Hur man gör för att inte krocka i Sverige

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Hoj
ZX-6R 2009
Satt o läste i olyckstråden och la märke till att de flesta olyckor sker då bilister gör oväntade manövrar på gatorna.

Alla borde komma till Beijing o köra lite här så kan jag nästan lova att ni aldrig kommer klota i Sverige igen =)

På natten är det lastbilar utan bakbelysning på ringvägarna.

Ibland kör folk på vänstersidan.
Att blinka innan filbyte har jag bara sett enstaka gånger. Döda vinkeln existerar inte i detta landet.

Taxibilar tokstyr till höger o tvärnitar för att plocka upp en kund.

Folk lägger sig i ambulans/polis fältet såfort det blir kö på vägarna. Och de blinkar ju såklart inte innan de gör det.

90% av alla bilförare har köpt sina körkort efter att ha misslyckats med uppkörningen.

Att köra onykter är helt normalt här.

Ju snabbare motorcykel man har ju säkrare är det.
Krävs rejäl acceleration och grymma bromsar för att klara sig från att krocka här, och viktigt att kunna slippa hålla koll på vad som finns bakom en.

Har aldrig kört sporthojj i Sverige men när jag kommer tillbaka och gör det så kan jag tänka mig att det blir en väldigt avslappnad upplevelse

Å andra sidan kanske det är så att när man väl vant sig vid den civiliserade trafiken så blir man mindre uppmärksam automatiskt.

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Alltså, grejen med Sverige är att folk kopplar inte. Jag har kört hoj i delar av världen som är precis som du beskriver och det fungerar skitbra. Men här hemma så kan dom mest konstiga situtioner uppstå. Tex, för ca 3 veckor sen så kom jag körandes mitt inne i staden, fram till en rondell som är helt öppen, min fart är ca 25 km/h, tittar åt höger där en bil kommer i 20-30 Km/. Jag möter förarens blick, vi tittar på varandra när jag kör in i rondellen. När jag är på väg ut ur ronellen, rakt fram, så är bilen där också, bredvid mig.
Detta är bara ett axplock av alla "nära" upplevelser. Det uppstår minst en ny situtioner varje gång.
Alltså, folk ser men fattar f-n inte.

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
Hur många dör i trafiken i beijing per år!
Ok låt oss säga per dag för att vara rimlig, någon?

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Vill man inte hamna i en olycka gäller det konstant att leta efter olyckan :crash

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HiO-0aV9jZ0&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HiO-0aV9jZ0&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HiO-0aV9jZ0&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HiO-0aV9jZ0&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Stoppregel, väjningsplikt eller högerregel är inget man kör med i Kina eller?

02:00 är bäst, kör på den helt stillastående fotgängaren.

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Dra åt......... Det var fan sämsta jag sett. Noll reaktion+noll koll!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

HAHA, det är ju som en jävla skämtfilm, viklen tur att det oftast inte verkar gå allt för fort, men bissart dålig koll dom har altså.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det sker över 500 dödsfall om dagen!!!!! i Kina hela tiden, varje år.
Den som tror att det fungerar bättre utomlands någon annanstans i världen än i Sverige har parabolseende när de kör.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har du statestik hur många som DÖR i trafiken varje dag hos dig.

Kan tänka mig trots allt att det är något konstigt "flyt" på det hela där, men tror oavsett att även om man räknar om i förhållande hur många som vistas på vägen där och här, så är det ingen avundsvärd statestik hos dig jämfört med Sverige.

Oavsett hur bra du kan köra hoj, och med en effektstark hoj att du kan rädda dig från många situationer, så ju mer du vistas i trafiken där så är det säkert bara en tidsfråga innan du skadas pga alla nötter i trafiken, allt som du INTE kan påverka..som du säger att alkohol vanligt..

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
HAHA, det är ju som en jävla skämtfilm, viklen tur att det oftast inte verkar gå allt för fort, men bissart dålig koll dom har altså.

Vägskyltar? De verkar köra i tron om hoppas "idioten" har sett att jag kommer...:D Synd bara om alla gående och cykelandes de mejar ner..och det här verkar vara olyckor med hyffsat bra utgång trots allt...

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
He He.....:) Vilka nötter till trafikanter bil som vespa samt cyklister..Helt ofattbart.
Kanske är en bra affärs ide att starta reservdels affär i Peking...................... :) :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Efter att ha kört lite i Grekland och snabbt anpassat mig till trafiken där fick jag omdömet av en inföding: "Du kör som en hel Grek!"

Jag tog det som en komplimang, men övriga svenskar sa att jag körde som en idiot?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stoppregel, väjningsplikt eller högerregel är inget man kör med i Kina eller?

02:00 är bäst, kör på den helt stillastående fotgängaren.

Konsumtionssamhället har på allvar etablerat sig bland kineserna helt klart.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln