det sista i porerna? Eller är bläster det enda som gäller? Det viktiga är att rosten inte börjar gro igen... slutresultatet spelar inte lika stor roll.

Nästa fråga, sen har man på grundfärg och låter den torka. Räcker det med att man väntar så att det bara torkar lite och sen har på täckfärgen eller måste man vänta ett dygn som det brukar stå på sprayburkarna?
 

Bifogat

  • reng.jpg
    reng.jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,554
använd hammerite, stoppar rost som redan finns!:tummenupp så gör dig av med all genomrostad plåt, måla kanter och övriga smårostiga ytor med hammerite och var nöjd:D
 
Blästring är ett måste men du kan vara säker på att det alltid kommer tillbaka. Har det börjat rosta så kommer det fortsätta, punkt.
Slipa ner med en sån skiva du visar, eller lamellslip. Sen blästrar du hela ytan där rosten var+ lite till. Sen har du på en BRA primer/grundfärg, mao inget från Biltema när det gäller ytbehandling. Därefter spacklar du, hagmans spackel är bra. Eller så skiter du i spackel och kör sprutspackel på burk, detta sprutar du ut i flera lager så det inte rinner.
Sen slipar du det med 500-papper, nu är det gott nog åt dig att "lacka" skiten med valfri färg på burk. Färgfirmor trycker just din färg på burk så det går faktiskt att få det riktigt bra så länge det inte är en solid för då är det omöjligt att göra en "mer-yta" på den där du lägger på basen så den flyter ihop med den gamla och sen klarlack en bit utanför detta som du polerar ihop med gamla ytan.

Men som sagt, du kan vara säker på att rosten kommer tillbaka. Ingen lackerare lämnar garanti på de jobb där de inte har ny plåt att lackera om vi snackar rost.
 
Blästring är ett måste men du kan vara säker på att det alltid kommer tillbaka. Har det börjat rosta så kommer det fortsätta, punkt.
Slipa ner med en sån skiva du visar, eller lamellslip. Sen blästrar du hela ytan där rosten var+ lite till. Sen har du på en BRA primer/grundfärg, mao inget från Biltema när det gäller ytbehandling. Därefter spacklar du, hagmans spackel är bra. Eller så skiter du i spackel och kör sprutspackel på burk, detta sprutar du ut i flera lager så det inte rinner.
Sen slipar du det med 500-papper, nu är det gott nog åt dig att "lacka" skiten med valfri färg på burk. Färgfirmor trycker just din färg på burk så det går faktiskt att få det riktigt bra så länge det inte är en solid för då är det omöjligt att göra en "mer-yta" på den där du lägger på basen så den flyter ihop med den gamla och sen klarlack en bit utanför detta som du polerar ihop med gamla ytan.

Men som sagt, du kan vara säker på att rosten kommer tillbaka. Ingen lackerare lämnar garanti på de jobb där de inte har ny plåt att lackera om vi snackar rost.
Låter bra det där! :) Nej jag skulle aldrig använda färg från biltema, kommer låta runes färger i V-ås få blanda till en burk med rätt färg. Dock så kommer jag prova biltemas rostlösare innan lack med förhoppning om att den tar bort den sista rosten på djupet. Har lackat lite platsgrejer tidigare och då har jag använt sprutspackel... blir alltid lika bra resultat med det. :)

Återkommer rosten så får man väl rolla hela bilen med hammarlack som bushido säger. :gnissla
 
Dock så kommer jag prova biltemas rostlösare innan lack med förhoppning om att den tar bort den sista rosten på djupet.

Nej. skit i kemjunket, det finns inget och har aldrig funnits något som fungerar. Plåtrent och epoxyprimer om du vill ha bra förutsättningar för att det ska hålla en stund. Hagmans CA-primer brukar jag använda. Sprutspackel på burk sjunker sjukt mycket efter ett tag, använd slipgrund om du har möjlighet. Måste läggas med spruta, tror inte det går att trycka på burk.

Men det är klart, allt är ju relativt kraven man har.
 
Nej. skit i kemjunket, det finns inget och har aldrig funnits något som fungerar. Plåtrent och epoxyprimer om du vill ha bra förutsättningar för att det ska hålla en stund. Hagmans CA-primer brukar jag använda. Sprutspackel på burk sjunker sjukt mycket efter ett tag, använd slipgrund om du har möjlighet. Måste läggas med spruta, tror inte det går att trycka på burk.

Men det är klart, allt är ju relativt kraven man har.
Så du tror inte heller på TV-shop-reklam? :hihi Vill helst kunna använda sprayburkar så långt det går då det är smidigt och enkelt.

Läste runt lite på nätet och såg att citronsyra kunde fungera. Så jag blandade ett glas med lite vatten och citronsyra och doppade ett par papperstussar och tejpade fast dom på ett plåtrör med gravrost på. Lät det ligga över natten och när jag tog bort tussarna i morse så var det helt plåtrent under. Se själva på bilderna. Har inte slipat eller nånting. Värsta TV-shop-tricket. :yoparty

Skoda pickis....hhm. Rost i fjädersäterna, så har du lite pyssel framför dig
Hehe, precis. Som tur är så har någon tidigare ägare kapat bort tornen helt och svetsat dit nya och det ser riktigt bra ut. :)
 

Bifogat

  • citronsyra1.jpg
    citronsyra1.jpg
    102.8 KB · Visningar: 935
  • citronsyra2.jpg
    citronsyra2.jpg
    98.4 KB · Visningar: 624
Vinkelslip, gamla långkalsonger, hönsnät & en sprayburk så är du home-safe!
 
Så du tror inte heller på TV-shop-reklam? :hihi Vill helst kunna använda sprayburkar så långt det går då det är smidigt och enkelt.

Läste runt lite på nätet och såg att citronsyra kunde fungera. Så jag blandade ett glas med lite vatten och citronsyra och doppade ett par papperstussar och tejpade fast dom på ett plåtrör med gravrost på. Lät det ligga över natten och när jag tog bort tussarna i morse så var det helt plåtrent under. Se själva på bilderna. Har inte slipat eller nånting. Värsta TV-shop-tricket. :yoparty

Hehe, precis. Som tur är så har någon tidigare ägare kapat bort tornen helt och svetsat dit nya och det ser riktigt bra ut. :)

Jag trodde du menade alla rostätare och rostomvandlare som finns, citronsyra verkar ju fungera till det primära, att ta bort rosten. Problemet man får är dock att citronsyran ska tas bort på något vis, hur?? Jo med vatten. Vatten och plåtrent är en dålig kombination,(det vet alla som rostlagat i fuktig miljö) det gäller att få det knastertorrt så fort det bara går! Korrosionen startar långt innan det börjar synas, och sen kommer rosten som ett brev på posten.

Men, jag skulle gärna ha fel, mycket bättre att bara kladda på citronsyran, åka hem, knäppa en bärs och somna framför tv:n (än att ligga i garaget och blästra och slipa halva natten som en idiot) och sen åka dit dan efter och spola av...
 
Jag trodde du menade alla rostätare och rostomvandlare som finns, citronsyra verkar ju fungera till det primära, att ta bort rosten. Problemet man får är dock att citronsyran ska tas bort på något vis, hur?? Jo med vatten. Vatten och plåtrent är en dålig kombination,(det vet alla som rostlagat i fuktig miljö) det gäller att få det knastertorrt så fort det bara går! Korrosionen startar långt innan det börjar synas, och sen kommer rosten som ett brev på posten.

Men, jag skulle gärna ha fel, mycket bättre att bara kladda på citronsyran, åka hem, knäppa en bärs och somna framför tv:n (än att ligga i garaget och blästra och slipa halva natten som en idiot) och sen åka dit dan efter och spola av...
Funderar om man skulle blanda i ordning en sats med vatten, citronsyra och vetemjöl så att det blir en smet och sen pensla på. När det har suttit på ett tag kanske man kan göra rent med bara citronsyrablandat vatten? Sen torka rent med papper och blåsa med varmluftpistol. Känns som det är svårt att undvika fukt helt. Ska man hålla andan när man grejar också. :hihi

Om man tex grundar med grundfärg och sen har på spackel... då kan man ju inte våtslipa eftersom båda grundfärg och spackel släpper igenom väta. :va Hur gör lackfirmorna?
 
Funderar om man skulle blanda i ordning en sats med vatten, citronsyra och vetemjöl så att det blir en smet och sen pensla på. När det har suttit på ett tag kanske man kan göra rent med bara citronsyrablandat vatten? Sen torka rent med papper och blåsa med varmluftpistol. Känns som det är svårt att undvika fukt helt. Ska man hålla andan när man grejar också. :hihi

Om man tex grundar med grundfärg och sen har på spackel... då kan man ju inte våtslipa eftersom båda grundfärg och spackel släpper igenom väta. :va Hur gör lackfirmorna?

Jag tycker du ska strunta i det tvivelaktiga sätt att använda olika kemikalier.
Antingen så negerkrullar du stället där det rostat, eller så åker du till någon och lånar en bläster om du inte har det själv. Alternativ 2 är solklart bäst då du får bort rosten i alla porer helt och hållet.

Du våtslipar inte spackel i över huvud taget, där har du svaret. ;)

Jag brukar göra som så:

1.

a.) Slipa ned det rostiga stället med negerkrull/scotchbrite, slipa några centimeter utanför det rostiga området också.

b.) Har du tillgång till en bläster (t ex. en punktbläster från biltema funkar bra) så använd denna hellre än att slipa. Blästra också några centimeter utanför det rostiga området som ovan.

2. Blås och torka bort slipdamm och blästersand med thinner. Vara noggran här så du inte får sand eller damm under grundfärgen.

3. Grunda allra helst med en epoxigrund, t ex. Hagmans CA-primer som biter fast i plåten utav helvete. Gör detta minst två gånger.

4. Var det gravrost så du är i behov av att spackla gör detta så snart som möjligt efter att grunden har torkat för att spacklet skall bita fast i primern.

5. Slipa, spackla, slipa, spackla tills du är helt nöjd. Avsluta den sista slipningen på spacklet med minst 320 i kornstorlek.

6. Maskera in området du har spackel på. Köp slipgrund, INTE flytande spackel! Detta är två skilda saker och du skall undvika det sistnämnda i den största mån du kan.
Lägg på två hyfsat tjocka lager med slipgrund, dock ej så att det rinner naturligtvis.
Låt torka.

7. Slipa nu ned slipgrunden med minst 500 i kornstorlek. Var noga med att EJ slipa igenom slipgrunden så att spacklet syns. Hela syftet med slipgrunden är att dölja "kanten" på spacklet som skulle ha blivit om du hade lackat direkt på spacklet utan slipgrund.

Är du nu inte nöjd med ditt spackelarbete så är det bara spackla på slipgrunden och lägga på ny dito.

8. Maskera nu området så du får en dimmkant mot den friska lacken på bilen. Dvs. att du maskerar så du får en upphöjning av tejpen mot karossen, lägg mellan en kabelstump eller liknande och spruta vertikalt mot tejpen.

9. Lacka med sprejburk och sedan klarlack på det om det är en sådan typ av färg.

Detta med maskering osv. är såklart om du tänkt spraylacka din lagning sen. Ska du pensla är det såklart bara skita i att maskera något. :)
 
Tack för infon. :Bugar Har bara lite funderingar där med spacklandet efter primern. Vad för spackel ska man ha om man inte spacklar med flytande spackel? Ska man torrslipa eller våtslipa? Om man råkar slipa så det kommer ner till plåten nånstans, måste man ha på mer primer då?

Ursäkta att det blir så mkt frågor. :tungan
 
Tack för infon. :Bugar Har bara lite funderingar där med spacklandet efter primern. Vad för spackel ska man ha om man inte spacklar med flytande spackel? Ska man torrslipa eller våtslipa? Om man råkar slipa så det kommer ner till plåten nånstans, måste man ha på mer primer då?

Ursäkta att det blir så mkt frågor. :tungan

Använd ett tvåkomponentsspackel, alltså att du blandar spacklet med härdare (luktar gottigottgott), t ex. detta: http://www.hagmans.se/artikel_kooper.asp?a=11001&dept=spackel

Åk in till din lokale billackerare och be om att få köpa direkt från dom.

Du torrslipar med minst 500 i kornstorlek innan du lägger topplacken. Finns också att få köpa hos billackeraren.

Slipar du ned till plåten bör du prima den innan du lägger slipgrunden för att försegla alla porer. Slipgrunden är nog inte så bra på detta jämfört med en epoxigrund, så gör det ordentligt hela vägen så kommer det hålla ett bra tag iaf.

Klart man har många frågar innan man gör något man inte gjort förut, så fråga på!
 
Min erfarenhet är att de flesta plåtbitar har två sidor.
Finns det rost på båda sidorna, och man vill att rosten inte ska komma
tillbaka i ett nafs, måste man åtgärda båda sidorna.
 
Använd ett tvåkomponentsspackel, alltså att du blandar spacklet med härdare (luktar gottigottgott), t ex. detta: http://www.hagmans.se/artikel_kooper.asp?a=11001&dept=spackel

Åk in till din lokale billackerare och be om att få köpa direkt från dom.

Du torrslipar med minst 500 i kornstorlek innan du lägger topplacken. Finns också att få köpa hos billackeraren.

Slipar du ned till plåten bör du prima den innan du lägger slipgrunden för att försegla alla porer. Slipgrunden är nog inte så bra på detta jämfört med en epoxigrund, så gör det ordentligt hela vägen så kommer det hålla ett bra tag iaf.

Klart man har många frågar innan man gör något man inte gjort förut, så fråga på!
Verkar som att det blir till att köpa nån lite spruta ändå så att man blanda tvåkomponentig färg/slipgrund mm. Sista frågan jag kommer på för tillfället är hur man blandar sapckel mm. rätt där det ska vara tex 2% härdare? :va Man har ju ingen aning alls om det blir 1% eller 7%. Nått bra tips?

Min erfarenhet är att de flesta plåtbitar har två sidor.
Finns det rost på båda sidorna, och man vill att rosten inte ska komma
tillbaka i ett nafs, måste man åtgärda båda sidorna.
Jo visst är det så. Som tur är har det varit nån smart tidigare ägare som gjort en riktig rostskyddsbehandling i hålrum mm.
 
Verkar som att det blir till att köpa nån lite spruta ändå så att man blanda tvåkomponentig färg/slipgrund mm. Sista frågan jag kommer på för tillfället är hur man blandar sapckel mm. rätt där det ska vara tex 2% härdare? :va Man har ju ingen aning alls om det blir 1% eller 7%. Nått bra tips?

Det är bara att blanda lagom :) Du märker garanterat när du har för mycket härdare, det är när du inte hinner få på spacklet innan det är stelt. För lite är inte bra, då har du tillverkat gummi och lagt på karossen. En näve spackel, en nypa härdare, klart! *Det är bara att blanda lite på måfå, gör ett test först*
För övrigt så är slipfiller det jag kallade för sprutspackel då det brukar kallas så i folkmun. No-sanding heter det när du mixar det med mer förtunning så du lägger det precis innan lack utan att slipa.
Men som sagt, det finns på burk och fungerar riktigt bra, då gör du så som jonathan sa, om du inte har en solid lack vilket du med största sannolikhet har... Då är det svårt att dimma ut det utan att få det att se ut som skit. Då är det maskeringskant som gäller som går att våtslipa senare, eller lacka hela ytan.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top