Hur mäter man om tändspole och cdi är hela?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Har multimeter och allt men vet inte melann vilka pungter det ska va kontakt.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
jag har en beskrivning på hur man gör det på min mz i min verkstadshandbok, jag kan scanna in det om du tror du kan få hjälp av det :tomten
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Cyren skrev:
2289284 jag har en beskrivning på hur man gör det på min mz i min verkstadshandbok, jag kan scanna in det om du tror du kan få hjälp av det :tomten
Hmm nej det får mig snarrare att vilja stypa mosan som tog alla papper på tmen med sig..
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
prulle skrev:
2289278 Har multimeter och allt men vet inte melann vilka pungter det ska va kontakt.

NÄr vi sänkte en båtmotor kollade vi tändsporlarna genom att skicka på ström, minns tyvärr inte var. :/ Men i vilka fall så blev de magnetiska om de var hela, vilket alla var. :) Kanske funkar, dock minns jag ju tyvärr inte vart vi skickade på strömen. :/
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Saabmosare skrev:
2291430 NÄr vi sänkte en båtmotor kollade vi tändsporlarna genom att skicka på ström, minns tyvärr inte var. :/ Men i vilka fall så blev de magnetiska om de var hela, vilket alla var. :) Kanske funkar, dock minns jag ju tyvärr inte vart vi skickade på strömen. :/
ja.. bra på en hoj utan batteri men tack ändå..
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
prulle skrev:
2291467 ja.. bra på en hoj utan batteri men tack ändå..

Men mät på enda stället det går att mäta på då. Hur många kontakter är det? Mät motståndet mellan tändkabeln och jord, då vet du hur sekundärspolen mår. Sen mäter du motståndet på primärspolen, då mäter du mellan dom andra punkterna som finns i tändspolen. Done. Vilka värden som är bra eller dåligt får du ta reda på själv, finns säkert om du söker på google. Men runt 100 ohm på primärspolen känns bekant på något sätt. Brukar vara den som går sönder. Om du får ett skitlågt värde, eller inget alls, så eren paj.

CDIn går inte att mäta upp, bara en massa kretsar där inne, finns hur mycket som helst som kan gå fel.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top