Hur man kopplar vid starthjälp med bil?

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Jag vet att det är en riktig n00b-fråga men jag vill vara helt säker att jag gör rätt.

Hur ska jag gå tillväga, steg för steg, om jag ska koppla startkablar från bilbatteri till mc?

Jag har fått för mig att jag ska börja med startkabel från pluspolen på motorcykelns batteri till pluspolen på bilens batteri för att sedan koppla från minuspol (mc) till minuspol (bil). Vet att jag inte ska ha bilen igång när jag försöker starta motorcykeln.

Har jag tänkt rätt?

/Ahlstrom

Pluspol till pluspol och minuspol till någon del på ramen. Sen måste ju batterierna ha samma spänning men det visste du säkert.

Man brukar oxå avsluta med sista anslutningen på det hjälpbehövande fordonet, och med jordanslutningen. (inte 100 att det är minus, det FINNS plusjordade system... MEN :mattias de är så ovanliga att vi kan glömma dem iofs)
Annars allt rätt.

Vet inte om det stämmer men har hört varningar mot att kabla från bil om MCbatteriet är väldigt tomt, tydligen ska det kunna bli ett strömsprång som kan skada elektroniken på moderna hojar.

Har dock själv gjort det i nödläge och det funkade.

Man brukar oxå avsluta med sista anslutningen på det hjälpbehövande fordonet, och med jordanslutningen. (inte 100 att det är minus, det FINNS plusjordade system... MEN :mattias de är så ovanliga att vi kan glömma dem iofs)
Annars allt rätt.

Lucas (Mannen som uppfann mörkret) är väl den enda som har kört med plusjordade system och även han har väl slutat med det. Jag har bara sett gamla engelska bilar och inte nyare än 60 tal som har haft plusjord.

Men glöm inte att det finns, OM du råkar på det... Engelska hojar från samma tidsperiod kan säkert även de ha plusjord, men det vet jag inget om.

"På 1960-talet hade bilel utvecklats till den högre skolan, och de flesta andra systemen visade sig pålitliga i alla förhållande. Lucas system utmärkte sig för dålig korrosionsbeständighet och glappkontakt, speciellt i fuktig väderlek. Detta kan delvis bero på den positiva jorden.

Oviljan att modernisera ledde till nedgången för de flesta brittiska biltillverkarna, inklusive MG. När brittiska märken blev uppköpta av utländska tillverkare som Ford och BMW förpassades Lucas till hyllan. Resultatet blev pålitligare bilar. Joseph Lucas var personligen ansvarig för en del av problemet. Han påstås ha sagt att en gentleman inte kör bil efter mörkrets inbrott."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucas_Electric

Last edited:
Vet inte om det stämmer men har hört varningar mot att kabla från bil om MCbatteriet är väldigt tomt, tydligen ska det kunna bli ett strömsprång som kan skada elektroniken på moderna hojar.

Har dock själv gjort det i nödläge och det funkade.

Njaeij.Strömrusnig blir det, men bara i startkablarna.
För du kopplar väl inte in startkablarna över en elektronikkomponent?
(den sitter ju isolerad i ett i övrigt avslaget elsystem, och ingen ström rusar ju runt där sålänge nyckeln är av)
Du ska alltså alltid koppla PÅ eller så NÄRA batteriet som möjligt, för att just undvika att innefatta ferl komponenter. Så det var iofs ett bra påpekande.

Har en kompis som startade en 954:a med hjälp av bil, skickade likriktaren. Pengar som kunde gått till annat. Starta med en jumper eller liknande istället.

vaddå strömrusning vet ni inte att det är rök som kommer i kablarna? :va

om det är kortslutning nånstans då kommer röken ut ut kabeln och den slutar funka :D

Njaeij.Strömrusnig blir det, men bara i startkablarna.
För du kopplar väl inte in startkablarna över en elektronikkomponent?
(den sitter ju isolerad i ett i övrigt avslaget elsystem, och ingen ström rusar ju runt där sålänge nyckeln är av)
Du ska alltså alltid koppla PÅ eller så NÄRA batteriet som möjligt, för att just undvika att innefatta ferl komponenter. Så det var iofs ett bra påpekande.

Strömrusning är inte farligt, det som är farligt och kan döda elektronik (styrboxar etc) är spänningspikar.

Just vid inkoppling eller urkoppling kan det bli ganska ordentliga spänningspikar, 40-50 volt är ingen omöjlighet.

Och ju större generator och batteri ju större spänningspikar, lastbilar som kör med 24 volt kan i värsta fallen ge spänningspikar på ungefär 300 volt!

En 'säkrare' variant är att lossa minuskabeln på hojen och 'ladda' upp batteriet med startkablar 10-15 minuter, plocka bort kablarna och sedan ansluta minuskabeln och hoppas batteriet har blivit tillräckligt laddat.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick