Hur många tankar V-power?

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Jag undrar om man märker så stor skillnad från 95,98,99v-power??

Alla säger olika tycker jag, vissa säger att de ger mer effekt och renar motorn, andra säger att de inte blir någon skillnad..

Någon som har svar på v-power vs 95,98?

En annan fråga måste man mappa om bilen/hojen om man börjar köra med v-power?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om du gör en riktigt seriös mappning med v-power kan du säkert skrämma lite mer hästar! Själv tankar jag 95 då en modern 1000cc har mer än tillräckligt med hk!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Jag är ganska säker på att du inte kommer att märka någon skillnad.

Det kommer nog snart någon mer teknisk kunnig och ger en lång förklaring. Men det jag åtminstone vet och tror är att utan att bearbetat topp m.m. och höjt kompressionen så kommer du inte kunna utvinna någon mer energi ur V-power 99 oktan än från 95 oktan.

Men, säkert kommer en vetenskaplig förklaring snart :tummenupp

Men såklart, om du har lite mer komp än orginal så ska du självklart mappa motorn med bränslet.

/Nitrous

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Något engelsk tv program (TopGear?) gjorde tester med tre olika bilar och tre olika bensinbolags värstingdricka.

På en standard VW-Golf, ingen skillnad
På en värre sugmotorbil, knappt mätbar skillnad (+3hk)
På en turboladdad värsting Subaru, +11hk

Jag betalar inte extra för +1.5hk (omvandlade till värre sugmotor, halva volymen)

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag tankar inte V-power. Det ger inget i de applikationer jag kör. Detta har påvisats ett flertal gånger på sporthoj och andra forum.
Kör man däremot med överladdning där man låter programvara verka ihop med en knacksensor ökar effektuttaget märkbart. Därom råder inga tvivel.

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
98 på crossen, och 95 på drz'n! Tycker crossen går bättre på 98, men märker inte så stor skillnad.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Han säger ju i filmen här ovan (garagetlänken) att högre oktantal minskar risken för att bränslet självantänder pga av kompressionen. Jag läste även i bike förut att man på sporthojar m.fl. (deras högfartstest nr9/08 s38) måste mata på med extra mkt bensin för att förhindra att bensinen självantänder. Denna självantändning sker alltså vid höga varvtal då motorn behöver mycket bensin och har hög kompression.

Ett högre oktantal ger alltså möjlighet till högre kompression, så om man har en motor med 12,5:1 i kompression kanske det kan ge några extra hästar samt minskad bränsleförbrukning om man ligger och nöter på höga varv (där bensinen annars tenderar till att självantända).

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Som Roberth och Calle.s sa...
Enda chansen du har att märka skillnad är om du ökar förtändningen.
Det är nämligen den enda skillnaden mellan 95 och 99 oktan..
Du slipper knackningar d.v.s. att soppan tänder för tidigt medans kolven är på väg upp... Så istället för säg 10gr förtändning så kan du gå till 11 el. 12 gr utan att den knackar...
Detta funkar naturligtvis bara om du kör den i bänk med 99 oktan i tanken.
Det är inte så många hojar som har knacksensor och kan justera sånt här själva...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag kör med 95, kommer aldrig att göra något annat heller. Jag betalar inte extra för inbillade hästkrafter, då är det billigare att hålla efter drivpaketet och rätt tryck i däcken, då får jag dessutom fler hästar ner i backen i slutändan! :fakta

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Bike gjorde en test av diverse bensinkvaliteer för något år sedan. Minns inte
vilket nummer men resultatet var entydigt:
De skillnader man hittade under bänktester låg inom felmarginalen för utrustningen (1-2hk).
Slutsatsen var att det inte ger ett smack att tanka värstingsoppa.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
I tanklocket på min bil står det minst 98 oktan. Shell har inte 98.

Finns det någon hoj där det står minst 98 i specifikationerna?

sportbike

Guest
I tanklocket på min bil står det minst 98 oktan. Shell har inte 98.

Finns det någon hoj där det står minst 98 i specifikationerna?

Japp,BMW:s boxrar.

edit:men det står så här:

Bränsle Blyfri bensin, 98 oktan, automatisk knackningskontroll gör det möjligt att köra med 95-oktanig bensin

Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
http://www.shell.com/home/Framework...ts/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html

Shell V-Power är också utformad för att skydda motorn bättre än

andra bensintyper. Undersökningar visar att beläggningar i insugningssystemet kan försämra bilens prestanda inklusive acceleration och körbarhet.

Shell V-Power är formulerad för att förhindra detta. Shell V-Power

kan också avlägsna gamla beläggningar och håller ventiler rena och

fria från beläggningar medan du kör.

Så står de på deras shells hemsida, ja jag vet inte :p

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tankar 98 i min race-hoj eftersom vi kör liiite mer förställd tändning ;)

95 funkar kanon i allt som inte är toktrimmat. Standard tvåtakt cross tex

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
Kankse inte fler BHP men väl bättre bränsleförbrukning vill jag nog påstå, gjorde ett test förra sommaren åkte Enköping - Sirishamn och spenderade en vecka på Österlen innan jag åkte hem, totalt strax under 200mil. Åkte 07 Aprilia Tuono Factory med Akrapovic & mappad, på vägen ner körde jag geomgående V-Power under veckan på Österlen tankade jag både 98 & V-Power (då jag inte kunde hitta V-Power överallt) och på vägen hem bara 98 octan och det var ganska stor skilnad på förbrukningen, drog betydlig mindre soppa på V-Power än på 98 och jag kan säga att jag var inte speciellt snäll mot hojen, om den gick bättre på V-Power är svårt att säga och jag tror att när jag räknade på det så blev kostnaden inte så mycket mindre med V-Power då den kostar mer så I det långa loppet blir det nog ingen större skilnad.....

DP says: Försöker alltid tanka på mackar med stor åtgång då soppa är "färskvara"...

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Kört 95 i Supersport moppen hade i v power o det jag märkte var att den ville upp på bakhjulet lite villigare när det var dags att rätta upp den för rakan.
Men då hade jag iof satt i andra kammar så de kan ju ha hjälpt till men körde första passen på 95.
Och vad jag vill minnas så lite mer pulver gav den väl men då e den SS mappad.
Antar att mappningen var med annan soppa än 95 med...

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tankar 95 i aprilian då jag inte vill sponsra Shells pantade reklamkampanjer för v-power..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år