Hur monterar man sadelväskor? (Och lite mer frågor)

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Jag har tröttnat på att alltid ha en fullproppad ryggsäck när jag ska någonstans och funderar starkt på att skaffa mjuka sadelväskor, men hur jag än vrider och vänder på det så känns det som att det är rätt trångt att få dit dem på den sida där ljuddämparen sitter.
Hur sätter man fast dem eg? Lägger man dem med remmar ÖVER sadeln, eller ska remmarna sitta mellan sadel och kåpor?
Hur mycket kan man justera dem i höjdled? (Varierar väl beroende på modell förstås.)

Den modell jag främst har tittat på är Givi T411. De är rymliga. Det finns de som är mindre, men inte så jättemycket mindre vad gäller måtten (längd och höjd) och då rymmer de ofta rejält mycket mindre.
De som har denna modell av väska får gärna tycka till om den åxå och tala om vilken hoj de sitter på.

Jag har även kollat lite på IXS Stream.

Ni som har andra modeller av väskor får gärna svara ni med. Det finns säkert nån modell som jag missat efter sökning både här på forumet och på internet i övrigt. :-)

Finns det någon som vet om någon butik i Gbg som kan tänkas ha dessa väskor hemma så tala gärna om! Då kan man ju åka dit och testa. :-)

PÅ mina väskor satt det remmar med hakar i botten på väskorna som man kunde justera!
Så man la väskorna på bakkutsen och justerade med deassa remmar.

Väskorna jag hade var Ortlieb :tummenupp Helt vattentäta. Inget dumt fladdrande överdrag! Väldigt bra väskor...

Jag har nån modell av Giviväskor som är gjorda för sporthojar. Dom sitter perfekt när dom är tomma och inte "utvecklade"..

Problem: Väskfan smälter förmodligen fast på ljuddämparen..

Lösning: jag gjorde en plåt av perforerad alu, la ett par distanser emellan och svetsade den på ett par slanglämmor, modell stora. Sen trär man på slangklämmorna över ljuddämparen och drar åt och vips så har man en värmedämpande plåt som sitter uppepå dämparen som väskan kan vila på!! :tummenupp

Lätt att ta av och på, två skruvar.. Syns inte heller när väskorna sitter där.

Om du inte förstod så kan jag fixa bilder, men det kan bli jobbigt, så försök att förstå så slipper jag jobba mig... :rolleyes: Annars PM;a

Grejen är att man kan nu även spänna väskorna neråt så att dom sitter som berget utan att dom tar i. Då slipper man en massa kontiga "väskryck" när man kör om tradare och dyl, det tyckte jag kunde vara lite obehagligt innan när väskorna satt löst på undersidan liksom.
Plåten tillverkar du om du är normalt händig, på 30min.

Detta var till en ZX9 -98.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back