Hur många ggr har era skurit?

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Nu börjar det dra ihop sej till hoj byte... Själv vill ja ha en 2 taktare men en sån får man ju int köpa för farsan för "dom skär ju bara ihop"...
Så klart tror ja int på honom så jag söker bekreftelse på andra håll... så hur många gånger har era hojar skurit??
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
jag har en fyrtaktare å den har nöpit en gång så cylindern fick honas :) räknas det?:p
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Gondala skrev:
2539051 jag har en fyrtaktare å den har nöpit en gång så cylindern fick honas :) räknas det?:p

jo d räknas...
men 4t... av va man förstått på farsan så kan dom int ens gå sönder:tungan
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
eXter skrev:
2539057 jo d räknas...
men 4t... av va man förstått på farsan så kan dom int ens gå sönder:tungan
En 2t går sönder lika ofta som en 4t om man sköter dem. Det ska inte vara någon större skillnad. Skillnaden är att du behöver byta kolv/ringar lite oftare för att föhindra att den skär. Eftersom det oftast är mer än dubbla effekten i en 2t (förutsatt att du kör ostrypt) Kör du stryp spelar det ingen roll.
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Lundgren skrev:
2539065 En 2t går sönder lika ofta som en 4t om man sköter dem. Det ska inte vara någon större skillnad. Skillnaden är att du behöver byta kolv/ringar lite oftare för att föhindra att den skär. Eftersom det oftast är mer än dubbla effekten i en 2t (förutsatt att du kör ostrypt) Kör du stryp spelar det ingen roll.

Va kostar kolvringar/kolvring då på ett ungefär??
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
eXter skrev:
2539079 Va kostar kolvringar/kolvring då på ett ungefär??
Skiftar väldigt från modell till modell. Till dt kostar de 400 kr eller vad det var och 400 kr för kolven ungefär. Beroende på vad du skall ha för maskin så skall ju dessa bytas med olika mellanrum. Står oftast i manualen. En dt kan t.ex rulla över 2000 mil på samma kolv och ringar medans en rs helst skall få sig ett kolvbyte innan 1000.
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Lundgren skrev:
2539096 Skiftar väldigt från modell till modell. Till dt kostar de 400 kr eller vad det var och 400 kr för kolven ungefär. Beroende på vad du skall ha för maskin så skall ju dessa bytas med olika mellanrum. Står oftast i manualen. En dt kan t.ex rulla över 2000 mil på samma kolv och ringar medans en rs helst skall få sig ett kolvbyte innan 1000.

Har crmen skurit nån gång då???
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
eXter skrev:
2539117 Har crmen skurit nån gång då???
Nej. Kolv och kolvringar var mycket fin/fina. Enda som var, var sot :tummenupp Cylinderloppet är i mycket fint skick. Cylinder och kolv/kolvringar har gått 1000 mil ungefär.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Lundgren skrev:
2539065 En 2t går sönder lika ofta som en 4t om man sköter dem.
Nej, det stämmer inte riktigt. Eller, definera "sköta" så kanske...

Men eXter, när det gäller små cylindervolymer, som 125cc, är 2-takt skiten, jag skulle aldrig få för mig att köpa en 125:a som var fyrtaktare. Det är bra segt, i stort sett alla fyrtaktare blir duktigt frånkörda av en rejält trimmad modern moped, i både toppfart och accelration.

Sen bör du tänka på lite mer än bara motorn, se hojens helhetsintryck! De flesta nya 125or som är 4-takt kostar runt 30.000. En ny Yamaha DT125R kostar 45.000. Den förnyades till -03, men de enda egentliga förändringarna var utséendemässiga, ram, motor mm var likadant som på de tidigare modellerna. Den var då likvärdig med tex. Honda CRM, kawaksaki KDX mfl, och de var dimensionerade för deras ostrypta effekt, alltså ca 25hk. De flesta 4-taktare är dimensionerade för deras ostrypta effekt, vilket brukar ligga på drygt 10hk. Äldre 2-taktare har mycket mer överdimensionerade chassiemått än nya 4-taktare. De känns mer som en "riktig" hoj.

Att jämföra en DTR, KDX, CRM mfl är ungefär som i mopedsammanhang jämföra en MT5, DT50MX med moderna crossmopeder. Förutom i motorsammanhang, där är skillnaderna större mellan 4-takts 125or och 2-takts 125or. Sen är skillnaderna såklart ännu större om du vill blanda in hojar som exempelvis KTM EXC 125, gas-gas osv... Mitt råd: Köp 2-takt, då blir du garanterat nöjd.



Edit: Ja föresten, min hoj nöp en gång förra året. Den har nypt/skurit en gång på drygt 3000 mil då. En Yamaha DT125R -98 är det.
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
KalleNorton skrev:
2539197 Nej, det stämmer inte riktigt. Eller, definera "sköta" så kanske...

Det jag menar är. Kör du på en bra olja (helst blandad i tanken ifall oljepumpen bestämmer sig för att strejka) Byter växellådsolja regelbundet. Byter kolv och kolvringar med jämna mellanrum (beroende på effekten) Så går de inte sönder speciellt ofta. Det som blir då är ju mestadels valigt slitage som man får räkna med på alla hojar. Självklart händer saker ändå som man inte riktigt kan räkna med.
 
Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Lundgren skrev:
2539246 Det jag menar är. Kör du på en bra olja (helst blandad i tanken ifall oljepumpen bestämmer sig för att strejka) Byter motorolja regelbundet. Byter kolv och kolvringar med jämna mellanrum (beroende på effekten) Så går de inte sönder speciellt ofta. Det som blir då är ju mestadels valigt slitage som man får räkna med på alla hojar. Självklart händer saker ändå som man inte riktigt kan räkna med.
Mja, ja okej. Det känns dock lite fel att kalla kolven för en slitdel, var går då gränsen för vad en slitdel är? Cylindern?

Men med motorolja menar du väl ändå växellådsolja? :hihi
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
KalleNorton skrev:
2539481 Mja, ja okej. Det känns dock lite fel att kalla kolven för en slitdel, var går då gränsen för vad en slitdel är? Cylindern?

Men med motorolja menar du väl ändå växellådsolja? :hihi
:huvet Självklart :hihi Jo förvisso, det är sant. Det beror helt enkelt lite på hur man ser det :hihi
 

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Skramlaha DT125R
Min dt125r har skurit 2 ggr på ca 50 mil.... första gången för att förra ägaren hade meckat i motorn och glömt en bricka och andra gången för att den "nya" motorn jag köpte billigt hade kasst vevlager också och den skar igen, båda gångerna vevlagret men men.
Nu blir det total motorrenovering:rolleyes:

Så kolla noga vad som är gjort med motorn och så.
Iaf när du köper en 17 år gammal dtr:huvet

/ThorskeN
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
ThorskeN skrev:
2539741 Min dt125r har skurit 2 ggr på ca 50 mil.... första gången för att förra ägaren hade meckat i motorn och glömt en bricka och andra gången för att den "nya" motorn jag köpte billigt hade kasst vevlager också och den skar igen, båda gångerna vevlagret men men.
Nu blir det total motorrenovering:p
:rofl Fy fan vad jävligt :hihi
 

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Skramlaha DT125R
Joo det kan man säga, fast köper man en motor för 500kr så kan man inte vänta sig så mycket:D Dock är det konstiga att vevlagren funkar så länge man kör men stannar man och stänger av den så ramlar nållagret i veven och låser den, så har min skurit dom 2 gångerna.

Men nu ska de bli renovering som fan:p
btw någon som vet om man ska köpa ny vev eller lämna in den för byte av nållager och balansering istället? Vad kostar mest och finns det "nya" piratvevar eller nått sånt att köpa?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top