Hur mörka är Arais spegelvisir?

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har Arais mörkaste visir, vilket blir väldigt mörkt så fort det börjar skymma.

Skall man ut och köra och riskerar behöva åka hem när det mörknar är det ett måste att ha med sig ett extra klart visir. Samtidigt är det inte alltid man vill ha med sig en väska bara för att förvara visiret när man kör.

Funderar på om ett spegelvisir kan vara ett alternativ. Testade en Arai med ett sådant visir i butik och vill minnas att det kändes ljusare än mitt mörka.

Ni som kör med Arais spegelvisir, hur tycker ni det funkar när det börjar mörkna?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ingen större skillnad mot ett mörkt visir tycker jag.
Om jag ska åka hoj & vet att det kommer att bli mörkt innan jag kommer tillbaka så tar jag med ett klart visir som jag stoppar innanför skinnstället, runt höftbenet. Där märks det knappt och man slipper ha med en väska.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kom precis hem efter en tur med Arai spegelvisir. Inte att rekommendera i skymning/mörker.

Glömde ta med klart visir idag igen. Att man aldrig lär sig!?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Jag har ett arai idirum gold aldrig använt som passar till rx-7 modellen, kan sälja det för vettig peng om du får för dig att ha ett sånt till kompliment.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Iridium är inte alls lika mörkt som det mörka, men fortfarande inte att rekommendera för nattkörning.

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Iridium är inte alls lika mörkt som det mörka, men fortfarande inte att rekommendera för nattkörning.

jag håller med delvis, beror på hur långt man ska och om det är upplyst, inne i stan har jag inget som helst problem med mitt spegelvisir som är blått, o det är likadant som gold indirium bara annan färg!

pma mig om intresse finns att köpa

Raderad medlem 51742

Guest
Hmm... kanske är lika bra att ha med sig det klara visiret vid behov ändå, så man kan byta. Eller sätta på det innan man åker ut, och riskera att inte se lika cool ut :gnissla

Antar ni som jämfört med mörka visir jämfört med det mörkaste (som jag har ) och inte det rökfärgade (godkänt för gatbruk)? För mitt visir blir verkligen jättemörkt på kvällen. Misstänker att spegelvarianten är jämförbart med den rökfärgade varianten.

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Ingen större skillnad mot ett mörkt visir tycker jag.
Om jag ska åka hoj & vet att det kommer att bli mörkt innan jag kommer tillbaka så tar jag med ett klart visir som jag stoppar innanför skinnstället, runt höftbenet. Där märks det knappt och man slipper ha med en väska.

Har en sån där visirväska eller vad man nu skall kalla det. Aldrig fattat riktigt hur det är tänkt att man skall bära den tills idag när jag testade att spänna fast remmen runt midjan så att visiret hamnade runt just höftbenet under skinnstället. Funkade kanon! Nu hade jag visserligen med mig det klara visiret i onödan då jag aldrig behövde byta.

Sen kanske det inte känns så säkert att ha visiret fäst på det sättet. Inte så skönt om man kraschar och visiret skär in i kroppen.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife