Lundgren skrev:
2539065 En 2t går sönder lika ofta som en 4t om man sköter dem.
Nej, det stämmer inte riktigt. Eller, definera "sköta" så kanske...
Men eXter, när det gäller små cylindervolymer, som 125cc, är 2-takt skiten, jag skulle aldrig få för mig att köpa en 125:a som var fyrtaktare. Det är bra segt, i stort sett alla fyrtaktare blir duktigt frånkörda av en rejält trimmad modern moped, i både toppfart och accelration.
Sen bör du tänka på lite mer än bara motorn, se hojens helhetsintryck! De flesta nya 125or som är 4-takt kostar runt 30.000. En ny Yamaha DT125R kostar 45.000. Den förnyades till -03, men de enda egentliga förändringarna var utséendemässiga, ram, motor mm var likadant som på de tidigare modellerna. Den var då likvärdig med tex. Honda CRM, kawaksaki KDX mfl, och de var dimensionerade för deras ostrypta effekt, alltså ca 25hk. De flesta 4-taktare är dimensionerade för deras ostrypta effekt, vilket brukar ligga på drygt 10hk. Äldre 2-taktare har mycket mer överdimensionerade chassiemått än nya 4-taktare. De känns mer som en "riktig" hoj.
Att jämföra en DTR, KDX, CRM mfl är ungefär som i mopedsammanhang jämföra en MT5, DT50MX med moderna crossmopeder. Förutom i motorsammanhang, där är skillnaderna större mellan 4-takts 125or och 2-takts 125or. Sen är skillnaderna såklart ännu större om du vill blanda in hojar som exempelvis KTM EXC 125, gas-gas osv... Mitt råd: Köp 2-takt, då blir du garanterat nöjd.
Edit: Ja föresten, min hoj nöp en gång förra året. Den har nypt/skurit en gång på drygt 3000 mil då. En Yamaha DT125R -98 är det.