HanneZ skrev:
Något som jag funderat på är om grepper är sämre ju närmare korden man kommer? Det verkar nästan som de då en del säljer nä det börjar sladda men ändå så är det massa gummi kvar.
Allt är ju beroende på vilken nivå man ligger.
personligen märker jag skillnad på hur många värmecykler ett däck har gått snarare än mängden gummi. Men självklart om de små fina hålen på kanterna inte syns längre så börjar det kana lite, men för det mesta har jag kunnat köra 55-56
r ändå på Sviesta (dessutom har jag inte "halkat" omkull med sånna däck heller)
Jag har däck som ser knappt använda ut men sladdar som fan pga att det (troligaste orsaken)varit många värmecykler.
När man väl börjar komma ner i varvtid, 54,53 på sviesta tex, så märker man skillnad på nya/slitna däck såklart.
//håkan
GSXR1100R skrev:
Ska man handla beggade däck så ska man nog inte köpa av andra rookies, bättre att handla av eliten.
Det är rätt, ett 20min däck ska i stort sett vara nytt.. "eliten" kör inte på dom igen pga värmecyklerna(så har de jag köpt av sagt till mig iallafall)
Har tillomed fått köpa oanvända däck till niceprice pga att de varit uppvärmda i däckstället men inte blivit använt
Totalt har jag i år kört upp 10 set däck om jag minns rätt, + ett set regndäck som nog kommer köras nästa säsong också (regnträning och/eller tävling)
Falkenberg,LMS och Karlskoga var de tävlingar jag kört, en himla massa bandagar och träningar:
Gotlandring 2 dagar (bokstavligen ÅT däck)
Kinnekulle 3 dagar (kvarnkurvan!!)
Karlskoga (förutom SO:t) 3 dagar
LMS är det nog 5-6 heldagar + massa tisdagsträningar
13-14 heldagar + tävlingar och träningar... 10 set däck på en 1000cc är väl inte så farligt?
Tillägg: Totalt 570mil bankörning på de här däcken
//håkan