Hur många set däck går åt???

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Undrar hur många set ni brukar bränna på en säsong i r 600?

Tränar ni på förra tävlingens däck och kvalar och kör rejs på ett nytt, hur gör ni?

Är det lätt att bli av med gummit efter rejs ex Metzeler Rennsport? vad får ni då?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Nya till race som därefter används vi nästa tävlings kval och därefter vid nästa tävlings träning! Då klarar du dig på ett set per tävling! :tummenupp

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Jag har gjort av med ett bakdäck varje race. Något race har jag oxå haft nytt framdäck. Så ska du köra, säg 10 tävlingar kan du räkna med 10 bakdäck och kanske 3-5 framdäck.
Sen efter racet använder du däcket till nästa kval, precis som Oscar skrev. Sen kan antagligen vända däcket och träna med det. Är inte däcken helt slut så kan du sälja dem till gatåkare. Det är just därför jag väljer mönstrade däck istället för slicks... (även om slicks kanske håller ngt längre)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Oscars taktik låter bra :tummenupp men hur mycket kan man köra ett däck innan det är märkbart sämre? Är det verkligen bara 20 minuter? Om man inte är så snabb :död kan man inte köra mycket längre då utan att märka någon skillnad? Är det samma som på gata att det går två bakdäck per framdäck eller byter alla samtidigt ändå?

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Är du en glad amatör som t.ex. jag och inte kör så snabbt så kan du köra väldigt länge på samma set däck utan att märka någon skillnad.
När däckens grepp hämmar dina varvtider, då är det dags att byta. Sen när det händer beror på hur snabb du är...

Kör så länge det håller och byt däcken när de blir din begränsande faktor. Du märker nog ganska snabbt vilken nivå du ligger på.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Neutral skrev:
Oscars taktik låter bra :tummenupp men hur mycket kan man köra ett däck innan det är märkbart sämre? Är det verkligen bara 20 minuter? Om man inte är så snabb :död kan man inte köra mycket längre då utan att märka någon skillnad? Är det samma som på gata att det går två bakdäck per framdäck eller byter alla samtidigt ändå?

För dom riktigt snabba killarna så är det märkbart..iaf om man Frågar don Q o grabbarna...jag brukar märka att det släpper lite bak i utgången av kurvorna brukar komma rätt snällt då brukar det va dax att byta bakdäck iaf.

Fram är ju lite svårare men visst känner man att det släpper lr hur :)
jag kommer nog att köra på oskars idé helt klart problemett är väl mer att det går åt en hel del däck till dom vanliga träningarna med tex. heldagar på åsen,och Anderstorp, för att inte glömma den däckätande banan Falken lr iaf på högersidan :huvet

Mitt val nästa sommar blir att köra på slicks iaf håller lite längre ser ingen nytta av att sälja till gatåkare jag kommer köra tog slut på dom än då

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Neutral skrev:

ä, va fan, ett slicks håller några dagars körning... sen att det inte är så lätt att köra snabbare än 1.15 typ på karlskoga när korden är framme är väl en sak :kocko (fullt godkänt däck enligt SVEMO, 1mm på MITTEN som det står i reglementet)

EDIT: Däcket på bilden har gått 1 heldag på karlskoga, 1 kvällsträning där, 3 träningar på sviesta + en heldag på sviesta. Dessutom säjer folk att 1000cc sliter däck hårdare än 600cc, så lägg till 1-2 dagars körning till på en 600cc innan däcket skulle se ut som det där :3freak

Bifogat

• bakdäck.jpg
    bakdäck.jpg
    105.6 KB · Visningar: 321
Last edited:

sandstream

Guest
Vet att det är svårt men kan man ange något värde för hur mycket längre ett slicks håller jämfört med motsvarande däck med mönster?
(Förutsatt att man använder däcksvärmare)

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sandstream skrev:
Vet att det är svårt men kan man ange något värde för hur mycket längre ett slicks håller jämfört med motsvarande däck med mönster?
(Förutsatt att man använder däcksvärmare)

de som jag fått att börja köra med slicks istället för mönstrade motsvarigheten

Pirrelli Supercorsa SC1 fram och SC2 bak, motsvarande slicks istället har hållt åtminstone 2 bandagar längre på deras hojar (R1:eek:r) och de har kört på Sviesta och Kinnekulle (kinnekulle ÄTER ju upp högersidan med kvarnkurvan) (Varit instruktörer för LMS och Racingworld och de är inte på nåt sätt långsamma)

Sen har de kört jävligt länge på vanlig landsväg med samma hojar/däck innan däcket är helt slut ;)

//håkan

EDIT: Som instruktör kör man inte typ för 40/50:e minut utan är kanske stilla 10-20min / timma...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Glada amatörer kan hålla kostnaderna nere med ekologisk racing, köp beggade mönstrade rejsdäck som har gått 20-30 minuter, brukar kosta 1000:-/1500:- per set beroende på skick, sen kör man träning tills däcken börjar ta slut på sidorna, då kan man sälja dom till gatåkare som inte kör bana, oftast är det 4-5 mm kvar på mönstret i mitten och det räcker länge för en moderat gatåkare som vill posera utanför korvmacken i byn.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
GSXR1100R skrev:
Glada amatörer kan hålla kostnaderna nere med ekologisk racing, köp beggade mönstrade rejsdäck som har gått 20-30 minuter, brukar kosta 1000:-/1500:- per set beroende på skick, sen kör man träning tills däcken börjar ta slut på sidorna, då kan man sälja dom till gatåkare som inte kör bana, oftast är det 4-5 mm kvar på mönstret i mitten och det räcker länge för en moderat gatåkare som vill posera utanför korvmacken i byn.

Beroende på skick.. jo, hur många här på forumet har såpass god ekonomi så att de endast behöver köra 20min på ett set däck och sen sälja det?

Jag menar, på STCC som väl dock kan anses vara en "välsponsrad" serie(??) så är det väldigt många som kvalar på beggade däck osv..
sen säljs de likväl efter det som "20min" däck...

EDIT: Kan väl bara tillägga att de däck som jag körde B-racet på är knappt inruggade, däcken från LMS SM kördes på fram till Karlskoga SO:t... (se föregående inlägg om det som korden är framme på)
för att slippa bli lurad av såkallade "20min däck" köp nya.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Något som jag funderat på är om grepper är sämre ju närmare korden man kommer? Det verkar nästan som de då en del säljer nä det börjar sladda men ändå så är det massa gummi kvar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
håkan skrev:
Beroende på skick.. jo, hur många här på forumet har såpass god ekonomi så att de endast behöver köra 20min på ett set däck och sen sälja det?

Jag menar, på STCC som väl dock kan anses vara en "välsponsrad" serie(??) så är det väldigt många som kvalar på beggade däck osv..
sen säljs de likväl efter det som "20min" däck...

EDIT: Kan väl bara tillägga att de däck som jag körde B-racet på är knappt inruggade, däcken från LMS SM kördes på fram till Karlskoga SO:t... (se föregående inlägg om det som korden är framme på)
Ja detta är sant, jag har dock en pålitlig leverantör av däck, dom jag köper har oftast gjutnabbarna kvar och är i princip nya, men jag tänker inte berätta vem jag handlar av för det är hemligt.

Ska man handla beggade däck så ska man nog inte köpa av andra rookies, bättre att handla av eliten.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
HanneZ skrev:
Något som jag funderat på är om grepper är sämre ju närmare korden man kommer? Det verkar nästan som de då en del säljer nä det börjar sladda men ändå så är det massa gummi kvar.

Allt är ju beroende på vilken nivå man ligger.
personligen märker jag skillnad på hur många värmecykler ett däck har gått snarare än mängden gummi. Men självklart om de små fina hålen på kanterna inte syns längre så börjar det kana lite, men för det mesta har jag kunnat köra 55-56:eek:r ändå på Sviesta (dessutom har jag inte "halkat" omkull med sånna däck heller)

Jag har däck som ser knappt använda ut men sladdar som fan pga att det (troligaste orsaken)varit många värmecykler.

När man väl börjar komma ner i varvtid, 54,53 på sviesta tex, så märker man skillnad på nya/slitna däck såklart.

//håkan

GSXR1100R skrev:
Ska man handla beggade däck så ska man nog inte köpa av andra rookies, bättre att handla av eliten.

Det är rätt, ett 20min däck ska i stort sett vara nytt.. "eliten" kör inte på dom igen pga värmecyklerna(så har de jag köpt av sagt till mig iallafall)
Har tillomed fått köpa oanvända däck till niceprice pga att de varit uppvärmda i däckstället men inte blivit använt

Totalt har jag i år kört upp 10 set däck om jag minns rätt, + ett set regndäck som nog kommer köras nästa säsong också (regnträning och/eller tävling)
Falkenberg,LMS och Karlskoga var de tävlingar jag kört, en himla massa bandagar och träningar:
Gotlandring 2 dagar (bokstavligen ÅT däck)
Kinnekulle 3 dagar (kvarnkurvan!!)
Karlskoga (förutom SO:t) 3 dagar
LMS är det nog 5-6 heldagar + massa tisdagsträningar

13-14 heldagar + tävlingar och träningar... 10 set däck på en 1000cc är väl inte så farligt?
Tillägg: Totalt 570mil bankörning på de här däcken

//håkan

Last edited:

sandstream

Guest
håkan skrev:
de som jag fått att börja köra med slicks istället för mönstrade motsvarigheten
Pirrelli Supercorsa SC1 fram och SC2 bak, motsvarande slicks istället har hållt åtminstone 2 bandagar längre på deras hojar (R1:eek:r) och de har kört på Sviesta och Kinnekulle (kinnekulle ÄTER ju upp högersidan med kvarnkurvan) (Varit instruktörer för LMS och Racingworld och de är inte på nåt sätt långsamma)
Sen har de kört jävligt länge på vanlig landsväg med samma hojar/däck innan däcket är helt slut ;)
//håkan
EDIT: Som instruktör kör man inte typ för 40/50:e minut utan är kanske stilla 10-20min / timma...
Tackar :tummenupp
Ska nog prova slicks nästa år då jag mest kör på bana.

Skönt att någon annan tar upp det här med värmecycler och att däcken blir sämre av det.
En del trodde att det var något jag hittat på i en tidigare diskussion.
Har också pratat med folk som kört Veidec (på den gamla goda tiden) och de säger samma sak om värmecyclerna, greppet blir märkbart sämre när man kör på deras nivå.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
Tackar :tummenupp
Ska nog prova slicks nästa år då jag mest kör på bana.

Skönt att någon annan tar upp det här med värmecycler och att däcken blir sämre av det.
En del trodde att det var något jag hittat på i en tidigare diskussion.
Har också pratat med folk som kört Veidec (på den gamla goda tiden) och de säger samma sak om värmecyclerna, greppet blir märkbart sämre när man kör på deras nivå.
Vem har tvivlat angående värmecyklerna? Trodde jag var rätt välkänt...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
håkan skrev:
Ja, men det har ju gått 20 minuter! Oklart hur många gånger dock :rolleyes:

Börjar faktiskt hålla med om de där däcken. Det är inte ofta man ser fina beggade däck längre. Däremot ser man däck som säljs som "20mindäck" som är uppenbart kronslut. Jag köpte ett set som inte ens höll två kvällskörningar. Jag såg när jag köpte dem att de var skit, så jag klagar inte för egen räkning (hade inget bättre alternativ så jag tog dem ändå i tanken att de nog håller ett par kvällspass ivf. Det gjorde de inte.) Trist bara att såna däck säljs till folk som inte kan se hur slitna de är.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
håkan skrev:
13-14 heldagar + tävlingar och träningar... 10 set däck på en 1000cc är väl inte så farligt?
Tillägg: Totalt 570mil bankörning på de här däcken

//håkan

det är 57 mil /uppsättning.

Hur många mil blir det ungefär på en tävling med race och kval mm ?

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Lawner skrev:
det är 57 mil /uppsättning.

Hur många mil blir det ungefär på en tävling med race och kval mm ?

Jepp, Håkans beräkningar stämmer med min loggbok eftersom jag har plockat ut runt en sisådär 5-7 timmar ur mina däck. Visst visst jag kör långsamt och sakta men ändå.

På en racehelg kör du ca 1 timme (2kval + 1 race) och du snittar lite drygt 100km/h, dvs du kör runt 10 mil på en tävling.

Använder du däcken klokt så klarar man sig med 1 uppsättning på 2 st race.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum