Hur lossar jag framhjulet på en Gixxer 600 -05?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Som topic.

Jag har depåstöd fram och bak, hojen är upphissad, jag stoppar in en nyckel som passar i framaxeln och försöker vrida, men det är tvärstumt.

Då lossar jag bultarna längst ner på gaffelbenen, två på varje gaffelben, och då snurrar framaxeln, men den gängar inte ut sig.

Hur fasen gör man? :va

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Som topic.

Jag har depåstöd fram och bak, hojen är upphissad, jag stoppar in en nyckel som passar i framaxeln och försöker vrida, men det är tvärstumt.

Då lossar jag bultarna längst ner på gaffelbenen, två på varje gaffelben, och då snurrar framaxeln, men den gängar inte ut sig.

Hur fasen gör man? :va

lossa bara dom två på den sidan som "mutterrn" sitter på . sen kan du ta dom på andra sidan

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Nyckel som passar "i framaxeln"???? Du behöver en hylsa som passar hjulaxelmuttern, ett spärrskaft gärna, sen ska det bara vara att vrida. Det var säkert det du menade, men jag regerade på att du skrev "i axeln". Och du ska lossa de där in-sex-skruvarna på gaffelbenets undersida som du redan gjort. Det kan vara lättare att lossa axelmuttern när hojen står på marken. Alltså bara lossa den lite, sedan lyfta upp och göra resten. Generellt kan stora muttrar/bultar sitta som satan om de inte varit lossade innan. Klart du inte ska ta i så att du riskerar att förstöra något, men det ska i princip inte vara mer konstigt än jag beskrivit.

Lycka till!

EDIT: precis som någon sa, lossa in-sex-skruvarna efter att du lossat axelbulten.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Som ovanstående skrev, lossa bara dom 2 på den sidan där du skruvar. Det är dom 2 skruvarna på andra sidan som håller fast den gängade insatsen, dom lossar du när axeln är ur.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
bruakr inte oken sitta så dom tar i fälgen på många hojar när man ska ta bort framhjulet?
Så är det iaf på horneten och CBRen, dom sitter ju "inne" i fälgen liksom.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Nu kanske jag blir idiotförklarad men varför ska man lossa dem?

Jag lossade dom två på den sida som skallen på hjulaxeln satt och lät dom på den sida gängorna på axeln var sitta kvar.

Dom bultarna längst ner på gaffelbenen håller fast axeln och en distans med gängor i som man skruvar axeln i.

Alltså, först lossar man dom två bultarna på samma sida av axeln som man sätter verktyget i och skruvar ur axeln, sedan lossar man dom två på andra sidan och drar ur 'röret' som man gängar axeln i.

Nu har jag nästa problem... Jag ska ha bort gaffelbenen och hittar ingenstans att palla under cykeln.

bruakr inte oken sitta så dom tar i fälgen på många hojar när man ska ta bort framhjulet?
Så är det iaf på horneten och CBRen, dom sitter ju "inne" i fälgen liksom.

Jupp. Helt riktigt.
Jag var tvungen att ta bort oken, precis som Rask skrev. :)

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Nu har jag nästa problem... Jag ska ha bort gaffelbenen och hittar ingenstans att palla under cykeln.

Du behöver ett depåstöd som lyfter i styrkronan. Alt om du har kraschpuckar så kan du hissa upp hojen med spännband i dom...

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Oken behöver man inte ta bort för att få bort framhjulet jag behöver itne det på min 06a iaf så vore konstigt om det behövs på 05an...
Dock så är det lite knivigt att få av och på hjulet så det underlättar nog att ta bort oken men med lite hokos pokos så går det bra att låta oken sitta kvar.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring