Problemet är inte priset på soppan utan energiskatten, koldioxidskatten, moms på soppan samt moms på skatten som tillsammans står för ca 70% av priset.
Så när du tankar så specar du upp i huvet vad som är soppapris o vad som är skatt............för mig är soppapriset det jag pyntar för det jag får i tanken.
Du kanske inte visste om det, nu vet du!
jag tankar alltid v-power i hojen. pga att kostnaden för bensinen är så pass liten jämte mot allt annat så då kan jag lyxa till de
Eftersom här och på många andra motorforum pågår en debatt om huruvida Shells nya superbränsle V-power verkligen ger mer effekt eller bara är ett marknadsföringstrick så var jag tvungen att försöka finna vad som är nytt i denna dundersoppa.
Här nedan är några statements gjorda av shell på deras nya yberflashiga V-power hemsida:
Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick.
Jaha har ni hällt i sådandär STP injector cleaner i soppan, man tackar. (För övrigt är STP bara vanlig lågsvavlig fotogen i dyrt butelj och nä det har inte direkt någon verkan).
Sen kan man också undra hur ofta man har problem med beläggningar på insugningsventilerna med modernt bränsle.
Shell V-Power är formulerad för att minska friktionen i motorns inre.
Jaha och vad mer exakt hade ni tänkt er skulle smörjas av bensinen? Cylinderloppen eller ventilskaften?
Bästa sättet att smörja motorn från bensinen (om man nu inte får hälla i tvåtaktsolja) är med Bly eller svavel, läser man produktdatabladet kommer man att slås av att blyinehållet är LÄGRE i V-power än i vanlig 95 och svavelinehållet är det samma.
(Blyinehåller är dock försumbart i båda bränslena)
Tack Shell för den extrasmörjningen….
Vad skiljer då Vpower från vanlig blyfri 98?
En enhet högre oktantal, that´s it. Om man jämför samansättningen av bränslet i säkerhetsdatabladet slås man av att det är exakt samma innehåll med exakt samma proportioner, där är inte ens mer syresättare (MTBE) än i vanlig blyfri vilket annars hade varit en lätt väg att göra mer effekt.
Samanfattning: Allt är bara ett marknadsföringstrick från Shell, det är samma soppa fast med något högre oktantal dvs där är någon procent mindre crackade komponenter i bensinen. Detta är dock inte märkbart utan det är bara för att få en högre klassning i RON testet (dvs laboratoriemätt oktantal).
Bensinens superegenskaper ser jag inte var de skulle komma ifrån då där inte är några tillsatser som inte finns i vanlig bensin och därmed har jag svårt att se hur någon sådan egenskap skulle existera.
Jag ser minst tre skäl att det extra oktantalet är väl spenderade pengar. Det ena är avlagringar i förbränningsrum. Tekniskt sett – ur ett detonationsperspektiv – är det exakt samma sak som att höja kompet. Det för med sig ett närmande till detonationer (och "pre ignition"). Det andra är att tar man ut högre effekt ur motorn än original – så har man frångått logiken att följa tillverkarens rekommendation på t ex minimum 95. Det krävs ingen ändring av tändning eller komp för det. Om man på något sätt höjer förbränningstrycket (vilket man gör om vridmoment ökas) – så är man närmre punkten där problem uppstår. Det tredje är om man mappat något magert så ökar förbränningstempen. När många bäckar små – kanske man också bör tänka på att "minimum 95" just är ett minimum.
1. Hur kan det tekniskt sett vara samma sak att höja kompet som att tanka annan soppa?
2. Hur tar man ur mer effekt än original utan att ändra tändning eller komp?
3. I det tredje fallet har man alltså mappat om magert, och behöver därför sänka förbränningstempen? Förutsättningen var ju att vi snackar om en standard hoj, inte om en ommappad?
I de 2 första fallen hävdar jag att du har fel, i det tredje är förutsättningarna att man optimerar motorn för 98 oktan. Då kan jag köpa att man får mer effekt, det är vår erfarenhet vid trimning av ett antal motorer. I Fivers racehojar har vi kunnat hitta 3-4 pållar på att optimera för 98, men det spelar ingen som helst roll om det är 98 från shell eller OKQ8.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |