Hur många tankar V-power?

kasbi

CEO
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2009 CBR1000RRA Repsol
Problemet är inte priset på soppan utan energiskatten, koldioxidskatten, moms på soppan samt moms på skatten som tillsammans står för ca 70% av priset.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Problemet är inte priset på soppan utan energiskatten, koldioxidskatten, moms på soppan samt moms på skatten som tillsammans står för ca 70% av priset.

:dummer Så när du tankar så specar du upp i huvet vad som är soppapris o vad som är skatt............för mig är soppapriset det jag pyntar för det jag får i tanken.:såjaponken
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag tankar alltid v-power i hojen. pga att kostnaden för bensinen är så pass liten jämte mot allt annat så då kan jag lyxa till de :D
 

njelger

Guest
tankar v-power i min baotian-moppe. Shell e närmast o moppen vill ha 98.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Hmm de verkar finnas en hel del olika uppfattningar om v-power soppa!

De tester man kikat på så fungerar soppan som de säger, att den rengör och gör att motorn mår och går bättre.. sen finns de ju tester som visar att de inte händer nånting också!... de verkar vara väldigt olika beroende på hoj/bil så man kan ju inte säga att de är lurendrejeri heller? frågan är väl bara om de är värt de ören man ger extra från 95-99oktan... renare bensin... vad vill man ha i bilen/hojen? är väl bara plånboken som bestämmer?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Det går renare p högre oktan, men man får inte ut mycket mer fören man gått över till seriös grad av trimning osv. när kompet blir för hökt så måste måste man höja oktanen tillslut också för att motorn inte ska spika. annars blir det inte roligt att plocka isär fastgjutna kolvar i motorblocket :näsblod
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag bara måste qouta mig själv vad jag skrev i samband med att produkten lanserades 2006

Eftersom här och på många andra motorforum pågår en debatt om huruvida Shells nya superbränsle V-power verkligen ger mer effekt eller bara är ett marknadsföringstrick så var jag tvungen att försöka finna vad som är nytt i denna dundersoppa.

Här nedan är några statements gjorda av shell på deras nya yberflashiga V-power hemsida:


Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick.

Jaha har ni hällt i sådandär STP injector cleaner i soppan, man tackar. (För övrigt är STP bara vanlig lågsvavlig fotogen i dyrt butelj och nä det har inte direkt någon verkan).

Sen kan man också undra hur ofta man har problem med beläggningar på insugningsventilerna med modernt bränsle.


Shell V-Power är formulerad för att minska friktionen i motorns inre.
Jaha och vad mer exakt hade ni tänkt er skulle smörjas av bensinen?
Cylinderloppen eller ventilskaften?
Bästa sättet att smörja motorn från bensinen (om man nu inte får hälla i tvåtaktsolja) är med Bly eller svavel, läser man produktdatabladet kommer man att slås av att blyinehållet är LÄGRE i V-power än i vanlig 95 och svavelinehållet är det samma.
(Blyinehåller är dock försumbart i båda bränslena)
Tack Shell för den extrasmörjningen….


Vad skiljer då Vpower från vanlig blyfri 98?


En enhet högre oktantal, that´s it. Om man jämför samansättningen av bränslet i säkerhetsdatabladet slås man av att det är exakt samma innehåll med exakt samma proportioner, där är inte ens mer syresättare (MTBE) än i vanlig blyfri vilket annars hade varit en lätt väg att göra mer effekt.

Samanfattning: Allt är bara ett marknadsföringstrick från Shell, det är samma soppa fast med något högre oktantal dvs där är någon procent mindre crackade komponenter i bensinen. Detta är dock inte märkbart utan det är bara för att få en högre klassning i RON testet (dvs laboratoriemätt oktantal).
Bensinens superegenskaper ser jag inte var de skulle komma ifrån då där inte är några tillsatser som inte finns i vanlig bensin och därmed har jag svårt att se hur någon sådan egenskap skulle existera.
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Puttar j i 95 i min golgf s¨spikas o o hamras det utihelvete.Råkar j spilla i vblower drar den mindre o går jämnare utan spikningar.
Fick fö bytat in min 02 folg för att den spikade.Blev upputsad å utställd i hallen igen.Mad!!!!
Ps.frugan jobbar på skäll.
 
Last edited:

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Kör 98 / V-power i allt som antingen är högpresterande motorer eller har elektronisk insprutning..
Tycker jag märker skillnad i det. Det är ju möjligt att det inte är nån skillnad men psyket säger att det känns kvickare och bättre, och sålänge det förhöjer kör upplevelsen så kör jag på det.. Kostar ju drygt 50öre mer bara, det är "illusionen" värd isåfall:)
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag kör bara V-Power och åker ett par mil extra för att hitta en pump. Jag har inget större förtroende för annan pumpsoppa. Det beror på stora avlagringar på yttersidan av tallrikarna efter c a 500 mil. På min RSV1000 är problemet stort och andra med samma typ har samma problem och även i förbränningsrum (topp). Jag har sett fotografier och det ser fördjävligt ut. Andra typer kanske är mindre drabbade. Förgasarhojar lär inte ha så stora problem som inspruthojar. Enligt en välkänd bok är det värsta när man nyss stoppat motorn och ventilerna är heta tillsammans med om en injektor läcker en droppe eller så.

Problemet är välkänt i allmänhet. Därför är det i USA lag på tvättmedel i soppan därför motorns effektivitet minskar med förstört luftflöde. Man använder aromater som tillsatser. Shell menar att mängden är för lite och V-Power har därför lagkrav x5. Jag pratade med en bränsleexpert på OKQ8. Han menar att innehåll inte syns i datapapper som publiceras offentligt exempelvis på Internet. Där visas endast vad myndigheter kräver vad gäller innehållsdeklaration. Samma person trodde också att Shells V-Power är en bättre produkt än deras egen – just på grund av det högre innehåll av tvättande produkter.

Jag ser minst tre skäl att det extra oktantalet är väl spenderade pengar. Det ena är avlagringar i förbränningsrum. Tekniskt sett – ur ett detonationsperspektiv – är det exakt samma sak som att höja kompet. Det för med sig ett närmande till detonationer (och "pre ignition"). Det andra är att tar man ut högre effekt ur motorn än original – så har man frångått logiken att följa tillverkarens rekommendation på t ex minimum 95. Det krävs ingen ändring av tändning eller komp för det. Om man på något sätt höjer förbränningstrycket (vilket man gör om vridmoment ökas) – så är man närmre punkten där problem uppstår. Det tredje är om man mappat något magert så ökar förbränningstempen. När många bäckar små – kanske man också bör tänka på att "minimum 95" just är ett minimum.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Man får inte mer vrid eller högre komp pga soppan!
Helt okej som en del skriver att det är placebo men de är villiga att betala för den placebo-effekten.
På en sugmotor gör det ingen märkbar/mätbar skillnad, däremot kan det göra skillnad på överladdade motorer med adaptiva sprut och tändsystem.
I princip skulle det ge samma effekt att slå i en skvätt E-85 i tanken.
Jag har då aldrig sett ett riktigt test där bensinen gett mer effekt annat än i vassa överladdade motorer, länka gärna till något!

Ämnet har avhandlats förr och i de trådarna har erkänt duktiga motormänniskor här på sporthoj yttrat sig och förklarat det hela ingående, sök gärna.

Antar att det är som oljetrådarna, de med kunskap orkar inte förklara samma sak hur många gånger som helst.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag ser minst tre skäl att det extra oktantalet är väl spenderade pengar. Det ena är avlagringar i förbränningsrum. Tekniskt sett – ur ett detonationsperspektiv – är det exakt samma sak som att höja kompet. Det för med sig ett närmande till detonationer (och "pre ignition"). Det andra är att tar man ut högre effekt ur motorn än original – så har man frångått logiken att följa tillverkarens rekommendation på t ex minimum 95. Det krävs ingen ändring av tändning eller komp för det. Om man på något sätt höjer förbränningstrycket (vilket man gör om vridmoment ökas) – så är man närmre punkten där problem uppstår. Det tredje är om man mappat något magert så ökar förbränningstempen. När många bäckar små – kanske man också bör tänka på att "minimum 95" just är ett minimum.

1. Hur kan det tekniskt sett vara samma sak att höja kompet som att tanka annan soppa?
2. Hur tar man ur mer effekt än original utan att ändra tändning eller komp?
3. I det tredje fallet har man alltså mappat om magert, och behöver därför sänka förbränningstempen? Förutsättningen var ju att vi snackar om en standard hoj, inte om en ommappad?

I de 2 första fallen hävdar jag att du har fel, i det tredje är förutsättningarna att man optimerar motorn för 98 oktan. Då kan jag köpa att man får mer effekt, det är vår erfarenhet vid trimning av ett antal motorer. I Fivers racehojar har vi kunnat hitta 3-4 pållar på att optimera för 98, men det spelar ingen som helst roll om det är 98 från shell eller OKQ8.
 

memories

Medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
röda huset
Hoj
suzuki gsx-r 1000 K7 .GasGas Ec300 Nordic
tripaks bensinbooster...:confused: ...är det och så lurendrejeri eller nån som provat......
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
1. Hur kan det tekniskt sett vara samma sak att höja kompet som att tanka annan soppa?
2. Hur tar man ur mer effekt än original utan att ändra tändning eller komp?
3. I det tredje fallet har man alltså mappat om magert, och behöver därför sänka förbränningstempen? Förutsättningen var ju att vi snackar om en standard hoj, inte om en ommappad?

1. Dåligt uttryckt av mig. (Av dig med, eftersom det var inte riktigt vad jag skrev.) Omformulering: Tekniskt sett – ur ett perspektiv där man avser att ge sig själv säkerhet mot detonation – är konsekvensen samma sak som att höja kompet.

2. Man höjer VE och i viss mån TE.



I de 2 första fallen hävdar jag att du har fel, i det tredje är förutsättningarna att man optimerar motorn för 98 oktan. Då kan jag köpa att man får mer effekt, det är vår erfarenhet vid trimning av ett antal motorer. I Fivers racehojar har vi kunnat hitta 3-4 pållar på att optimera för 98, men det spelar ingen som helst roll om det är 98 från shell eller OKQ8.

Jag har rätt. 1. Avlagringar och sot på kolv och i förbränningsrum är en faktor och kan ge upphov till detonationer/ pre ignition. 2. Det finns många sätt att höja effekten på som inte är komphöjning och ändring av tändpunkt. 3. Förbränningstempen stiger med magring ungefär till lambda-1. Sen blir det kallare igen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Många åsikter.
Få mätningar.
De som inte mätt verkar ha mer åsikter.

Om någon är INTRESSERAD kan jag berätta att Fazern fick sex (6) häster mer när jag lät bestycka den för e85. Bänkat. Är det PULVER ni är ute efter ska ni tanka alkohol.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top