Hur många fingrar?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur många fingrar behövs för att bromsa med bästa möjliga resultat? Inte fler än två, verkar många mena. Lite förvånat såg jag i närbild på Eurosport att Rossi använder alla fyra. Som jag. :tungan

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Hur många fingrar behövs för att bromsa med bästa möjliga resultat? Inte fler än två, verkar många mena. Lite förvånat såg jag i närbild på Eurosport att Rossi använder alla fyra. Som jag. :tungan

Tja, jag tror jag skulle kunna låsa framhjulet med ett finger. Så svaret är nog ett.

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Röööö CBR 600 FS
I en annan tråd visade ju Rossi sig med bar överkropp och efter att ha sett det så hajar jag att han behöver 4 fingrar, vilken räka!
;-)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det som känns bra för dig antar jag... behöver ju inte kopiera vad en annan gör.. själv så använder jag oftast alla fyra fingrar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Blev själv förvånad när jag en gång såg på ett foto att jag själv använde fyra fingrar på bromsen!!? Va bergis på att jag alltid bara använde två å att d räckte.. På ett annat foto uptäckte jag att jag bara använt ett finger? Såg ballare ut!! :yoparty

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Jag tror också att det handlar mer om känslan än om kraften hur många fingrar man använder...
De flesta sporthojjar bromsar man ju upp på framhjulet med två fingrar om man vill :)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Jag använder alltid fyra fingrar, bromsen är så jäkla kass, trotts att det ska va bland dom bästa på sägs det... skulle inte vilja testa den sämsta... Tycker jag får bättre känsla med 4 fingrar med....

NSRn va nästan läskig, känns konstigt när man bromsar hårt, den stannar ju! moppen niger bara...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
kosmic skrev:
rossi använder 3 faktiskt !

Har sett honom använda allt från två till fyra..
Själv kör jag med så många fingrar som känns bra just då.. Riktigt hårda bromsningar alla fyra, lite duttande på bromsen där man ska vara lite finkänsligare ibland ett och ibland två..

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Jag tycker om att (försöka) bromsa hårt samt sent och jag använder två fingrar. Jag har det greppet hela banan runt oavsett om jag ska bromsa eller ej. En del säger att de kör med fler fingrar vid hårdare inbromsningar men jag har samma alltid. Skulle jag bromsa med hela handen skulle jag inte ha den känslan i styret som jag vill ha under en hård inbromsning, vilket jag tycker mig få med två på styret och två på handtaget.

Relaterat till detta är ju också hur man ställer in sitt bromsgrepp, jag vill att det ska ta hårt och mycket tidigt, ju tidigare desto bättre. En del har ju så att det tar lite längre in mot fingrarna på handtaget, vilket jag inte känner mig bekväm med. Under ett lopp fade:ar bromsarna alltid en aning och då är det skönt att handtaget inte börjar krypa för nära fingrarna. För min del rör det sig om en trygghetskänsla att alltid veta att man har lite extra bett att nypa till med ifall det behövs. Ett fast och distinkt grepp ger den känslan, IMHO.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Allvarligt?.. Menar ni att jag ska räkna hur många fingrar jag har på bromsen?.. Tycker nog jag har viktigare saker för mig när jag kör..((såsom att koncentrera mig på trafiken..) :rolleyes:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
jag kör med två.. men det är väl självklart att du får bättre kraf om du använder fyra..

mend etta har nog mky med hojjen o göra också! vissa har kännsligare/okännsligare bromsar

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Använder två, bromsar tillräckigt sent ändå.. Fått påpekande om att försöka lära mig använda fyra fingrar över greppet av Sköld, eftersom bromsarna mattas en aning å risken finns att greppet bottnar mot ringfingret annars.. Har upplevt känslan, inte behagligt..

Kan dock inte få till koordinationen mellan mellangasning å broms ordentligt med alla fyra fingrar utanpå bromsgreppet.. Blir lite ryckigt för mig minst sagt..

Önskar mig en slipperkoppling..

/B

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag föredrar också att använda två fingrar, av precis samma skäl som Abstruse nämnde.

Har ännu att uppleva såpass mycket mattning att handtaget tar i ringfingret, men om så sker kommer jag byta till tvåfingersgrepp liknande de som är vanliga på crossmaskiner.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...