hur man lyckas med en backflip!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
som utlovat, en videoguide till hur man lyckas med en backflip:D
ljudet är inte det bästa men det jag säger lyder ungefär såhär:

tjena!
jag heter anton och idag ska vi lära oss en backflip. backflip kan tyckas vara väldigt läskigt, det här med att slänga sig upp och snurra baklänges, men det är nästan ofarligt och väldigt enkelt. helt ofarligt är det inte då en felaktig landning resulterar i ond bråd död men vi ska lära oss att göra rätt så därför är det ingen fara. en backflip består av tre viktiga steg:
1) hoppa upp! skjut ifrån med benen!
2) slå upp armarna! slå er runt!
3) kryp ihop! ta på knäna, låren, vaderna, vad som helst. bara kryp ihop!
landningen kommer naturligt. det ser ut ungefär såhär: *backflip* :D

http://www.youtube.com/watch?v=BdOQJBkXkz8

specifik problemhjälp:
P (problem): shit, läskigtläskigtläskigt. vågar inte!
L (lösning): prova de första gångerna i en mjuk madrass eller skaffa en hjälpreda som flippar runt dig de första gångerna så att du vänjer dig vid känslan. den här rörelsen handlar till 90 % om att våga köra fullt ut.
P: jag bara fryser till i luften och landar på nacken. ajj!
L: det är för att du fegar ur när du märker att det inte blir bra. när detta inträffar ska du ändå köra på och krypa ihop så att du kommer runt mer för att undvika att du bryter nacken. sen är det bara att prova igen och köra fullt ut.
P: jag landar hopkrupet.
L: öva öva öva. prova ut en hoppteknik som passar dig. kanske behövs mer armslag eller mer upphopp. prova dig fram och gör vad som känns bekvämt.
P: jag kommer inte riktigt runt utan landar på knäna eller dylikt.
L: öva mer. ta i! hoppa upp, stampa av hårt och slå upp armarna som om du skulle göra världens högsta jämfotahopp! sen är det bara att kura ihop sig, fälla in läppen och landa:D
P: jag kommer runt men trillar när jag ska landa.
L: återigen är det övning som krävs. prova att ta i mer eller att släppa knäna när du är på väg runt så att du kan ställa dig upp liksom.

har ni några fler problem som jag inte tänkt på här är det bara att fråga så ska jag svara så gott jag kan:D

lägg gärna upp filmer om ni klarar det så gör vi tråden till ett backflip-galleri som alla som vill lära sig kan iakta och hämta idéer från ;)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag provade, men landade på knäna som en köttbulle, det var ju bara 3 steg sa du ju....

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag provade, men landade på knäna som en köttbulle, det var ju bara 3 steg sa du ju....

tre steg och lite övning;) prova igen med mer kraft. skjut ifrån hårdare, slå upp armarna hårdare och snabbare och kryp ihop så fort du kan så kommer du runt bättre;) jag satte den inte heller första gången, ge det ett par tio ggr så går det sen;)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Jag lärde mig volta frammåt också så som du skrev bara på några minuter du gjorde backflip, nästan allt handlar typ om att bara våga köra fullt ut.

Backflip är jag dock inte jätte glad för. :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag lärde mig volta frammåt också så som du skrev bara på några minuter du gjorde backflip, nästan allt handlar typ om att bara våga köra fullt ut.

Backflip är jag dock inte jätte glad för. :tungan

framåt är inte lika läskigt men å andra sidan får man inte samma hjälp av armarna som vid en backflip.
en smaksak bara;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Jag är nog för feg för att prova men vill gärna lära mig :gnissla

Tror du en gnutta lyckodryck funkar så man blir lite övermodig??

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR

Kör på´t bara. Även fast dina chanser minskar drastiskt till ungefär 0% chans så blir resultatet mycket roligare vare sig det går eller inte.:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

om du med lyckodryck menar alkohol så nej, det tror jag inte. sånt här ska göras med omdöme, inte övermod. och absolut inte under alkoholens inverkan ;) jag tror att det är bättre om du skaffar en kompis som står bredvid dig, håller en hand på din rygg och den andra i ditt ena knäveck och som sen flippar runt dig när du hoppar så att du vet att du landar rätt. på så sätt vänjer du dig vid känslan av att snurra baklänges och när du väl har vant dig kommer du inte vara rädd utan satsa för fullt och då kommer du klara det:tummenupp med alkohol tror jag att risken för nackskador är överhängande då balans och motorik är kraftigt nedsatta:gnissla

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
om du med lyckodryck menar alkohol så nej, det tror jag inte. sånt här ska göras med omdöme, inte övermod. och absolut inte under alkoholens inverkan ;) jag tror att det är bättre om du skaffar en kompis som står bredvid dig, håller en hand på din rygg och den andra i ditt ena knäveck och som sen flippar runt dig när du hoppar så att du vet att du landar rätt. på så sätt vänjer du dig vid känslan av att snurra baklänges och när du väl har vant dig kommer du inte vara rädd utan satsa för fullt och då kommer du klara det:tummenupp med alkohol tror jag att risken för nackskador är överhängande då balans och motorik är kraftigt nedsatta:gnissla

Jag skrev en gnutta lyckodryck :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag skrev en gnutta lyckodryck :tummenupp

jo, men det blir du väl inte övermodig av?;) mitt bästa tips är iallafall en kompis eller en tjock matta/madrass, sen om det funkar med sprit för dig så är det ju bara bra, så länge du inte dör:tummenupp

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
jo, men det blir du väl inte övermodig av?;) mitt bästa tips är iallafall en kompis eller en tjock matta/madrass, sen om det funkar med sprit för dig så är det ju bara bra, så länge du inte dör:tummenupp

De e nog lugnt men om jag dör på kuppen skriver jag klagomål i tråden :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
De e nog lugnt men om jag dör på kuppen skriver jag klagomål i tråden :tungan

jag tar inget ansvar!:D klagomål framföres till min sekreterare och ignoreras i tur och ordning:tummenupp

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen