Hur märker man att kolven behöver bytas ?

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Tja, min DT har gått 2100 mil och kolvbyte rekomenderas var 2000:eek:nde mil, jag märker inte att min motorcyckel börjar gå slöare eller att den ger något tecken på att kolven behöver bytas. Men jag vill ju inte att den ska skära.

Frågan är hur vet man/känner man att kolven behöver bytas ? :confused: Jag hade tänkt urplugga den till sommarn och om jag måste byta kolv så tänkte jag byta kolv då jag tänker urplugga den. Men det kostar ju så satans mykt att lämmna in MC:n på Yamaha Centret och jag är inte bra på att meka så jag vet inte om jag vågar lämna in den (har ju inte hur mycket pengar som helst).:gnissla :mad:
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2933869 Tja, min DT har gått 2100 mil och kolvbyte rekomenderas var 2000:eek:nde mil, jag märker inte att min motorcyckel börjar gå slöare eller att den ger något tecken på att kolven behöver bytas. Men jag vill ju inte att den ska skära.

Frågan är hur vet man/känner man att kolven behöver bytas ? :confused: Jag hade tänkt urplugga den till sommarn och om jag måste byta kolv så tänkte jag byta kolv då jag tänker urplugga den. Men det kostar ju så satans mykt att lämmna in MC:n på Yamaha Centret och jag är inte bra på att meka så jag vet inte om jag vågar lämna in den (har ju inte hur mycket pengar som helst).:gnissla :mad:
Har du en kompis som kan?
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Om jag var du skulle jag öppna cylindern och kolla på kolven om den ser ut att må bra.
Om det skulle kännas sämre med dålig kolv, så skulle du ändå inte känna det efter som du sliter den succesivt och därmed vänjer du dig.
Jag skulle byta kolv om du nu ska strypa av. Annars kan det stå dig dyrt, jag menar du måste ju ändå byta kolv inom några hundra mil så varför inte göra det tidigare och minska ras-risk(?).
 

Solid snake

Guest
2933898 Nja kan kolla med några kontakter, tror nog jag känner nån som kan. Men hur känner man när själva kolven ska bytas ? (Tänker inte byta nått i onödan;))
Vadå i onödan? Yamaha sätter nog inte 2000 mil på ett kolvbyte för att det är onödigt.

Bara att byta även om det enligt dig inte "behövs."

Riv ner och mät slitaget på kolven.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
En kol kostar ungefär 1000 kr. Är det verkligen så mycket för att få 2000 problemfria mil till?
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
2000 mil utan kolv byte? hmm själv har jag planer på att byta efter 700...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag har kört en DT som gått 2700 på en kolv
den gick inte lika bra som polarens (1400mil, samma årsmod)
så var det ett litet missljud eller vad man ska säga, den lät mer metallisk, svårt att förklara men nåt var det

men att den gått så långt skulle ses som ett friskhetstecken :rolleyes:
 

Gangsta

Sjör KTM
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Götteborg
Hoj
KTM 640
När hojen börjar gå dåligt på höga varv, det kan vara så att du inte når till maxvarv när du kör på högre växlar. När kolven och ringarna har slitits så tappar den komprimation och därmed inte orkar varva ordentligt (när du kör).

Men om du nu säger att du har kört med strypningarna så har de kanske inte slitits så värst mycket då du inte har kunnat maxvarva den.

Jag hade iaf bytt kolv + ringar. Ingen ide att ta risken, och så slipper du oroa dig.

Såhär blev det på min gamla CRM och nu på min RG med.

Och det är heller inte svårt att byta dessa. bara plocka loss cylindern så har du kolven där.

Good luck :tummenupp
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n

Men om du nu säger att du har kört med strypningarna så har de kanske inte slitits så värst mycket då du inte har kunnat maxvarva den.

På tal om strypningar, min DT är reggad på 9kw och den är strypt genom topplocket och i röret, MEN det är inte en import ?:confused: :va

Har läst att i Tyskland är dom strypta via topplocket och röret och får bara gå i 80km/h, och min går bara i 80km/h.:död Jag fattar inte hur och varför den är strypt som dom i Tyskland (och endå inte importerad).
Men iaf min DT har alltid varit strypt då förra ägaren ägde den och då bör den ochså vart strypt då dom andra 7 ägarna ägde den eftersom jag inte hittar någon anledning till att strypa ner den till 80km/h och regga om den.:va

Så vi utgår ifrån att den alltid har vart strypt till 80km/h.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kolla samtidigt vad det sitter för munstycke i. Så att inte det är sänkt iom strypningen. För då kan det vara idé att hitta en bra bestyckning innan du byter kolv (vilket jag tycker du skall göra oavsett om den ser fin ut eller inte).

Anledningen till det är att jobbigt att exprimentera med en renovering då man itne vill att den skall gå för snålt. :tummenupp
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Känner man att hojen går sämre så var det dags att byta kolven för länge sedan. Vissa gånger är det första man känner att bakhjulet låser för att den sedan länge utslitna kolven eller ringarna till slut har gett upp och gått i bitar... :näsblod
 

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Borås
Hoj
Hyosung Karion RT 125
det har inget med behöva att byta att göra...Om det är intervaller på 2000 mil så är det det som gäller klart slut
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
det har inget med behöva att byta att göra...Om det är intervaller på 2000 mil så är det det som gäller klart slut

en fråga, vad vet du om det?
hands on experience? jätte insatt på DT?

det är som sagt bara rekommenderat att byta då
inte så jättepetigt med andra ord
dom klarar ju mer ibland men för att vara på den säkra sidan så kan man ju byta
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Gör som alla andra säger, byt.

Lika bra att byta nu när du ändå har tid. Lite drygt att plocka ner den sen i sommaren.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
När den har skurrigt vet du att du skulle bytt för 100 mil sen.
 

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Borås
Hoj
Hyosung Karion RT 125
en fråga, vad vet du om det?
hands on experience? jätte insatt på DT?

det är som sagt bara rekommenderat att byta då
inte så jättepetigt med andra ord
dom klarar ju mer ibland men för att vara på den säkra sidan så kan man ju byta



Nä men asså, om det står att man ska byta vid 2000 så ska man det..det är inte meningen att man ska köra tills den skär. aja om man kör 2100 är la inte hela världen
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
jag går i samma tankar, men är inte riktigt där än. min har bara gått 1500 mil.
Varför inte byta egentligen? Förr eller senare så kommer du antagligen behöva byta iaf så. Billigare och antagligen mer lägligt att bara byta kolven nu än mer prylar senare.
Får man fråga vad du gav för den DTn om den bara gick i 80 av okänd anledning? Om det inte är import så låter det lite misstänkt.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top