Hur laga skinnställ?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har ett 2-delat skinnställ som jag surfat lite för mycket asfalt med. Allt sitter ihop, men några sömmar är bortslipade. Jag planerar att ha detta till fortsatt bankörande, så bara funktion, inte utseende är av vikt.

De flesta sömmarna är oviktiga (håller komfortsaker och skydd på insidan, så de vågar jag sy i med nål+tråd), men även sömmen som håller fast vänster axel mot ärmen har slipats av. Där ska sitta två enkelradiga sömmar i bredd, men den ena (den som är sydd från utsidan av skinnet) har slipats bort. Vid nästa krasch har jag alltså bara en söm kvar.

Det sitter en massa skydd och annat fastsytt i direkt närhet på insidan, så att komma åt med en maskin kan man glömma. Jag har testat och sett att jag kan trycka genom en rätt grov nål genom alla lager skinn, så med rätt tråd och teknik skulle jag nog kunna lägga i några rader söm för säkerhets skull.

Frågan är bara dels om man vågar detta, var man får tag i rätt typ av tråd (den gamla verkar vara rätt stark - dock orkar jag slita av den med händerna, så det är inte kevlar/kol), samt om man får det bra nog för hand med nål och tråd.

Jag har grejorna liggande i närheten av Värnamo i Småland, så jag föredrar tips på eventuella skräddare centrerat därikring.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
mjo , frågan e vågar du lita på sömmen nästa marksyning ?
jobbigt läge å skada sig värre bara för att man lagat skinnstället

Skomakare brukar vara rätt hajj på att laga skinngrejjer annars ... fast det kostar ju åxå pengar :näsblod
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur mår skinnet du ska sy i?
Risken är att sömmen håller men att skinnet slits sönder vid nästa vurpa.

Jag lämnar inte ett ställ till en vanlig skräddare/skomakare som inte är duktig på mc-kläder utan att vara säker på att dom har koll på vilken typ av tråd som håller vid en krasch.

Vill du laga själv så kan jag rekommendera kevlartråd från någon fisketillbehörsfirma. Kevlartråden är stark och vansinnigt nötningsbeständig så tänk på att använda en ganska tjock tråd för att minimera risken att den skär sönder skinnet vid en vurpa.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Skinnet ser jättefint ut. Har detekterat några små förtunningar, men det rör sig inte om mycket, samt är över skydden på underarmarna. Där tråden har gått upp syns det knappt att skinnet varit i marken, utan det fattas bara tråd i stygnen..

Borde vara kriminellt att konstruera ett skinnställ med sömmarna på utsidan.

Anledningen till att jag funderar på att laga själv är att skinnet är så förvånandsvärt lätt att sy i (antar att det säger lite om kvaliteten med..)

Vad kan man förvänta sig för priser om man lämnar in det med gängse taxa? Ett nytt ställ som faktiskt passar mig (har gått ner en massa kilon sedan jag köpte det nuvarande) kostar ju runt 6 lapp, och kostnaden för att laga måste ju relateras till det med.

Hur mår skinnet du ska sy i?
Risken är att sömmen håller men att skinnet slits sönder vid nästa vurpa.

Jag lämnar inte ett ställ till en vanlig skräddare/skomakare som inte är duktig på mc-kläder utan att vara säker på att dom har koll på vilken typ av tråd som håller vid en krasch.

Vill du laga själv så kan jag rekommendera kevlartråd från någon fisketillbehörsfirma. Kevlartråden är stark och vansinnigt nötningsbeständig så tänk på att använda en ganska tjock tråd för att minimera risken att den skär sönder skinnet vid en vurpa.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
ta på dig stället, be din vän springa runt dig med silvertejp. rock solid :crash
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad kan man förvänta sig för priser om man lämnar in det med gängse taxa? Ett nytt ställ som faktiskt passar mig (har gått ner en massa kilon sedan jag köpte det nuvarande) kostar ju runt 6 lapp, och kostnaden för att laga måste ju relateras till det med.

Brukar bara kosta ett par hundra om det är någon enstaka söm, det är billigt att få det lagat. Jag lagar själv mer för att få det gjort direkt och slippa åka iväg med stället snarare än för att spara pengar.
Däremot gäller det förstås att stället är tight nog att hålla skydden på rätt plats vid en vurpa.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Håller med ovan, hitta en sadelmakare! Dom brukar ju kunna det där med skinn.. :tungan
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag har lämnat mina raceställ till min lokala MrMinute. Han lagar allt billigt, snyggt och snabbt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top