Hur mkt bör man lägga ut på ett vettigt ställ?

anton2m2m

Guest
Jag har bestämt mig för att mc är det som ska till. Men jag har en begränsad budget så:

Hur mkt bör man lägga ut på ett vettigt ställ? Och hjälm handskar, stövlar? Behövs allt? Ryggskydd verkar ju bra att ha...

Såg någonting som kallades dragggin:

"Draggin Produkter är tillverkade i textil med ett foder i rent kevlar. Lika säkra som skinnkläder, fast betydligt skönare när det är varmt."

Är det skräp eller räcker det?

Jag kommer mest att köra i sådär 70-80 km/h, inga motorvägar då jag satsar på 125a. Så vad tror ni?

/Anton

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag har bestämt mig för att mc är det som ska till. Men jag har en begränsad budget så:

Hur mkt bör man lägga ut på ett vettigt ställ? Och hjälm handskar, stövlar? Behövs allt? Ryggskydd verkar ju bra att ha...

Såg någonting som kallades dragggin:

"Draggin Produkter är tillverkade i textil med ett foder i rent kevlar. Lika säkra som skinnkläder, fast betydligt skönare när det är varmt."

Är det skräp eller räcker det?

Jag kommer mest att köra i sådär 70-80 km/h, inga motorvägar då jag satsar på 125a. Så vad tror ni?

/Anton

Antingen repar du ditt eget skinn eller ställets.......hastighet kvittar. Tänk bara på hur ont det gör att ta emot sig själv med händerna om man snubblar asfalt eller cyklar omkull. Satsa på ställ,handskar,stövlar och ett bra ryggskydd........finns inget försvar till att inte köpa det. Kolla beggat på blocket, det behöver inte kosta skjortan. Hjälm förutsätter jag att du köper.....

/J

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ett tips är att åka in till en lokal handlare prova ut vilka storlekar du vill ha, sen när du bestämt vad du ska ha gå in tex på fc-moto.de så nu har du sparat in några kronor. Handskar och stövlar är bra att ha för du hyvlar snabbt ner knogar och knölar och det är inte speciellt lätt att laga, inge roligt att halta runt hela livet för att du inte laggt ut någramer kronor på utrusting. Kvaddar du får du ändå ut nya prylar oavsett om du har trafik eller hel.

Väntar själv på nya prylar från bolaget.:yoparty

Alkzkz

Make every stroke count - Go 2-Stroke.
Gick med
18 Jan 2007
Hoj
Aprilia RS 125
Ett tips är att åka in till en lokal handlare prova ut vilka storlekar du vill ha, sen när du bestämt vad du ska ha gå in tex på fc-moto.de så nu har du sparat in några kronor. Handskar och stövlar är bra att ha för du hyvlar snabbt ner knogar och knölar och det är inte speciellt lätt att laga, inge roligt att halta runt hela livet för att du inte laggt ut någramer kronor på utrusting. Kvaddar du får du ändå ut nya prylar oavsett om du har trafik eller hel.

Jag gjorde som Changco, provade ut hjälm hos min lokala återförsäljare och beställde från Tüskland, sparade därmed ca 50%. Mitt samvete tvingade mig dock att köpa handskar och ryggskena hos den lokale återförsäljaren.

OT: Menar du att man får ersättning för skadad utrustning av försäkringsbolaget? Hade jag ingen aning om isf.. :)

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Jag gjorde som Changco, provade ut hjälm hos min lokala återförsäljare och beställde från Tüskland, sparade därmed ca 50%. Mitt samvete tvingade mig dock att köpa handskar och ryggskena hos den lokale återförsäljaren.

OT: Menar du att man får ersättning för skadad utrustning av försäkringsbolaget? Hade jag ingen aning om isf.. :)

På hemförsäkringen kan du få ersättning för skyddsutrustningen om du kraschar.
Kolla med ditt bolag.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Skrytmåns :D..

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Trodde med hemförsäkringen skulle täcka utrustningen, men när jag ringde till SalusAnsvar sa de att trafikdelen skulle täcka utrustningen, skiter i vilket om jag ska vara ärlig bara jag får nya prylar, annars är det för dyrt att krasha och då tänker jag inte göra det någe mer.:näsblod

AndreasNo::arsele

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Trodde med hemförsäkringen skulle täcka utrustningen, men när jag ringde till SalusAnsvar sa de att trafikdelen skulle täcka utrustningen, skiter i vilket om jag ska vara ärlig bara jag får nya prylar, annars är det för dyrt att krasha och då tänker jag inte göra det någe mer.:näsblod

AndreasNo::arsele

Min hemförsäkring täcker mc-utrustningen iaf..

O du ska ge fan i att klota mer i vilket fall för de e satans obehagligt för de runt ikring att se en medvetslös jävel ligga på asfalten :mad: :mad: :mad: :mad:

Va ju fan nojig hela kvällen...

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Trodde med hemförsäkringen skulle täcka utrustningen, men när jag ringde till SalusAnsvar sa de att trafikdelen skulle täcka utrustningen.
Skitprat. De vill inte betala, det är problemet. De har lregelböcker till det. Be dem kika i dem. Trafikförsäkringen ersätter hjälm. Eftersom det är det enda som krävs av lagen för att du ska få köra mc i trafik. Resten ersätts av hemförsäkringen. Punkt slut.

Tillbaka till ämnet, jag skulle räkna med minst 6000 för ett vettigt skinnställ. Bara för att du kör 125:a betyder ju inte det att du måste nöja dig med skräp. Du lär ju ha stället i några år.

Som någon annan sa, hellre ett bra beggat än nåt nytt skit.

Last edited:

anton2m2m

Guest
ok så 6000 för ställl och sen hjälm för? 2-3000? Räcker 2-3000 för att få en säker hjälm?

Om man köper beggade ställ så är väl de sltina och skyddar sämre än nya lite billigare? eller?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hjälm 4000! tja du kan nog få en nästintill lika säker runt 2000 tror jag oså. :)
stog just 4000 :D

köpte dessas skor o handskar o dom känns ok ycker jag,, fler som sagt de oså
http://www.x3mseller.com/?ProductID=378

skulle lätt kunna köpa beggat ställ..
ser de bra ut och inte kommer från glada 80 talet är de nog inga problem..
själv kör jag med "mjuka" kläder..
jackan har kostat runt 3 papp men var på extrapris för en tusing..
alltså.. kolla rea ställen,, bruka vara mycket fjolårets nu på våren.

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Du kan hitta nya ställ för mindre än 6000. När det gäller hjälmar hittar du mycket i prisklassen 2000-3000. Handskar 500 och ryggskydd lika mycket. Stövlar för cirkus 1500. Många verkar anse att man inte ska spara på krutet när det gäller den personliga säkerheten, för att tro att utrustningen är gjord av kryptonit som klarar precis allt. Köp det du har råd med, så länge du får valuta för pengarna. Du behöver inte betala extra för ett visst namn på grejorna. Jag lever än...

Judas

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
KTM 990 SMR 2010
Ta reda på din storlek och ge dig ut på blocket å leta ställ, finns massvis. Köpte själv mitt ställ där. Fick ge 3300:- för ett Daineseställ i kanonskick, tre år gammalt. Lägg lite extra slantar på ett ordentligt ryggskydd och en bra hjälm!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En tanke från en som också har någorlunda begränsad budget (eller iaf försöker spara till annat)...

1. Ställ: Kvalitet kostar. I det här fallet ser jag att det till stor del handlar om ställets livslängd. Kan du tänka dig att byta om 2 år när ekonomin är roligare så kan du gott tumma på det. Däremot ska du se till att det är "rätt" skinn, jag har sett skräkcexempel med fuskgrejer och skinntyper som inte håller måttet om man kasar asfalt.

Hårda skydd i stället som sitter kvar om du druttlar. Axlar, armbågar och knän ska ha detta för att du ska känna nåt lugn.

Leta beggat..

2. Stövlar ska hålla foten på plats, dvs vara vridstyva. Känns de som slalompjäxor är de kanon (typ). Skinn som för stället och gärna förstärkningar i nåt hårt material som tar smällen runt tå, häl och fotknölar etc, de ställen som tar smällarna.

Stövlar kan vara skitdyrt, jag fick ge över 3 balubas för mina nya för att hitta ett par som satt bra på foten (Sidi Vertigo Corsa). Kolla hos handlaren, och leta sen på beg. marknaden. Om de är lite slitna eller så gör inget jämte ett nytt par för dryga tusenlappen som skyddar som ett par gummistövlar med teflonspray på..

3. Handskar är det värt att köpa nytt. kostar inte en förmögenhet och är som ovan sagt viktigare än det känns när pengarna tryter. Se till att de sitter så att skydden inte glider runt om du rasar.

4. Hjälm får du under inga omständigheter köpa beggat. NYTT enbart.. En vettig hjälm får du från 2.500:- och uppåt. Det är bättre att köpa en billigare hjälm som passar ditt huvud och sitter tight, än en dyr som kräver att den är lite för stor för att få plats med t.ex pannan (som ofta klämmer för många).
Viktigt att kolla förutom passform är vikten, de där extra grammen tar död på din nacke om du klotar.

Snabbutbytbara visir är lyx.

5. Ryggskydd ska sitta tight och hålla sig på plats. Såna man stoppar i stället kanske är enkelt och lätt att komma ihåg. men halkar lätt snett och tappar sin funktion, att rädda ditt liv från rullstol. Ser ingen anledning till att inte köpa beggat, finns säkert nån som köpt fel storlek och vill byta. Se till att du lan spänna det ordentligt! Kostar ingen förmögenhet nytt heller!

Ta en raid till handlaren, se ut vad du vill ha. Leta och kolla, snåla hellre på hojen än utrunstningen, det är lättare att byta hoj sen än att få tillbaka pengarna för utr.

Lycka till och se till att du aldrig behövde skydden :)!

köpte dessas skor o handskar o dom känns ok ycker jag,, fler som sagt de oså
http://www.x3mseller.com/?ProductID=378

Såg ut att vara grymt mkt stövel för de pengarna.. Känns nästan som att jag just kastat 3 papp i ålven :(!

Last edited:

anton2m2m

Guest
ok tack för alla era svar.

Det låter som om det kommer kosta en 6000 om man ska känna sig säker.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy